دسته بندی مقالات:

درج تاریخ بر روی گوشت های بسته بندی شده

نکات مهم در مدت زمان نگهداری انواع گوشت ها در فریزر

اهمیت پیدایش یخچال در نگهداری مواد غذایی

با پیدایش یخچال و نگهداری مواد غذایی و در امان ماندن از فساد سریع مردم به این فکر افتادند که مواد غذایی را به مقدار بیشتر تهیه و در فریزر نگهداری کنند که در مواقع نیاز سریع، در دسترس باشد اما ذکر این نکته ضروری است که کیفیت مواد غذایی به مرور در فریزر کاسته می شود هر چند که از فاسد شدن سریع مواد غذایی جلوگیری می کند و اینکه متخصصان برای نگهداری هر کدام از مواد غذایی یک تاریخی را در نظر گرفته اند. در این مقاله مدت زمان نگهداری انواع گوشت در فریزر می پردازیم.
یکی از عادت های بسیاری از ایرانیان نگهداری گوشت در فریزر برای مدت زمان طولانی است و اینکه در مواقع پخت و پز در دسترس باشد و کار را برای ما راحت تر کند اما همیشه نباید راحتی کار را اولویت قرار داد بلکه چیزی که در طبخ غذا باید در اولویت قرار بگیرد کیفیت بالای مواد غذایی مورد استفاده در غذاها می باشد که با نگهداری طولانی مدت از کیفیت این مواد کاسته می شود. بسیاری از متخصصان تغذیه تاکید دارند که در هنگام مصرف گوشت نگهداری شده در فریزر بهتر است 24 ساعت قبل از پخت و پز گوشت از فریزر خارج شود و در یخچال نگهداری شود که به مرور زمان شروع به ذوب شدن کند و خون آبه آن که حاوی مواد غذایی بسیار با ارزشی در گوشت است از بین نرود.

نگهداری گوشت در یخچال

نگهداری گوشت در یخچال

نکات بسیار مهم در فریزر کردن گوشت ها

در زمان فریزر کردن گوشت ها باید مدت زمان نگهداری انواع گوشت ها را در نظر داشت و در موقع فریزر گوشت ها بر روی هر بسته تاریخ آن را یادداشت کرد هر چند که مدت زمان نگهداری انواع گوشت ها در فریزر متفاوت می باشد اما همین اعداد که برای هر کدام از گوشت ها در نظر گرفته اند به این معنا نیست که تا پایان مدت انقضای تاریخ گفته شده می توان از این گوشت های فریزر شده استفاده کرد بسیاری از متخصصان تاکید دارند که در بهترین زمان برای مصرف انواع گوشت ها ، حداکثر تا قبل از رسیدن به نصف مدت زمانی است که برای نگهداری هر نوع گوشت در فریزر در نظر گرفته شده است. نکته مهم دیگر این است که به آرامی یخ گوشت ها قبل از مصرف آب شود و نباید از هیچ روشی برای سریع آب کردن گوشت یخ زده استفاده کرد زیرا این روش ها به دست به مواد غذایی آسیب وارد می کنند.

درج تاریخ بر روی گوشت های بسته بندی شده
درج تاریخ بر روی گوشت های بسته بندی شده

مدت زمان نگهداری انواع گوشت ها در فریزر

هر کدام از مواد غذایی دارای یک دوره مشخصی برای نگهداری در فریزر می باشند که با مواد غذایی دیگر، این مدت زمان نگهداری متفاوت می باشد و برای هر محصول غذایی این مقدار مشخص شده است که به این مدت زمان مشخص برای هر نوع ماده غذایی مدت ماندگاری می گویند که در زیر در مورد مدت زمان نگهداری انواع گوشت در فریزر می پردازیم.
–    گوشت قرمز  گوسفند و گاوبه مدت 4-5 روز می توان در یخچال نگهداری کرد و مدت زمان لازم برای نگهداری در فریزر به مدت 4- 12 ماه
–    گوشت چرخ کرده گوسفندی و گاو به مدت 1-2 روز در یخچال و مدت نگهداری آن در فریزر به مدت 3-4 ماه
–    گوشت قرمز تازه بسته بندی شده با اتمسفر اصلاح شده به مدت 7 روز می توان در دمای یخچال نگهداری کرد
–    گوشت قرمز منجمد  با بسته بندی معمولی  مدت زمان ماندگاری به مدت 9 ماه در فریزر
–    گوشت سفید مرغ با بسته بندی معمولی به مدت  3 روز  در یخچال
–    گوشت سفید مرغ با بسته بندی در خلا  به مدت 5 روز در یخچال
–    گوشت های مخصوص ناهار و هات داگ که به مدت دو هفته می توان در صورت باز نشدن بسته در یخچال نگهداری کرد و در صورت باز شدن بسته بهتر است 5- 3 روزه مورد مصرف قرار گیرند و مدت زمان لازم برای نگهداری در فریزر بین 1- 2 ماه برای آن تعریف شده است.
–    گوشت اردک به مدت 6 ماه در فریزر می تواند نگه داشت
–    گوشت کبابی و استیکی به مدت 6-12 ماه در فریزر قابل نگهداری است.
منظور از دمای یخچال درجه حرارت 0-4 درجه سانتی گراد و دمای فریزر دمای 18- درجه سانتی گراد است. البته مدت زمان نگهداری از انواع گوشت ها بسته به نوع بسته بندی ( نوع کسیه نایلونی) و تنظیم درجه  سرمای فریزر وابسته است بهتر است که بسته بندی ها به صورتی باشد که مقدار گوشت نگهداری شده در آن برای هر وعده غذایی مصرف شود و بهتر است که  از انجماد دوباره گوشت  خودداری کرد  زیرا کیفیت و ارزش غذایی گوشت پایین می آید.

گوشت در فریزر
گوشت در فریزر

 بسیاری از متخصصان تاکید دارند که مدت زمان نگهداری گوشت در فریزر کاهش یابد زیرا این افزایش زمان نگهداری، علاوه بر اینکه آهن و بسیاری از ویتامین های گوشت را از بین می برد بلکه ممکن است در طولانی مدت دستگاه گوارشی فرد دچار اختلال شود و فرد مستعد برخی از بیماری ها چون استفراغ و اسهال شدید شود. بهتر است که گوشت تازه خریداری شده را قبل از فریز کردن به مدت 12 -24 ساعت در یخچال نگهداری کرد که در صورت آلوده بودن از  بروز بیماری های مشترک بین دام و انسان جلوگیری شود.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)