دسته بندی مقالات:

پرواربندی گوسفند زنده

نحوه پرواربندی گوسفند در ایران

نحوه پرواربندی گوسفند زنده در ایران بستگی به شرایط اقلیمی دارد و قبل از خرید گوسفند زنده باید تحقیقاتی در این خصوص صورت بگیرد تا دامداران بتوانند گوسفندی را برای پروار انتخاب کنند که در مدت زمان مشخص به بازدهی مطلوب برسند. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون نحوه پرواربندی گوسفند در ایران در اختیار شما قرار دهیم.

پرواربندی گوسفند زنده
پرواربندی گوسفند زنده

پرواربندی گوسفند

بنابر آنچه از تعریف اصطلاح پرواربندی گوسفند زنده مشخص است به چاق کردن، افزایش دادن وزن دام جهت فروش و استفاده از گوشت و فرآورده های لبنی را پرواربندی می گویند
دلیل اقبال عمومی از این نوع اشتغال ها و انتخاب گوسفند زنده در مقايسه با ساير حيوانات برای پرواربندی این است که خرید گوسفند زنده به جيره نگهدارى کمترى احتياج دارد و آنچه از خوراک را که دریافت می کند صرف رشد و نمو او می شود. گوسفندان مقاومت بالایی در مقابل بیماری و شرایط نامساعد دارند و به همین دلیل درصد تلفات در این نوع دام بسیار پایین تر است و ریسک یا ضرر اقتصادی برای دامدار نیز کمتر می شود. البته جهاد کشاورزی نیز تسهیلاتی را در قالب وام برای ایجاد چنین شغل هایی در نظر می گیرد.
باید توجه داشت پرواربندی مزایای فراوانی دارد و می تواند به افزایش تولید گوشت،مرغوبیت گوشت به لحاظ کیفیت زیرا دام های پرواری کیفیت مناسب تری نسبت به دیگر دام ها دارند،رسیدن به بازدهی و سوددهی مطلوب و بازگشت سرمایه و در نهایت ایجاد اشتغال کمک می کند.

پرورش گوسفند
پرورش گوسفند

پرواربندی گوسفند در ایران

ما امروزه شاهد گسترش جمعیت و به تبع آن افزایش نیاز های بشر برای تامین مواد غذایی هستیم و با توجه به مطالبی که بیان شد گوشت گوسفند یکی از احتیاجات ضروری بشر می باشد به همین دلیل گروهی اقدام به پرواربندی گوسفند زنده می کنند.
در واقع   پرواربندی را می توان یکی از بهترین و مهمترین روش ها در تولید گوشت برای تمام دنیا و از جمله کشور ایران در نظر گرفت. قطعا برای به دست آوردن نتیجه مطلوب برای چنین اشتغال زایی باید به مدیریت و تغذیه مناسب دام ها برای بدست آوردن اضافه وزن در  مدت زمان مشخص توجه ویژه ای نمود، یعنی باید با  در نظر گرفتن حداقل هزینه بعد از گذشت مدت زمانی به سوددهی بالایی رسید.
در ایران انواع نژادهای  مختلف گوسفند زنده وجود دارد که هرکدام از این نژاد ها در شرایط آب و هوایی خاصی امکان رشد دارند. و اما برخی از نژادهای از نظر بازدهی تولید گوشت نسبت به دیگر نژاد ها  برتری دارند و برای پرواربندی گوسفند زنده توصیه می شوند.
برای این کار معمولا ابتدا روشی را مشخص می کنند یکی از روش های پرواربندی ایجاد محیط محصور برای نگهداری دام ها می باشد که خود به دو دسته تقسیم می شود.
1. نگهداری دام ها در محیط بدون سقف اما محسور.
2. نگهداری دام ها در مکان های دارای سقف که یا آغل می باشد یا سایه بان در نظر می گیرند.
در این روش ها با در نظر گرفتن برنامه غذایی مناسب و زیر نظر دامپزشک روند پرواربندی ادامه پیدا می کند از مزیت های خوب در این روش این است که دام ها به دلیل راه رفتن کمتر، افزایش وزن بهتری خواهند داشت و کیفیت نهایی گوشت آنها مطلوب تر خواهد بود.
3. روش  دیگر محیط آزاد در مراتع اما محصور و بدون سقف می باشد
که گله داران مراتع سر سبز را در دو فصل از سال برای چرای دام ها در نظر میگیرند که البته این روش هم مزیت ها و معایب خودش را دارد شاید یکی از مهمترین مزیت های این روش این باشد که شما در مرحله نخست نیاز به صرف هزینه بالایی برای احداث دامداری نخواهید داشت همچنین کارگر کمتری نیاز دارید اما باید توجه داشته باشید فرایند پرواربندی در این روش کند از روش قبل کندتر می باشد و ممکن است دام های شما در زمان مشخصی به وزن مطلوب برای فروش نرسند. زیرا آنچه را به عنوان مواد مفید برای بدن تغذیه می کنند در راه رفتن از دست خواهند داد.
با توجه به انواع پرواربندی برای گوسفند زنده باید اشاره کرد غالبا رایج ترین نوع پرواربندی بره های جوان می باشد که در ایران نیز این روش رایج است. روش نگهداری و تغذیه گوسفنده زنده برای پرواربندی نیاز به توجه بیشتری دارد زیرا در یک زمان و دوره مشخص  می باشد. شاید یکی از مهمترین مسئله ای که باعث رواج این شیوه شده است این است که با توجه به این که هدف تامین پروتئین حیوانی است باید دام هایی را انتخاب کرد که مسن نبوده و دچار هیچگونه بیماری نباشند. در کل دام های لاغر و سبک وزن بعد از سپری شدن مدت زمان مشخص تبدیل به دام های سنگین وزن می شوند.
این روش از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر می باشد زیرا بره های را در پایان سن شیرخوارگی با وزن ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرم خریداری می کنند و از آنها نگهداری کرده و با در نظر گرفتن خوراک کافی و حساب شده تغذیه می شوند.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)