دسته بندی مقالات:

مگنت برای دام

مگنت دامی چیست؟ تاثیر آن بر سلامتی دام

یکی از مهم ترین ابزارهای مورد استفاده در پرورش دام جهت جلوگیری از اتلاف و حفظ سلامت گاو یا گوسفند همان مگنت دامی است. ناخالصی های داخل علوفه که دام قادر به هضم آن ها نیست و به معده آن ها آسیب می رساند با این نوع ابزار از بین می روند. بنابراین مگنت های مخصوص را از طریق دستگاه به بدن دام وارد می کنند. به این طریق ناخالصی ها و براده های آهن داخل معده را به خود جذب کند. همین ابزار از تلف شدن و مرگ و میر دام جلوگیری کرده و سلامت آن ها را حفظ می کند.

مگنت برای دام
مگنت برای دام

کاربرد مگنت دامی

به علت افزایش ناخالصی های موجود در علوفه هایی که گاوها به صورت صنعتی یا سنتی مصرف می کنند برای هضم آن در معده باید از مگنت دامی استفاده نمایند. زیرا علوفه های صنعتی هنگامی که با دستگاه خرد می شوند با براده های ریز آهن قاطی می گردند. البته این براده ها قابل رویت نبوده و پس از نشخوار به معده گاو وارد می شوند که قابل هضم نبوده و به دام صدمه می زنند. در مرحله نخست جهت جذب براده ها در مکان مدنظر از بلوک آهنی برای علوفه ها استفاده می کنند. به این طریق خرده های آهن را به خود جذب می نمایند. ولی مقدار خیلی کمی از این براده ها باقی می ماند که وارد قسمت نشخوار یا نگاری گاو می شود و بسیار خطرناک می باشد. در این مرحله استفاده از مگنت برای جذب این براده ها اهمیت پیدا می کند.
براده ها و ناخالصی های آهن به نگاری و صفاق گاو وارد شده که تورم های چرکی و چرک را به وجود می آورند. پس بهترین روش استفاده از مگنت دائمی است. اگر این ابزار را به خورد دام ندهید به زودی شاهد تلفات بسیاری در صنعت دامداری می شوید. بنابراین در این روش تمام براده ها و ناخالصی ها در قسمت نگاری گاو جذب مگنت می شوند. در نهایت کاربرد خود را بهترین شکل ممکن به نمایش می گذارند.

قرار گرفتن مگنت دامی
قرار گرفتن مگنت دامی

زمان مناسب مصرف مگنت دامی

زمان خاصی جهت استفاده از مگنت دامی برای حفظ سلامت گاو وجود ندارد. هر موقع این ابزار به خورد دام داده شود بدون شک موثر خواهند بود. البته طبق تحقیقات انجام شده و برای پیشگیری از ورود اجسام خارجی به بدن دام، بیماری و افزایش طول عمر مفید دام بهتر است در سن 10 الی 12 ماهگی از این ابزار استفاده کرد. زیرا در این سنین میزان اثربخشی مگنت 90 الی 98 درصد خواهد بود. همچنین خرید این ابزار هزینه کمی برای دامداران صنعتی و سنتی دارد. در مقابل این هزینه پایین از ضررهای مالی جبران ناپذیری جلوگیری می کند. درنتیجه دامداری با استفاده از مگنت اقتصادی تر می باشد.

نحوه خوراندن مگنت به دام

یکی از مزایای اصلی مگنت دامی این است که هیچ آزاری برای دام ندارد. بدون ضرر رساندن به گاو می تواند تا آخر عمر در بدن حیوان باقی بماند. پس دامدارانی که قصد خوراندن مگنت به دام را دارند بهترین سن 4 ماهگی است. زیرا گوساله کوچک بوده و به راحتی مهار می شود. بنابراین به محض مهار کردن دام با استفاده از دستگاه مگنت خوران، مگنت را از طریق دهان به قسمت نگاری گوساله فرستاد. سپس با رسیدن ابزار به نقطه مدنظر، مگنت را با یک ضربه در بخش انتهایی نگاری دام جاسازی کرد. بعد از تمام مراحل بالا باید دستگاه مگنت خوران را خارج نموده و با اتمام پروسه کارایی ابزار به مرور زمان نمایان می شود.

