دسته بندی مقالات:

خرید گوسفند زنده

نحوه ذبح گوسفند زنده

نحوه ذبح گوسفند زنده مستلزم رعایت برخی نکات می باشد تا عمل ذبح بهداشتی و اصولی صورت گیرد. در ایران ذبح دام اسلامی و شرعی انجام می شود و ذبح کننده ملزم به انجام برخی نکات مهم می باشد با ما همراه باشید تا با بیان نکات مهم اطلاعاتی نیز پیرامون فروش گوسفند و نحوه ذبح گوسفند در اختیار شما قرار دهیم.

خرید گوسفند زنده
خرید گوسفند زنده

 

خرید گوسفند برای ذبح

امروزه با توجه به افزایش جمعیت، تقاضا برای مواد غذایی نیز افزایش پیدا کرده است. در این بین یکی از محصولات غذایی که از نیاز های اساسی جوامع بشری می باشد گوشت است. گوشت گوسفند  یکی از منابع بسیار مهم از مواد مغذی می باشد که می تواند به تامین پروتئین بدن کمک کند. مصرف گوشت تازه و سالم به سلامتی بدن کمک می کند.
اما باید توجه داشته باشید همانطور که گوشت می تواند به سلامتی بدن کمک کند اگر ناسالم باشد می تواند سلامتی انسان را به خطر اندازد،زیرا ممکن است برخی دام ها در دامداری هایی که چارچوب های بهداشتی را رعایت نمی کنند مبتلا به برخی بیماری ها شوند و متاسفانه صاحبان دامداری به منظور جلوگیری از تلف شدن دام اقدام به ذبح آن کنند و از همین طریق گوشت ناسالم و مبتلا به میکروب در بازار توزیع شود. توصیه می شود قبل از خرید گوسفند زنده یا گوشت گوسفند از مکان مورد نظر اطمینان کامل حاصل نمایید سپس اقدام به خرید گوشت  داشته باشید.
قطعا کیفیت مطلوب در قیمت نهایی تاثیر خواهد گذاشت و این دو از فاکتور های مهم در زمان خرید گوسفند زنده می باشد که خریداران به آن توجه می کنند. به دلیل ناسالم بودن برخی گوشت ها در بازار برخی افراد به جای خرید گوشت اقدام به خرید گوسفند می کنند تا خودشان عمل ذبح انجام دهند شاید در ظاهر چنین کاری هزینه زیادی داشته باشد اما به دلیل اینکه تمام اعضای دام برای خریدار خواهد بود به صرفه تر می باشد. قیمت خرید گوسفند زنده به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهمترین آن وزن دام می باشد. شما در هنگام خرید هر وزنی را انتخاب کنید قیمت آن به ازای هر کیلوگرم گوشت برآورد می شود.
خرید گوسفند کار پیچیده و سختی نیست شما هم می توانید به میادین فروش گوسفند مراجعه کنید و هم به صورت اینترنتی بدون حضور فیزیکی نسبت به خرید گوسفند اقدام کنید.

خرید گوسفند زنده
خرید گوسفند زنده

نحوه ذبح گوسفند

ذبح به معنای کشتن می باشد در کشور ایران ذبح گوسفند به روش اسلامی و شرعی انجام می شود. ذبح اسلامی یعنی باید در هنگام ذبح کردن گوسفند نکاتی رعایت شود که گوشت دام حلال باشد. زیرا هر عملی قبل از انجام گرفتن نیاز به رعایت نکاتی دارند تا نتیجه بهتری داشته باشد. شرایط ذبح کردن در تمام دام های زنده یکسان می باشد و تفاوتی باهم ندارند، برای انجام این کار از چاقوی تیز استفاده می کنند تا سریع تر و راحت تر بریده شود و بریدن سر گوسفند زنده را از ناحیه شریان ها آغاز می کنند. در ذبح گوسفند باید مری و دو شریان کنار حلقوم به طور کامل قطع شود،همچنین باید چهار رگ اصلی به طور کامل بریده شود زیرا درست قطع نشدن این رگ ها باعث لخته شدن خون می شود.
در رابطه با چگونگی انجام ذبح  گوسفند باید اشاره کرد که کسی که عمل را انجام می دهد باید تسلط کامل به سر بریدن دام داشته باشد برای اینکه عمل ذبح کامل بهداشتی باشد بریدن سر را باید از برآمدگی زیر گلو(حلق) شروع کنند این شیوه به بریده شدن مری و دو شاهرگ اطراف آن منجر می شود توجه داشته باشید که انجام این روش نباید با وقفه باشد بلکه پشت سر هم انجام گیرد. بعد از جان دادن کامل دام سر از بدن جدا می شود و می توانند گوشت و پوست آن را جدا نمایند.
در ذبح اسلامی و شرعی توصیه می شود قبل از ذبح به گوسفند آب داده شود و سپس گوسفند را به سمت قبله نموده و بدون تاخیر رگ های اصلی بریده شود و مطمئن شوید حیوان هیچ گونه حرکتی نمی کند و جان داده(یعنی روح از بدن او جدا شده)و خون کافی از او رفته سپس می توانند گوشت و پوست آن را جدا کنید. چند نکته که به عنوان مستحبات و مكروهات ذبح گوسفند باید در نظر گرفت و ذبح کننده باید به آن توجه داشته باشد به شرح زیر است:
1. در هنگام ذبح می توانید دست و پای گوسفند را باز بگذارید.
2. توصیه می شود در هنگام عمل ذبح گوسفند رو به قبله باشد.
3.قبل از ذبح مستحب است به گوسفند آب داده شود.
4.توصیه می شود عمل ذبح بدون تاخیر و با سرعت انجام شود تا دام اذیت نشود برخی مکان ها با دستگاه های ماشینی اقدام به بریدن سر گوسفندان می کنند، فرقی نمی کند در چنین حالتی نیز رعایت نکات و قوانین مربوط به ذبح باید رعایت شود.
5. توصیه می شود هنگام ذبح ، حیوان و بچه کوچک این عمل را مشاهده نکنند.
6.برخی افراد برای بی حسی گوسفند از دستگاه های شوک دهنده الکتریکی استفاده می کنند این اقدام باعث می شود دام اذیت شود و توصیه می شود از چنین روشی استفاده نکنند.
با توجه به نکاتی که گفته شد شما بعد از خرید گوسفند زنده با رعایت نکات مهم می توانید عمل ذبح را انجام دهید. توجه داشته باشید که انجام چنین نکاتی باعث می شود شما ذبحی اصولی و بهداشتی داشته باشید. البته برخی دامداری ها قصاب دارند و شما در هنگام خرید گوسفند زنده می توانید در خواست قصاب برای ذبح داشته باشید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)