دسته بندی مقالات:

چرم طبیعی حاصل از دباغی

مهمترین کاربرد دباغی پوست گوسفند

معرفی شغل دباغی و مراحل آن

یکی از شغل های مرتبط با پوست  دباغی است و کسی که این کار را انجام می دهد دباغ می گویند. در واقع دباغی به معنی جدا کردن پشم و چربی جا مانده بر روی پوست جانداران می باشد که بعد از این مراحل تبدیل به چرم طبیعی یا صنعتی می شود. یکی از مزایای گوسفند پوست آن می باشد که بعد از مراحل دباغی بسیار مورد استفاده می گیرد. در دباغی پوست گوسفند یک سری اعمال و تکنیک ها را بر روی پوست خام  آن انجام می دهند و چرم تولید می کنند. زیرا پوست به خودی خود قابلیت استفاده ندارد و در مدت زمان کوتاهی فاسد می شود در حالی که با انجام عمل دباغی پوست گوسفند  بر روی آن به راحتی می توان از پوست خام و طبیعی به چرم خالص و طبیعی دست پیدا کرد.

دباغی

دباغی

مهمترین مراحل دباغی پوست گوسفند

تبدیل پوست خام به چرم طبیعی نیازمند یک سری اعمال و تکنیک ها است که دباغ ها این کار را انجام می دهند برخی از مهمترین مراحل دباغی پوست گوسفند عبارت است از
1. خشک کردن و نمک زدن پوست گوسفند زیرا نمک نقش گندزدا و ضدعفونی کننده را دارد و از فاسد شدن آن جلوگیری می کند و عمل خشک کردن می تواند در معرض آفتاب یا با استفاده از هوای آزاد صورت گیرد.
2. حذف اضافات، در این مرحله یک سری گوشت های اضافی، دم و سایر قسمت هایی که ارزشی در تولید چرم طبیعی ندارند حذف می شوند.
3. خیساندن در آب. برای اینکه پوست به شکل طبیعی خود در آید.
4. حذف اضافات و لش زدایی که به دو روش دستی و یا با استفاده از ماشین های مخصوص جهت حذف گوشت و چربی های اضافی بر روی پوست گوسفند صورت می گیرد.
5. مو زدایی و آهک زنی  به چرم  برای تسریع در روند مو زدایی
6. حذف آهک از پوست که این مرحله با استفاده از یک سری مواد شیمیایی چون نمک های آمونیوم، اسید سولفوریک و … صورت می گیرد.
7. لطیف کردن چرم، قرار دادن پوست در حمام قلیایی با استفاده از یک سری مواد شیمیایی
8. حذف چربی های اضافی
9. صاف و یکدست نمودن چرم و آماده شدن چرم
10. رنگ آمیزی با استفاده از مواد آلی معدنی و یا مواد رنگی آلی
11. روغن زدن

چرم طبیعی حاصل از دباغی

چرم طبیعی حاصل از دباغی

کم توجهی به شغل دباغی

یکی از شغل های که قدمت چندین هزارساله دارد دباغی می باشد که از گذشته های دور جایگاه ویژه ای داشته اما امروزه به دلیل کم توجهی مسئولین و نبود کارخانه مجهز و مستقل روز به روز این شغل به انزوا کشیده می شود در واقع دباغی، آماده کردن پوست هایی است که در حالت طبیعی استفاده ای ندارند و در مدت زمان کوتاهی به دلیل بافتی که دارند فاسد می شود در حالی که با استفاده از این روش محصول بسیار ارزشمندی چون چرم طبیعی تولید می شود که بسته به پوست جانوران مختلف بر اساس ضخامتی که دارند برای مصارف مختلفی استفاده می شود برای مثال از دباغی پوست گوسفند به علت نازک بودن پوست آن بیشتر برای تهیه کیف و کفش بیشتر استفاده می شود که علاوه بر ماندگاری بسیار بالا بسیار،  کفش های چرم بسیار راحت می باشند و سلامت پاها تضمین می شود.

در صورت فراهم نمودن تمام زیرساخت ها و امکانات جهت از سرگیری دوباره شغل دباغی سالیانه می توان با تولید چرم طبیعی و صادرات آن به بسیاری از کشورهای همسایه و اروپایی در زمینه تولید اشتغال زایی در داخل و کمک به اقتصاد ایران کمک شایانی کرد امید است که در آینده ای نزدیک این صنعت بیش از پیش شکوفا شود و در صادرات آن ایران نقش مهمی را ایفا کند.

مهمترین کاربرد پوست گوسفند دباغی شده

از دوران باستان تا به امروز استفاده از چرم در پوشاک نقش پر رنگی داشته و امروزه هم به عنوان یک کالای لوکس و گران قیمت همچنان محبوبیت خاص خود را دارد چرم گوسفند به دلیل فراوانی و در دسترس بودن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. چرم گوسفند به چرم سبک معروف می باشد زیرا نازک و ظریف است و همین امر سبب شده که در ساخت پوشاک از جمله کاپشن، پالتو، کیف، کفش دستکش و انواع لباس های چرمی مورد استفاده قرار بگیرد. پوست گوسفند به دلیل اینکه رطوبت پسندی آن در حدود 30 درصد می باشد نسبت به پوست گاو بیشتر برای تولید کفش و کیف  استفاده می شود سایر کاربردهای پوست گوسفند دباغی شده شامل:
–  فرش گوسفندی
– ساخت کلاه، سر یقه، دستکش و …
– زیر انداز پوست گوسفندی
– ساخت اکسسوری زیبا
– ساخت هیزه که کاملا چرم طبیعی است و  برای نگهداری روغن حیوانی  از آن استفاده می شود

صنعت چرم در ایران سابقه ای طولانی دارد به گونه ای که چرم طبیعی ایران به لحاظ کیفیت و مرغوبیت در سراسر دنیا شناخته شده می باشد که این امر مدیون شرایط آب و هوای مناسب ایران، کیفیت علفزارها و نژادهای برتر است. بهترین چرم های تولیدی حاصل چرم بدن حیوانات اهلی است در واقع خرید کفش و پوشاک تولیدی از چرم طبیعی نه تنها ماندگاری بالا و حس راحتی  دارد بلکه حس شیک پوشی را به انسان می دهد.

محصولات تولیدی از چرم گوسفند
محصولات تولیدی از چرم گوسفند

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)