دسته بندی مقالات:

کاربرد چرم گوسفند

نحوه تولید چرم گوسفند

چرم گوسفند

خرید و فروش گوسفند زنده فقط برای تامین گوشت از آن نیست. بلکه از تمام قسمت های بدن گوسفند می توان استفاده کرد. برای مثال تهیه ی چرم یکی از موارد استفاده از این حیوان می باشد. چرم یکی از محصولات مهم در هر کشوری است که برای تولید آن از پوست حیواناتی همچون گاو، گوسفند، شتر، شترمرغ و … استفاده می کنند. در واقع چرم‌سازی تغییر شکل دادن پوست حیوانات به وسیله ی دباغی می باشد. این تغییرات شامل تغییرات شیمیایی و فیزیکی بر روی پوست است که بر اثر آن پوست حالت اولیه خود را از دست داده و به شکل فاسد نشدنی و ثابت تبدیل می شود.
همان طور که گفته شد برای تهیه ی چرم می توان از پوست حیوانات مختلفی استفاده کرد. اما در این میان چرم گوسفند یکی از چرم های بسیار زیبا است که می توانید آن را با قیمت مناسب تری نسبت به بقیه ی چرم ها تهیه نمایید. دوام این نوع چرم نسبت به چرم گاوی کمتر بوده اما با این حال دوام نسبتا خوبی را می توان برای آن در نظر گرفت. از این نوع چرم مانند هر نوع چرم دیگری در صنعت پوشاک و کیف و کفش استفاده می شود.

چرم گوسفند

چرم گوسفند

مراحل تهیه ی چرم گوسفند

امروزه دباغی پوست گوسفند برای تولید چرم به روش های مختلفی انجام می شود. اما روش اصلی آن همان دباغی سنتی است که از قدیم الایام در ایران رایج بوده است. از همین رو در ادامه به بیان مراحل دباغی سنتی خواهیم پرداخت.
1_ تهیه پوست: در مرحله ی اول لازم است پوست گوسفند از گوشت آن جدا شود. این کار باید با دقت بالایی انجام گیرد تا پوستی یکدست داشته باشیم.
2_ شستشو: برای این که بتوان تمام آلودگی های پوست را از بین برده و پوست را به حالت طبیعی خود بازگردانیم باید آن را سه الی شش روز در آب قرار دهیم تا تمام نمک های موجود از آن خارج شده و خشکی پوست به طور کامل از بین برود.
3_ موگیری: پس از خارج کردن پوست از آب لازم است آن را در محلول آرد جو یا آهک قرار دهیم تا به این ترتیب عملیات تخمیر پوست انجام شود. به این ترتیب مو ها به راحتی از روی پوست جدا می شوند.
4_ لش زنی: در این مرحله لازم است پوست گوسفند را به دو گیره یا دو میخ آویزان کرده و به وسیله ی داس یا یک چاقوی بزرگ آن را می زنند تا به این ترتیب تمام مواد زائدی که بر روی پوست باقی مانده است از بین برود.
5_ خواباندن در فضله: پروتئین های موجود در پوست می توانند به مرور زمان باعث خرابی آن شوند. به همین دلیل لازم است تمام پروتئین های موجود از آن خارج شوند. برای این کار پوست گوسفند را برای چند روز در داخل محلول آب و فضله ی مرغ یا فضله ی کبوتر قرار می دهند تا به این ترتیب تمام پروتئین ها از آن خارج شوند.

موارد مصرف چرم
موارد مصرف چرم

6_ نمک زنی: برای جلوگیری از فاسد شدن پوست و برای این که پوست حالت خود را حفظ کند لازم است از نمک استفاده شود.
7_ دباغی: مرحله دباغی یکی از مهم ترین مراحل برای تهیه ی چرم گوسفند می باشد. برای این کار پوست آماده شده را در یک چاله با عمق حدود دو متر قرار می دهند و روی آن را با محلول آب و مازو می پوشانند. سپس پوست را به طور کامل لگد مال می کنند. این کار باید 2 تا 10 روز به طور مرتب انجام شود تا محلول به خوبی جذب پوست شود. سپس پوست دباغی شده را در مقابل آفتاب قرار می دهند تا مقداری خشک شود.
8_ سنگ زنی: هنگامی که پوست ها نیمه خشک شدند آن ها را روی یک تخته هلالی شکل قرار می دهند و طرف رخ آن را با سنگ معمولی و طرف لش آن را با سنگ پا می مالند. سپس پوست را زیر نور آفتاب قرار می دهند تا به طور کامل خشک شود.
9_ پیه کاری: در این مرحله برای این که چرم نرم شده و انعطاف پذیری داشته باشد، به آن پیه آب شده می زنند.
10_ شستشو: به دلیل استفاده از پیه بر روی چرم لازم است که آن را به طور مداوم به مدت چند روز شستشو دهند.
11_ رنگ زنی: در مرحله ی آخر تولید چرم گوسفند لازم است چرم ها رنگ آمیزی شوند. این کار را رنگرز ها انجام می دهند. در این مرحله می توان از انواع رنگ های طبیعی مانند رنگ گلرنگ یا گل ورز استفاده کرد.

ویژگی های چرم گوسفند
ویژگی های چرم گوسفند

تمام مراحل ذکر شده برای تهیه ی چرم گوسفند به مدت سه ماه به طول می انجامد. بنابراین می توان گفت که تهیه ی چرم، کاری زمان بر و بسیار پر زحمت می باشد. به همین دلیل است که چرم به عنوان یک کالای مهم و گران قیمت در همه ی جای دنیا شناخته می شود. امروزه حجم بالایی از چرم تولید شده در ایران به کشور های دیگر به خصوص کشور های اروپایی صادر می شود. البته فروش چرم به صورت خام صرفه ی اقتصادی چندانی نداشته و بهتر است فروش آن در قالب پوشاک و محصولات دیگر باشد.
دام کالا به عنوان یک سایت ارائه دهنده خدمات در حوزه فروش گوسفند زنده فعالیت می کند و افرادی که تمایل به خرید گوسفند دارند می توانند به طور مستقیم و بدون واسطه خرید خود را انجام دهند. خرید از دام کالا کاملا مطمئن بوده و با خیالی راحت می توانید خریدی مطمئن انجام دهید.

کاربرد چرم گوسفند
کاربرد چرم گوسفند

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)