دسته بندی مقالات:

خرید گوسفند

نکات مهم در مورد چگونگی انتخاب و خرید بره پرواری

چنانچه می خواهید به بره پرواری نژاد های متنوع گوسفند بپردازید بایستی بدانید که خرید بره های سالم کمتر از مخارج پرواربندی می باشد. پروراندن دامی چون گوسفند که به منزله اصلی ترین منبع تامین کننده گوشت قرمز در ایران می باشند از نظر اقتصادی اهمیت بسزایی دارند. چنانچه بره پرواری در شکل صنعتی صورت گیرد می تواند سود بسیاری به همراه داشته باشد. این دام ها تاثیر زیادی در تولید گوشت برای فراهم سازی احتیاجات غذایی مردم دارند.
در خصوص موضوع خرید بره پرواری افزون بر تولید گوشت قرمز بایستی به مزه آن توجه شود. بدین جهت بکارگیری دام های جوان چون بره با توجه به اصول تغذیه ای، مشکلات بهداشتی و مدیریتی جهت پرواربندی پیشنهاد می شود. در این سال ها پرورش این دام ها از استقبال زیادی توسط متقاضیان برخوردار بوده است و به مرور زمان به علت منافع این تولید شمار آن ها هم در حال افزایش می باشد.
خرید بره پرواری از موسسات موثق و مطمئن یکی از احتیاجات اصلی پروار کنندگان می باشد. بکارگیری نژاد مطلوب با سرعت نمو و درصد تبدیل زیاد می تواند تاثیر بسزایی در کم کردن هزینه ها و بالا بردن سود آوری و منفعت پروار کنندگان داشته باشد. به عنوان مثال بعضی از نژاد های بره ها نظیر افشاری رشد خیلی زیادی دارند و به سرعت رشد می کنند. حتی دقت به نکات مهم پرورشی در طی دوره مورد نظر می تواند تاثیر چشمگیری در کم کردن هزینه ها و بالا بردن منافع بخش پرواربندی داشته باشد. در زمان خرید این نوع دام بایستی به نکات و موارد بسیاری توجه کنید.

خرید گوسفند
خرید گوسفند

نکات مهم در خصوص نحوه خرید بره پرواری

در زمان انتخاب و خرید بره پرواری دقت به نکات زیر ضروری است:
•گله خوب معمولا گله ای است که زمان مشاهده آن ها، حداکثر آنها در حال نشخوار باشند. در حقیقت نشخوار بسیار علامت تندرستی و سلامتی بره می باشد. نشخوار خوب علامت سلامت گوارش دام نیز می باشد.
•خرید بره پرواری سالم جهت بهداشت محوطه پرورش حائز اهمیت بوده و از نشر عارضه های واگیردار در میان دام های دیگر پیشگیری می کند.
•از نکات مهم در زمان انتخاب و خرید بره پرواری توجه به شکم دام می باشد. شکم بزرگ می تواند حاکی از آن باشد که فروشنده، کاه و آب نمک زیادی به آن خورانده تا با این عمل سبب باد کردن شکم و بالا بردن وزن آن شود. در این صورت با دیدن این مساله در زمان خرید بره بایستی ۱ الی ۲ کیلو از وزن آن کم کنید.
•توصیه می شود جهت خرید، حتی الامکان بره شیرمست و وزنی معادل ۲۵ الی ۳۵ کیلو گرم باشد.
•علاوه بر وارسی و ارزیابی بدنی بره از نظر بیمار نبودن، شیر سوز نبودن باید به مواردی چون عدم لنگش، ریزش پشم، ترشحات پیرامون دهان و بینی و… توجه نمود.
•چنانچه بزغاله یا بره پرواری بیش از اندازه لاغر باشد امکان دارد سلامت آن دستخوش مشکل باشد.
•از دیگر نکات مهم در زمان انتخاب و خرید بره پرواری این است که باید به قیمت و نژاد آن نیز دقت نمایید. چنانچه نرخ در شهر یا مکان زندگی شما خیلی بالا بود لازم است از شهر یا استان دیگر مبادرت به خرید نمایید.

