دسته بندی مقالات:

گوسفند واکسن خورده

واکسن آنتروتوکسمی برای گوسفند

واکسن آنتروتوکسمی برای گوسفند

در نگهداری از گوسفندان باید توجه بسیار زیادی به سلامت آنها مبذول داشت. برخی از گوسفندان دچار بیماری هایی می شوند که می تواند آسیب های بسیار جدی را در پی داشته باشد. استفاده از انواع واکسن ها که برای جلوگیری از بروز برخی بیماری ها استفاده می شود، می تواند تاثیرات بسیار مناسبی داشته باشد. از جمله بیماری های رایج بین گوسفندان ، بیماری آنتروتوکسمی است. این بیماری در بین بزغاله ها و بزها بسیار رایج می باشد. اسهال شدید گوسفند ، زمین گیر شدن ، تشنج ، ترشح بزاق از جمله علائم این بیماری خواهد بود.

گوسفند
گوسفند

دلایل بروز بیماری آنتروتوکسمی در گوسفندان چیست ؟

باکتری کلستریدیوم نوعی باکتری در دسته تیپ های  B،C ،D که در کشور ما شایع می باشد قرار می گیرد. این باکتری سبب تشریح 12 نوع توکسین در بدن دام می نماید (توکسین های اصلی و مهم عبارتند از بتا ، یوتا ، آلفا و اپسیلون) که همین موضوع سبب آسیب های جدی به روده های دام و همچنین سمی شدن خون آنها خواهد شد و در نتیجه مرگ دام را به همراه خواهد داشت. از این بیماری اغلب با نام قلوه نرمی و یا پرخوری شکمبه نیز یاد می نمایند. گاها دامهایی که به مصرف بسیار زیاد غلات و شیر می پردازند به این بیماری مبتلا می شوند. همچنین اغلب این بیماری پس از ابتلای دام به برخی از انگلها بروز می نماید. برخی از دامها در دوران نقاهت بیماری و همچنین استرس نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. گاهی شرایط به گونه ای می شود که حرکات دستگاه گوارش در دام کاهش می یابد، در این مواقع نیز گوسفند در خطر ابتلا به این بیماری خواهد بود. یکی از مهمترین راهها برای جلوگیری از ابتلای گوسفند به این بیماری ، استفاده از واکسن برای دام می باشد.

گوسفند
گوسفند

علائم بیماری آنتورتوکسمی و راههای تشخیص آن :

•    از جمله مهمترین علائم اسهال شدید و آبکی خواهد بود.
•    درد در ناحیه شکمی که گوسفند با لگد زدن به این ناحیه و یا قوس کردن کمر خود درد را ابراز می نماید.
•    کم شدن و از بین رفتن اشتها در دام از علائم دیگر این بیماری خواهد بود.
•    اغلب دام پس از بروز این علائم در کنار هیجان و تشنج ، جان خود را از دست می دهد. گاها تشخیص بیماری آنتروتوکسمی بر اساس برخی از علائم بالینی صورت می گیرد. آزمایشات مدفوع ، محتویات روده . همچنین کلیه در دام توسط کالبد گشایی گوسفند مشخص خواهد شد. اگر در ادرار دام مقادیر بسیاری از گلوکز یافت شود، این مورد نشان دهنده ی بیماری آنتروتوکسمی خواهد بود.

واکسن گوسفند
واکسن گوسفند

درمان بیماری آنتروتوکسمی در گوسفند :

با توجه به صدمات جبران ناپذیر این بیماری ، برخی از واحدهای تحقیقاتی اقدام به استفاده از درمان های پیشگیرانه نموده اند. استفاده از واکسن آنتروتوکسمی می تواند از بروز این بیماری و همچنین در برگرفتن تلفات بسیار زیاد ، جلوگیری نماید. دام های جوان اغلب با دریافت تزریق های زیر جلدی با مقدار 5 میلی لیتر از آنتی توکسین D و C می توانند از مقاومت بسیار مناسبی نسبت به این بیماری برخوردار شوند. برای درمان این بیماری استفاده از نوعی خوراکی ضد اسید ، استفاده از پنی سیلین ، استفاده از درمان های مناسب برای نفخ ، استفاده از تیامین ، استفاده از کروتیکواستروئید برای احیای مایعات از دست رفته در بدن گوسفند، کاهش درد در بدن گوسفند با استفاده از Banamine ، استفاده از برخی داروهای پروبیوتیک برای تحریک شکمبه ها و روده ها برای تکثیر میکروفلور و روش هایی ازاین قبیل که توسط دامپزشکان توصیه می گردد ، بسیار ایده آل و مناسب خواهد بود. اما راهکار اصلی برای جلوگیری از بروز این بیماری استفاده از واکسن آن خواهد بود.

گوسفند واکسن خورده
گوسفند واکسن خورده

واکسینه کردن گوسفندان بر علیه بیماری آنتروتوکسمی :

واکسینه کردن دام با توجه به شرایط خاص و ویژه ای امکان پذیر می باشد. در ابتدا گوسفندان آبستن و باردار در چهارمین ماه بارداری واکسینه می شوند. واکسینه کردن مادر سبب محافظت از بره ها و همچنین بزغاله ها با توجه به غنی سازی آغوز به آنتی بادی ها خواهد شد. دام های جوان که وارد سن یک ماهگی شده اند ، باید هر دو هفته یا چهار هفته واکسینه شوند تا از بروز این بیماری در امان باشند. اما دام هایی که بالغ شده اند سالیانه مورد واکسیناسیون قرار می گیرند. در برخی از موارد باید از واکسینه کردن دام پرهیز نمود. زیرا نه تنها از بروز بیماری جلوگیری نخواهند کرد ، بلکه آسیبهای جدی را نیز در پی خواهند داشت. از واکسینه کردن گوسفندان و بزهایی که 21 روز به کشتار آنها مانده است ، باید خودداری نمود. اغلب برای واکسینه نمودن از دام های سالم استفاده می نمایند. گوسفندان تب دار و همچنین دامهایی که به برخی از بیماری های کرمی مبتلا هستند زمینه ی مناسبی را برای دریافت واکسن نخواهند داشت. از این جهت استفاده از واکسیناسیون برای آنها مفید نمی باشد. تزریق واکسن برای دام 2 الی 3 هفته بعد نیز مجددا تکرار می شود. بهتر است هر 6 ماه یکبار نیز تزریق واکسن یادآور استفاده گردد. در نظر گرفتن برخی از موارد برای تزریق واکسن بسیار مهم است. استریل نمودن محل تزریق با استفاده از الکل ، تغییر سر سوزن های واکسن برای هر گوسفند، و برخی از موارد دیگر از جمله عوامل مهم در تزریق واکسن آنتروتوکسمی هستند.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فهد بلوچی
فهد بلوچی
3 ماه قبل

سلام عرض ادب خرید دارو دام

امین
امین
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر اگر سر سوزن اشتباهی به دست انسان برود مشکلی پیش میاد؟

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)