دسته بندی مقالات:

هجوم ملخ ها چراگاه های گوسفند

هجوم ملخ ها به مراتع چه تاثیری بر روی گوشت گوسفندان در دامداری های سنتی و غیر صنعتی دارد؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای دامداری سنتی به وجود بیاید حمله ملخ ها و راهکار مقابله با آن باشد که در ادامه شرح داده می شود. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون مشکل حمله ملخ ها به چراگاه ها و مشکلاتی به وجود آمده برای دامداری های سنتی در اختیار شما قرار دهیم.

هجوم ملخ ها

هجوم ملخ ها

پرورش گوسفند در دامداری های سنتی

قبل از هر توضیحی لازم است شما را با اصطلاح پرواربندی و پرورش گوسفند آشنا کنیم. لازم به ذکر است که این شیوه برای فروش گوسفند در بازار میباشد ، پرورش یا پرواربندی همانطور که از نام آن مشخص است به  چاق کردن و افزایش دادن وزن دام برای فروش یا تامین گوشت و فرآورده های دامی می گویند.
امروزه تامین گوشت ، لبنیات و پشم دام ها یکی از نیاز های بشر می باشد و به همین منظور برخی افراد را به فکر پرورش گوسفندان در سطح های پیشرفته و صنعتی انداخته است.
البته هنوز هم بخشی از این نیاز بشر توسط عشایر و دامداران روستایی تامین می شود که با روش های سنتی و چرا گاهی در یک منطقه مشغول فعالیت می باشند. دو روش برای پرورش   دام وجود دارد ، روش اول روش سنتی است که توضیح داده شد ، تغذیه گوسفندان به روش چراگاهی در مراتع سرسبز تامین می شود. روش دوم روش مکانیزه و صنعتی می باشد که با سرمایه ابتدایی برای پرورش و فروش گوسفند در نظر گرفته شده.
علاوه بر اینها روش های سنتی به تنهایی پاسخگوی نیاز بشر نمی باشد و برخی مشکلات را نیز دارد. البته این طور نیست که هیچ گونه مزیتی نداشته باشد بلکه علاوه بر مزیت معایب فراوانی نیز دارد که شاید مهمترین آن بازدهی دیرهنگام باشد زیرا دام ها باید حداقل بهار و تابستان را چرا کنند تا بتوانند وزن مطلوب برای فروش گوسفند را داشته باشند در صورتی که در روش های صنعتی به دلیل تغذیه مناسب گوسفندان فقط برای پرواربندی پرورش داده می شوند و در مدت زمان کوتاهی وزن مطلوب برای فروش گوسفند را پیدا می کنند.
علاوه بر این از آنجایی که تنها فصلی که می شود دام ها در مراتع چرا کنند بهار و تابستان است، دامداران باید برای دیگر فصل ها نیز هزینه ای جداگانه جهت تغذیه دام ها در نظر بگیرند. لازم به ذکر است طولانی شدن بازه زمانی برای پرواربندی گوسفندان جهت افزایش وزن بر کیفیت نهایی گوشت گوسفند تاثیر خواهد گذاشت.

سم پاشی برای ملخ ها

سم پاشی برای ملخ ها

 

مشکلاتی که برای دامداران سنتی وجود دارد از هجوم ملخ ها گرفته تا ظرفیت مراتع

آنچه در پرواربندی گوسفندان جهت فروش گوسفند اهمیت دارد رسیدن دام به وزن مطلوب می باشد و این میسر نمیشود مگر با تغذیه مناسب اما از آنجایی که نوع تغذیه در روش های سنتی با نظارت همراه نیست و دام ها هر آنچه در طبیعت باشد اعم از مضر و مفید و حتی زباله های رها شده را مصرف می کنند و این نه تنها به افزایش وزن ایده آل جهت فروش گوسفند کمک نمی کند بلکه ممکن است باعث بروز برخی بیماری ها نیز شود.
بسیاری از سال ها چراگاه ها با حمله ملخ های مهاجم که به منابع طبیعی و مراتع و چراگاه ها و زمین های کشاورزی آسیب می زنند، مواجه میشود. حمله ملخ ها کشاورزان را دچار مشکلات عدیده میکنند. معمولا برای رفع مشکل هجوم ملخ ها، سازمان جنگل ها و مراتع با همکاری جهاد کشاورزی اقدام به سم پاشی مراکز تجمع ملخ ها میکنند تا این آفت مهاجم و مساله ساز را از بین ببرند.
ولی از طرفی روش تغذیه گوسفند ها در دامداری های سنتی همین مراتع و چراگاه ها هستند. با توجه به کمبود بارندگی در فصل بهار و تابستان این سموم بر روی گیاهان این مراتع باقی می مانند. با باقی ماندن سم های شیمیایی روی علوفه این مراتع و تغذیه گوسفندان از این چراگاه ها، این سم به طور ناخواسته وارد دستگاه گوارش و سپس وارد بدن و گوشت دام میشود. با وجود اینکه این سموم برای حشراتی مانند ملخ تولید شده و اثر بخشی کمی روی پستاندارانی مانند گوسفند دارد ولی با این وجود هر سمی آثار مخربی روی تمام موجودات دارد.

هجوم ملخ ها چراگاه های گوسفند

هجوم ملخ ها چراگاه های گوسفند

با خوردن این سموم توسط گوسفندان، در نهایت این سموم وارد بدن گوسفند میشود. وارد شدن سموم به بدن گوسفند، باعث پایین آمدن کیفیت گوشت گوسفندانی میشود که با روش های سنتی و چراگاهی پرورش پیدا کرده اند. از آنجایی که این گوسفندان برای پرواربندی می باشند متاسفانه گوشت آنها نیز به عنوان گوشت با کیفیت روانه بازار می شود ولی در واقع گوشت این نوع از گوسفندان دارای کیفیت بسیار پایینی می باشد.
در روش های صنعتی و جدید، به دلیل اینکه تغذیه گوسفندان از کنسانتره های کنترل و نظارت شده، تحت نظر دامپزشک و متخصص تغذیه می باشد، امکان ورود اینگونه سموم به بدن گوسفند وجود ندارد و در نتیجه سمپاشی ها هیچ گونه کاهش کیفیتی در گوشت این نوع دامداری ها ندارد و کیفیت گوشت این نوع دامداری ها بسیار بالاتر است.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)