چگونه از کاربرد و فعالیت مگنت دامی در سلامت دام ها مطمئن شد؟

در مرحله نخست برای اطمینان از نحوه قرارگیری صحیح مگنت دامی و فعالیت منظم آن بایستی در بخش پشتی آرنج البته دست چپ دام یک قطب نما گذاشت. پس با این عمل از وجود و فعالیت درست مگنت در محل قرارگیری باید اطمینان پیدا کرد به گونه ای که برای دام هیچ خطری نداشته باشد. البته مگنت های گاوی یا دامی به دو نوع تقسیم شده که یکی از آن ها عملکرد ساده و شکل نرمالی دارد و میانگین عمر مفید آن 8 سال می باشد. ولی تعویض این مگنت ها هر 2 الی 3 سال یک بار بر سلامت دام می افزاید. نوع دوم مگنت ها به مگنت شبکه ای تعلق دارد که میزان جذاب مواد اضافی و اثر بخشی در بدن دام را بیشتر می کند. ناگفته نماند که این نوع مگنت، احتمال عبور ناخالصی ها را به صفر رسانده و سلامت گاو را تضمین می نماید.

آیا جای مگنت در نگاری دام است؟

نشخوار کننده یا نگاری یکی از قسمت های اصلی بدن دام است که از جداره و فرم لانه زنبوری برخوردار می باشد. البته عملکرد این بخش جذب مواد خارجی یا اضافی بدن می شود و با چسبیدن به بدنه نگاری در انتها به صفاق راه می یابد. این مواد غیر قابل هضم و اضافی بعد از مدتی در صفاق موجب چرک و تورم می شوند. بنابراین جهت ایفای نقش مگنت به طور صحیح و حفظ سلامت دام ها مناسب ترین بخش از بدن گاو همان نگاری می باشد.

مگنت دام
مگنت دام

مزایای مگنت دامی

خوردن براده و تکه های آهنی، فلزی و سیم می تواند به دستگاه گوارش دام صدمه بزند. ولی اگر مگنت دامی به داخل بدن حیوان فرستاده شود از بروز آسیب های گوارشی پیشگیری می کند. زیرا این مگنت دارای قدرت آهنربایی بوده و با جذب براده ها از آسیب دیدگی دام ها پیشگیری می نمایند. البته این ابزار از طریق دستگاه مگنت خوران به بخش نگاری دام که قبل از معده قرار دارد، فرستاده می شود. بنابراین مگنت مواد فلزی را پیش از ورود به معده جذب می نماید و دستگاه های داخلی و گوارشی دام را در برابر صدمات ناشی از این فلزات حفظ می نماید. ناگفته نماند که حفظ بهداشت و پاکیزگی محل نگهداری دام از اهمیت بالایی برخوردار بوده تا از ورود مواد ناخالص به بدن حیوان جلوگیری شود.

مگنت دامی
مگنت دامی

دلیل استفاده از ابزار و امکانات مختلف در دامداری

امروزه با افزایش قیمت دام و ارزش بالای آن در چرخه اقتصاد، پرورش و نگهداری آن ها حائز اهمیت می باشد. همچنین دامداران برای کسب درآمد و بهترین نتایج و بازدهی از امکانات و ابزارهایی همچون مگنت دامی در پرورش آن ها استفاده می کنند. البته این ابزارها باید با دقت کامل و اصولی به کار برده شوند تا در حفظ سلامت دام و پیشگیری از مرگ و میر بیشترین کارایی را داشته باشند. بنابراین با پیشرفت علمی این ابزارها و امکانات به گونه ای طراحی می شوند که افراد مختلف در پرورش دام های خود به موفقیت های فراوانی دست پیدا کنند.
در این میان یکی از کاربردی ترین تجهیزات در صنعت دامپروری مگنت دامی است. ابزار کاربردی که از طریق آن می توان سلامت دام های خود را تضمین کرد. در صنعت دامپروری گاوها به نسبت سایر دام ها اشتهای بیشتری دارند. آن ها به محض گرسنگی همه مواد اطراف خود را می خورند. برخی مواقع این مواد به تکه های سیم و آهن آغشته بوده که دام را در کمین مرگ قرار می دهد. پس در همین جا اهمیت استفاده از مگنت ها و ابزارهای دامی نمایان می شود و از ورود مواد ناخالص به داخل روده و کبد دام جلوگیری می کند. ناگفته نماند که مگنت دامی برای انواع دام مورد استفاده قرار می گیرد و برای گاو بیشترین بازدهی را دارد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 نظرتان را ثبت کنید:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهزاد
بهزاد
1 ماه قبل

ممنون ازراهنمایی باارزششتان

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)