دسته بندی مقالات:

نژاد گوسفند تکسل

نژاد گوسفند تکسل و ویژگی های آن

نژاد گوسفند تکسل

همانطور که می دانید گوسفند ها نژاد های مختلفی دارند که بر اساس های مختلفی از جمله خارجی یا ایرانی ، پشم دار یا بدون پشم ، دو قلو زا یا بیشتر و … تقسیم بندی می شوند که هر کدام از این نژاد ها ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند و امروزه بیش از 200 نژاد مختلف از دام ها وجود دارد که یکی از آن ها نژاد تکسل می باشد. تکسل در کشور هلند می باشد ، این نام در واقع اسم جزیره های ساحل شمالی هلند است. ترکیب نژاد های انگلیسی این نژاد را تشکیل می دهند که البته این فقط یک تصور است و قطعی نیست زیرا منشا نژاد تکسل به طور دقیق مشخص نمی باشد. نژاد تکسل یک نژاد گوشتی است و یکی از رایج ترین نژاد های گوشتی هلند محسوب می شود که حدود 75 درصد از تولید کشور هلند را تشکیل داده است. این نژاد از گوسفند دارای ظاهری بسیار عضلانی می باشد و این نژاد اکثرا بخاطر لاشه اش پرورش داده می شود زیرا لاشه آن هیچگونه چربی ندارد. نژاد تکسل علاوه بر هلند در کشور های دیگر نیز مانند نیوزلند ، اروپا ، استرالیا و ایالات متحده نیز یک نژاد معروف می باشد. از ویژگی های این گوسفند می توان به :
1- توانایی و قدرت بالا هنگامی که قرار است مسافتی طولانی را طی کند.
2- پرورش یافتن و بزرگ شدن آسان
3- داشتن هیکلی بزرگ
4- به صورت طبیعی در بیشتر مواقع بره های سالم به دنیا می آورد.

نژاد گوسفند تکسل

نژاد گوسفند تکسل

ویژگی های ظاهری نژاد تکسل

1- روی سر و پاهای آن هیچ پشمی وجود ندارد.
2- جثه و هیکل این نژاد تقریبا بزرگ می باشد.
3- صورت نژاد تکسل نسبت به سایر گوسفند ها با نژاد های گوناگون ، متفاوت است.
4- این نژاد دارای صورتی پهن و دراز است که گوش هایش کوتاه بوده و حالتی افقی دارند.
5- رنگ بینی و همینطور سم آن سیاه است.
6- میزان پشم هایشان نه زیاد و نه کم است بنابراین پشمی متوسط و همینطور بدون الیاف سیاه دارند.
7- به این نژاد بر اساس لاشه ای که دارد لقب برتری داده می شود هرچه لاشه کم چرب تر باشد بهتر است.
8- نژاد تکسل نسبت به سایر نژاد ها از تغذیه ی کمتری استفاده می کند تا بتواند رشد کند.
9- نژاد تکسل مانند بقیه ی نژاد ها زمان جفتگیری فصلی دارد که این مدت پنج ماه می باشد.
10- همچنین نژاد تکسل گوسفندی کنجکاو است و به راحتی عصبانی نمی شود و بسیار آرام می باشد. این نژاد شامل سه گونه ی آلمانی ، فرانسوی و بریتانیایی است. در میان تمامی این ویژگی ها مهم ترین ویژگی های نژاد تکسل که سبب معروفیتش نیز شده است بدن توسعه یافته ، وزن بالا و کیفیت لاشه می باشد.
11- از هر یک گوسفند بالغ تکسل تقریبا بین 4 تا 6 کیلوگرم پشم در هر سری پشم چینی به دست می آید.
12- بره ی ماده ی تکسل در هفت ماهگی هیچ میلی به جفت گیری ندارد و به اصطلاح گفته می شود بره ی ماده ی تکسل در 7 ماهگی فحل می شود.
13- پشم نژاد تکسل در درجه ی مرغوبیت به میزان متوسط قرار دارد.
14- جالب است بدانید در طول تاریخ گران ترین گوسفند فروخته شده مربوط به نژاد تکسل است که یک بره ی نر هشت ماهه با نژاد تکسل بود که به دلیل فنوتیپ عالی به قیمت 369000 دلار فروخته شد.

ظاهر نژاد تکسل

ظاهر نژاد تکسل

وزن گوسفندان نژاد تکسل

بره های نژاد تکسل هنگامی که هنوز از شیر مادرشان تغذیه می کنند و شیر خوار هستند می توانند روزی 250 گرم شیر از مادر خود بگیرند زیرا گوسفند تکسل شیر خوب و زیادی تولید می کند به طوری که وزن بره ها در بیست و چهار هفتگی که در اروپا در این سن به کشتارگاه داده می شوند حدود چهل و پنج کیلو گرم است. وزن میش تکسل حدود هفتاد تا نود و پنج کیلو گرم است و نگه داری از این نژاد به هیچ وجه سخت نیست و بدون نیاز به امکانات خاصی انجام می شود.
این نژاد به سایر کشور ها نیز صادر می شود و یکی از کشور هایی که این نژاد به آنجا صادر شد کشور آمریکا است که در سال 1985 توسط مرکز تحقیقات گوشت ایالت نبراسکا این کار انجام شد که بعد از 5 سال حبس و نگهداری به دامداران آن مناطق فروخته شد که در همان زمان ها به سرعت در دامپروری ها مورد استفاده قرار گرفت.  کشور هایی مثل استرالیا ، نیوزیلند ، فنلاند و دانمارک نیز نژاد گوسفند تکسل را خریداری کرده و وارد سرزمین خود کرده اند که این امر موجب شد تا این کشور ها از طریق نژاد تکسل سود زیادی بدست آورند.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)