رعایت اصول درست تغذیه بره پرواری

در بره پرواری، تغذیه صحیح و درست، عمده ترین مولفه چاق کردن بره ها به حساب می آید. دقت به این موضوع یکی از عوامل موفقیت در مسئله پرورش دام ها به شمار می آید. در این صورت ضروری است که به تغذیه و فرمول تغذیه پرواربندی اهمیت بسزایی بدهید. همچنین لازم است که این مسئله تحت نظر متخصصان و کارشناسان تغذیه دام انجام گیرد.
جهت بهبود روال پرواربندی بعضی از عمده ترین موارد تغذیه ای بدین قرار پیشنهاد می شود:
•سهم غذایی بره پرواری از مواد علوفه ای و کنسانتره ای تشکیل شده است. بکارگیری علوفه نظیر یونجه و اقسام کاه در جیره جهت ممانعت از مشکلات گوارشی است و به منزله ماخذی که فراهم کننده مواد مقوی موردنظر باشد در جیره استفاده نمی شود بلکه از کنسانتره برای این مسئله بهره برده می شود.
•یکی از اصول درست تغذیه بره پرواری این است که در طول زمان پروار بندی مخصوصا در آخر دوره باید به اختلالات گوارشی بره نظیر اسیدوز و نفخ دقت بیشتری شود. همچنین لازم است که در آغاز دوره بره ها را در مقابل آنتروتوکسمی که به علت تحول سطح جیره به وجود می آید واکسینه کرد.
•معمولا یک پرواربندی مناسب در مقابل هر ۴ کیلو گرم غذایی که استفاده می کند یک کیلو گوشت تولید می کند. اگرچه این مقدار با ملاحظه به نژاد بره و وضعیت آب و هوایی ناحیه مورد نظر متمایز می باشد.
•مناسب ترین تلفیق جیره برای پرواربندی بدین صورت توصیه می شود:

علوفه مناسب بره پرواری

علوفه مناسب بره پرواری حاوی یونجه و کاه می باشد. این مواد به شیوه مخلوط با کنسانتره در دسترس دام واقع می شود.

کنسانتره

کنسانتره مناسب بره پرواری هم از اقسام دانه ها، اقسام کنجاله ها، تفاله خشک، مکمل های ویتامینی و معدنی برخوردار می باشد. در جیره این دام ها معمولا ۶۰ تا ۷۰ ٪ آن را کنسانتره و بقیه آن دربردارنده علوفه می باشد که این نسبت ها در طی دوره متفاوت است.
•جهت فراهم سازی مواد معدنی و ویتامینی می توان از ترکیب های پیش آماده به وسیله کمپانی های خوراک دام خریداری و در جیره بکار برد.
•از موقعی که دام به دامداری وارد می شود تا پایان پروار بندی هر نوع تحول در میزان جیره بایستی به شیوه تدریجی و مرحله ای انجام گیرد. به نوعی که در آغاز دوره مقدار کنسانتره از ۴۰٪ به ۶۰ تا ۷۰٪ در اواخر دوره برسد.
•در اختیار گذاشتن آب سالم و کافی برای دام های پرواری.
•از دیگر اصول درست تغذیه بره پرواری هورمون رشد می باشد. مکمل رشد یکی از عمده ترین مواد کاربردی در جیره های بره پرواری در دامداری های صنعتی می باشد. از عمده ترین مزایای هورمون رشد تامین نمودن نیاز های مواد معدنی و ویتامینی می باشد. بکارگیری این مکمل ها باعث افزایش بازدهی رشد و استقامت در مقابل بیماری ها می شود.

بره پرواری
بره پرواری

شیوه مدیریت پرورش بره به چه صورت است؟

سوالی که امکان دارد برای هر کسی پیش آید این است که روش مدیریت بره پرواری چگونه است؟ مجموعه روش های تحقیقی از نهاد های تولید کننده گوشت گوسفنده حاکی از آن است که در خیلی از موارد با اینکه پروار بند با توجه به رعایت تمام نکات پرورشی و بهداشتی دام پیش از خرید و در آغاز پرواربندی، دقت لازم را دارد برایند مناسبی را از بالا بردن وزن پایانی در اتمام پروار کسب نمی کند.
ارزیابی مقدار افزایش وزن روزانه بره هر ۱۴ روز یک بار توسط رکورد گیری وزن من جمله مسایل فنی می باشد. اعمال این فن به جداسازی دام های با قابلیت پرواری مطلوب کمک نموده و از اتلاف خوراک پیشگیری می کند و به مصرف بهینه مواد غذایی منجر می شود.
بازشناسی قابلیت یا بازده غذایی بره در طی دوره در مشخص نمودن زمان تصمیم گیری جهت حذف دام از سیکل تولید و جایگزینی او خیلی اثربخش می باشد. دارا بودن زمین کشاورزی و فراهم سازی قسمتی از نیاز های غذایی بره به وسیله پروار بند به بالا بردن درصد سودآوری کمک بسزایی می کند. حتی بکارگیری غلاتی چون گندم، جو و صیفی جات و چراگاه های پیرامون از لحاظ کم کردن هزینه های تغذیه سودمند می باشد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)