دسته بندی مقالات:

رکورد تعداد بره متولد شده از میش رومانف

نژاد رومانف چگونه نژادی است و چه مزیت هایی در پرورش گوسفند دارد؟

نژاد رومانف چیست ؟

گوسفند نژاد رومانف اصالتا متعلق به کشور روسیه است. اصلاح نژادی این گوسفند برای چندقلوزایی در کشور فرانسه انجام شده و علاوه بر بالاترین نرخ چندقلوزایی در میان سایر نژادهای این حیوان، بره های نژاد رومانف در سن 4 ماهگی نشانه های بلوغ را نمایان می کنند. یعنی این نژاد ، یک نژاد بسیار زودرس در میان سایرین است. از دیگر مزایای پرورش نژاد رومانف، باروری بسیار خوب، خصیصه حمایت مطلوب گوسفند زنده مادر از بره ها و توان جسمی بالای بره های این نژاد است.

نژاد رومانف چیست
نژاد رومانف چیست

ویژگی های گوسفند نژاد رومانف را بشناسید

ویژگی مهم نژاد رومانف این است که این نژاد می تواند در تمام طول سال تولید مثل کند. در نظر داشته باشید که هر دو مزایای تولید مثل در تمام طول سال و داشتن پتانسیل بالا برای چند قلو زایی می توانند باعث شوند که این نژاد سریعا در تمام دنیا تکثیر شود.

ویژگی های گوسفند نژاد رومانف
ویژگی های گوسفند نژاد رومانف

هر چند که نژاد رومانف یک نژاد خالص بوده و همچون برخی نژادها از تلاقی دو یا چند نژاد به وجود نیامده است اما اصلاح نژادی انجام شده در مورد آن در کشور فرانسه باعث شده که میش های رومانف در زایمان اول حتما بره های دو قلو و در زایش های بعدی خود بره های سه قلو به دنیا آورند.
خصیصه دیگر میش های نژاد رومانف نداشتن دوره آنستروس در اغلب آنهاست؛ دوران آنستروس دورانی است که در آن حیوان فعالیت جنسی ندارد. جالب است بدانید که میش های رومانف پس از گذشت حدود یک ماه تا 40 روز از زایمان خود توانایی از سرگیری فعالیت جنسی برای آبستنی مجدد را دارند و بدین ترتیب می توانند دو بار در سال زایمان کنند (مدت زمان آبستنی گوسفندان نژاد رومانف که به طور متوسط 144 روز است، چند روز از متوسط این مدت زمان برای سایر نژادها (150 روز) کمتر می باشد). در مورد زایمان میش های رومانف حتی 5 تا 7 بره در هر زایمان نیز گزارش شده اند و این موضوع از نظر صرفه اقتصادی اهمیت زیادی برای دامپروران دارد.
همچنین همانطور که در بالا نیز بدان اشاره شد سن بلوغ جنسی گوسفند نژاد رومانف پایین است. رومانف های نر توانایی جفتگیری در سن 3 تا 4 ماهگی را دارند و در برخی موارد در مورد رومانف های ماده زایمان در 9 ماهگی هم گزارش شده است. داشتن یک جیره گوسفند پرواری مناسب می توانند رومانف ها را در سن حدود 7 ماهگی به وزن بالای 85 پوند برساند و آنها را در حدود همین سنین بارور کند.

رکورد تعداد بره متولد شده از میش رومانف چقدر است؟

رکورد تعداد بره متولد شده از این نژاد 9 بره است که در همان کشور روسیه بوده؛ البته چند قلو زایی نه تنها در مورد نژادهای خالص رومانف بلکه در میش های دارای سهم خونی 50 درصد از این نژاد هم بسیار بالاست.

رکورد تعداد بره متولد شده از میش رومانف
رکورد تعداد بره متولد شده از میش رومانف

این نژاد از میش ها مادر بسیار مسئولیت پذیر و فوق العاده ای برای بره هایشان نیز هستند و از لحاظ تغذیه و رسیدگی به رومانف های بره بهترین عملکرد را نشان می دهند به گونه ای که عملکرد آنها در این مورد با میش های هیچ نژاد دیگری قابل مقایسه نیست. از این رو هر چند ممکن است بره ها به هنگام تولد وزن بالایی هم نداشته باشند ولی در مدت زمان کوتاهی رشد و افزایش وزن بسیار خوبی را نشان می دهند.

استفاده از گوسفند رومانف برای تولید گله ای با نژاد میکس

بسیاری از گله داران استفاده اصلی از نژاد گوسفند رومانف را تولید یک گله با نژاد میکس از رومانف و نژاد محلی خود می دانند. این موضوع صرفه اقتصادی بسیاری را به دلیل افزایش قیمت روزافزون گوشت قرمز و سایر فرآورده های دامی گوسفندی دارد. در حقیقت این گله داران هزینه زیادی را نیز برای خرید نژاد رومانف صرف نمی کنند بلکه تنها با خرید یک قوچ از این نژاد و استفاده از 70 رأس میش نژاد محلی خود در مدت زمان کوتاهی یک گله از گوسفندان با نژاد میکس را تولید و برای سود بیشتر پرورش می دهند. گوسفندان نژاد میکس هم همچون نژاد خالص رومانف قادر به جفت گیری در تمام فصل سال و چند قلو زایی با مدت زمان آبستنی کوتاه تر نسبت به سایر نژاد ها هستند.

استفاده از گوسفند رومانف برای تولید گله ای با نژاد میکس
استفاده از گوسفند رومانف برای تولید گله ای با نژاد میکس

کلام آخر

شرایط سخت اقتصادی در سراسر دنیا باعث شده در زمینه پرورش دام نیز طرح تولید بیشتر با صرف منابع کمتر مورد توجه دامپروران قرار گیرد. بسیاری از دامپروران با خرید یک رومانف نر یا ماده اقدام به تولید و پرورش بره های با نژاد میکس می کنند؛ این بره ها درصد بالایی از صفات والد رومانف خود را به ارث برده و دارای خواص پرواری مطلوب و سازگاری بیشتر با محیط می شوند.

گوسفند رومانف
گوسفند رومانف

هر چند که هنوز فروش و استفاده از گوشت گوسفند نژاد رومانف در میان مردم ایران جا نیفتاده و مردم با دیدن این حیوان در میادین مال تعجب می کنند و در مورد مصرف خوراکی گوسفند روسی دچار تردید هستند اما بازار فروش این نژاد نیز در حد قابل قبولی است. در حال حاضر تمرکز بیشتر بر پرورش این نژاد و نژادهای میکس با آن می باشد. ترکیب نژاد رومانف روسی با گوسفند ایرانی می تواند بهترین بازار خرید و فروش دام در ایران را با هزینه کمتر و بازدهی بیشتر فراهم و این صنعت را به پیشرفت قابل توجهی برساند. برآورد شده است که هر گوسفند نژاد ایرانی- روسی در روز به طور متوسط تنها 4500 تومان هزینه برای تامین غذا، دارو و علوفه برای دامپرور داشته باشد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 نظرتان را ثبت کنید:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد خدام
محمد خدام
4 ماه قبل

بسیار عالی

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)