دسته بندی مقالات:

نحوه سیدرگذاری گوسفند

نحوه سیدر گذاری در گوسفند به چه صورت است؟

سیدرگذاری گوسفند یعنی چه؟

قبل از این که بخواهیم به نحوه ی سیدرگذاری گوسفند بپردازیم لازم است در ابتدا به بررسی این موضوع بپردازیم که سیدرگذاری یعنی چه و برای چه کاری از آن استفاده می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: سیدرگذاری یکی از روش هایی است که از آن برای فحلی شدن گوسفندان استفاده می کنند. در واقع به کمک این روش احتمال بارداری افزایش می یابد.
با تعریف ارائه شده ممکن است که این سوال برای شما پیش آمده باشد که فحلی شدن یعنی چه؟ فحل شدن به زمانی گفته می شود که به علت بالا رفتن میل جنسی گوسفند، عمل جفت گیری افزایش می یابد. برای تشخیص زمان فحل شدن می توان به مواردی مانند حرکات و یا رفتار حیوان، سواری دادن به حیوانات دیگر، ترشحات واژن و … توجه نمود.
به طور کلی توضیح کاملی که در این رابطه می توان ارائه کرد این است که درست مانند حاملگی که در انسان اتفاق می افتد، در گوسفند هم برای حاملگی به یک زمان مشخص و دقیق بعد از تخمک گذاری نیاز است. در واقع برای حاملگی گوسفندان لازم است که عمل جفت گیری بعد از فحلی شدن آن ها صورت گیرد. به همین منظور می توان از ابزار و وسایل مختلفی استفاده کرد که یکی از مفیدترین آن ها سیدر می باشد.

سیدرگذاری گوسفند
سیدرگذاری گوسفند

سیدرگذاری گوسفند به چه صورت انجام می گیرد؟

حال که با مفهوم سیدرگذاری گوسفند و کاربرد آن آشنا شدید لازم است به ارائه مطالبی در رابطه با نحوه ی انجام آن اشاره داشته باشیم. در قدم اول توجه داشته باشید که این کار باید توسط افراد متخصص که علم و تجربه کافی در این حوزه دارند، انجام گیرد. برای این کار در ابتدا اپلیکاتور را به صورت کامل ضدعفونی کرده و سپس آن را در سیدر قرار دهید. توجه داشته باشید که سیدر و اپلیکاتور هر دو از یک شرکت باشند تا عمل سیدرگذاری به صورت درست انجام گیرد. واژن گوسفند را به کمک پنبه یا دستمال کاغذی به طور کامل تمیز و ضدعفونی کنید. به یاد داشته باشید که برای این کار حتما از دستکش استفاده نمایید.
برای انجام سیدرگذاری در گوسفند لازم است که در ابتدا قسمت ابتدایی اپلیکاتور را به کمک لوبریکانت مرطوب کرده و سپس قسمت دنبه را بالا برده و قسمتی که به نام فرج می باشد را باز کرده و سپس قسمت ابتدایی اپلیکاتور را به داخل رد کنید. در مرحله ی بعد محتوی سیدر را به صورت شیب دار با زاویه 35 تا 45 درجه وارد واژن گوسفند نمایید و این حرکت را تا زمانی که انتهای فرج وارد واژن شود ادامه دهید. در نهایت پیستون را فشار دهید تا سیدر وارد واژن شود. به این ترتیب کار سیدرگذاری انجام می گیرد.

نحوه سیدرگذاری گوسفند
نحوه سیدرگذاری گوسفند

نکات مهم در سیدرگذاری گوسفند

با توجه به توضیحاتی که در رابطه با سیدرگذاری گوسفند ارائه شد ممکن است این تصور برای شما به وجود آمده باشد که انجام این کار بسیار ساده می باشد اما باید گفت که این تصور اشتباه است. نکات بسیاری برای انجام سیدرگذاری لازم است تا به آن ها توجه شود. برای مثال حتما باید تمام وسایل ضدعفونی شده باشند تا عفونت و یا هر مشکل دیگری برای دام به وجود نیاید. توجه داشته باشید که سیدر ها دارای تاریخ باشند و از سیدر های فاسد شده استفاده نکنید. برای این که کار سیدرگذاری به راحتی انجام گیرد می توانید از ژل های روان کننده استفاده کنید و اپلیکاتور را به آن آغشته نمایید. مدت زمانی که باید سیدر در رحم گوسفند قرار گیرد 14 روز می باشد. در تمام مراحل گفته شده رعایت بهداشت به عنوان اصل اول و مهم می باشد.

فواید سیدرگذاری گوسفندان

ممکن است با خود بپرسید که چه لزومی دارد که از سیدرگذاری برای بارداری گوسفند استفاده کرد و آیا بارداری به صورت خود به خودی اتفاق نمی افتد؟ در پاسخ باید گفت: درست است که بارداری بدون این روش هم امکان پذیر می باشد اما استفاده از سیدر فوایدی دارد که این فواید استفاده از آن را توجیه می کند. در ادامه به برخی از این فواید اشاره خواهیم کرد.
1_ همزمان سازی فحلی که این کار باعث می شود گوسفندان در محدوده زمانی فشرده فحل شوند.
2_ سیدرگذاری این امکان را می دهد که بتوان تخمک گذاری را کنترل کرد.
3_ با استفاده از سیدرگذاری امکان استفاده از تلقیح مصنوعی به وجود می آید.
4_ سیدرگذاری گوسفندان، فصل تولید مثل را به جلو می اندازد.
5_ یکی از مهم ترین فواید سیدرگذاری افزایش تولید مثل و کاهش میزان فحلی های خاموش می باشد. چون همان طور که می دانید ممکن است برخی از چرخه های فحلی بدون آزاد سازی تخمک باشد.
6_ استفاده از تلقیح مصنوعی در گوسفند، امکان جفت گیری های کنترل شده را افزایش می دهد.
7_ سیدرگذاری سود آوری گله را به صورت چشمگیری افزایش می دهد.
8_ به کمک سیدرگذاری و تلقیح مصنوعی می توان تاریخ دقیق زایمان را مشخص کرد.

تلقیح مصنوعی گوسفند و فواید آن

تلقیح مصنوعی گوسفند و فواید آن

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)