دسته بندی مقالات:

درمان بیماری انگلی

نحوه استفاده از شربت ضد انگل گوسفند

بیماری های گوسفندان

گوسفندان و همینطور انواع دام ها به مراقبت و توجه زیادی احتیاج دارند که دچار بیماری یا انگل های گوناگون نشوند زیرا این بیماری ها و انگل ها جان دام ها را با خطر می اندازند و حتی در برخی از موارد شدید نیز موجب مرگ دام می شوند بنابراین باید از گوسفندان و سایر دام ها حفاظت کرد تا دچار بیماری نشوند.

انگل های گوسفندان

تمامی حیوانات و دام ها به انگل های مختلفی دچار می شوند که گوسفندان نیز با این مشکل رو به رو می باشند. انگل هایی که گوسفند به آن دچار می شود دو نوع می باشد که یکی از آن ها انگل داخلی و دیگری انگل خارجی می باشد. انگل ها باعث ناراحتی حیوانات می شوند که در بعضی از موارد نیز این انگل های مزاحم سبب خارش حیوان می شوند که بسیار آزار دهنده می باشد. انگل ها موجوداتی می باشند که در سطح بدن و یا داخل بدن گوسفندان زندگی می کنند و غذای خود را از طریق خون حیوانی که روی بدن یا درون بدن آن هستند به دست می آورند. علاوه بر تمامی این مشکلات درون بدن دام این انگل ها ضایعات و کیست هایی را در ریه ، قلب ، گوشت و کبد ایجاد می کنند که این کیست ها در اثر ایجاد مشکلاتی سبب می شوند که دام از این اعضا نتواند استفاده کند. بنابراین باید از بروز بیماری های انگلی در حیوانات و دام ها جلو گیری کرد و اگر دام به انگل مبتلا شد قبل از اینکه وضعیتش شدید شود سریع راهی برای درمان آن پیدا کرد که در ادامه راه های درمان این بیماری را مطالعه خواهیم کرد اما دامداران تا جایی که در توان خود دارند باید از بروز این مشکلات پیشگیری نمایند تا هم از وارد شدن خسارات اقتصادی جلوگیری کنند و هم جان حیوانات و دام ها را نجات دهند و به افزایش طول عمر آن ها کمک کنند. ریختن پشم و ایجاد کیست از علائم این بیماری می باشند.

بیماری انگلی و ریزش پشم
بیماری انگلی و ریزش پشم

انگل های داخلی

این انگل ها در داخل بدن حیوانات زندگی می کنند. انگل داخلی به ویژه زمانی که شرایط جوی و آب و هوایی در مرحله ای از زندگی انگل که مجبور است آن مرحله را در خارج از بدن گوسفند زندگی نماید مناسب می باشد. انگل های داخلی گوناگونی وجود دارند که از جمله ی این انگل ها می توان به تنیای روده ی گوسفند ، کپلک و انگل های معدی-ریوی اشاره کرد.

انگل های خارجی

گوسفندان به شپش ها و کنه های مختلفی دچار می شوند که این کنه ها یا شپش ها در پوست دام زندگی می کنند که متاسفانه به دام آسیب می رسانند و در برخی موارد نیز موجب مرگ گوسفند می شوند. این انگل های خارجی نه تنها به دام آسیب می زنند بلکه انواع گوناگون بیماری های مختلف را به حیوان منتقل می کنند. نوعی انگل به نام جرب نیز وجود دارد که تونلی در داخل پوست دام میزند و در آنجا تخم گذاری می کند که سبب ایجاد خارش و از بین رفتن آرامش در دام می شود. اگر گوسفندی به این انگل ها آلوده شود میتواند آن را به بقیه ی گوسفندان و دام های اطراف خود نیز منتقل کند پس در صورت مشاهده ی علائم انگل در دامی آن دام را از سایر دام ها جدا کرده و تا زمانی که بهبودی کامل نیافته است اجازه ی ورود او به نزد سایر حیوانات را ندهید.

راه های پیشگیری از بروز انگل ها

1- برای جلوگیری از بروز بیماری انگلی ، گوسفندان را مخصوصا در فصل های تابستان و پاییز به حمام ببرید تا از بروز احتمالی انگل در گوسفند جلوگیری شود. زمانی که هوا کاملا گرم بوده و احتمال هیچ گونه باد یا سردی در هوا وجود ندارد بهترین راه پیشگیری از بروز انگل های گوناگون بردن دام ها به حمام ضد انگل می باشد البته تاکید می شود که بردن گوسفند به حمام ضد انگل حتما زمانی انجام شود که هوا به اندازه ی کافی گرم باشد و وقتی دام از حمام بیرون آورده می شود به کمک گرما و نور آفتاب به سرعت خشک شود.
2- محلی آبشخوار و محلی که دام غذا می خورد را مرتب تمیز کنید.
3- وقتی گوسفند را به چراگاه می برید مواد معدنی به او بدهید.
4-    ……

درمان بیماری انگلی

درمان بیماری انگلی

درمان بیماری انگلی در گوسفندان

بهترین دارو و شربت ضد انگلی برای گوسفندانی که دچار بیماری انگلی شده اند آیورمکتین می باشد که این دارو باید زیر پوست دام و در دو مرتبه تزریق شود. مدت زمان فاصله ی بین این دو تزریق یک هفته می باشد یعنی وقتی تزریق اول انجام گرفت بعد از یک هفته تزریق دوم نیز انجام شود تا دام بهبودی خود را بدست آورد. برای تزریق این دارو وزن دام نباید بیشتر از 50 کیلوگرم باشد.

روش استفاده از شربت ضد انگل برای دام بیمار

شربت لوامیزول یک نوع دارو برای از بین بردن انگل های موجود در دام ها از جمله گوسفندان است. برای استفاده از این شربت باید نکاتی را بدانید : دهان دام را باز کرده و از طریق سرنگ بزرگی که سوزن ندارد و یا با استفاده از درنچر شربت را به درون دهان گوسفند می ریزند. به ازای هر 10 کیلوگرم وزن دام یک میلی لیتر از این شربت در داخل سرنگ یا درنچر ریخته و سپس به دام خورانده شود.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)