دسته بندی مقالات:

قیمت گوسفند

وزن مناسب خریداری گوسفند

وزن مناسب خریداری گوسفند را باید با بررسی عوامل تاثیر گذار مشخص نمود. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون فروش گوسفند زنده،قیمت گوسفند زنده،گوسفند،گوسفند زنده و خرید گوسفند زنده در اختیار شما قرار دهیم.

قیمت گوسفند
قیمت گوسفند

از فروش تا قیمت گوسفند زنده

امروزه با توجه به افزایش جمعیت،تقاضا برای مواد غذایی نیز افزایش پیدا کرده است. در این بین یکی از محصولات غذایی که از نیاز های اساسی جوامع بشری می باشد گوشت است. گوشت گوسفند  یکی از منابع بسیار مهم از مواد مغذی می باشد که می تواند به تامین پروتئین بدن کمک کند. مصرف گوشت تازه و سالم به سلامتی بدن کمک می کند.
اما باید توجه داشته باشید همانطور که گوشت می تواند به سلامتی بدن کمک کند اگر ناسالم باشد می تواند سلامتی انسان را به خطر اندازد،زیرا ممکن است برخی دام ها در دامداری هایی که چارچوب های بهداشتی را رعایت نمی کنند مبتلا به برخی بیماری ها شوند و متاسفانه صاحبان دامداری به منظور جلوگیری از تلف شدن دام اقدام به ذبح آن کنند و از همین طریق گوشت ناسالم و مبتلا به میکروب در بازار توزیع شود.
به همین منظور بسیاری از افراد به جای خرید گوشت اقدام به خرید گوسفند زنده از برخی دامداری ها می کنند از مزیت های این شیوه این است که شما می توانید با بررسی دام متوجه مشکل و بیماری او شوید در چنین شرایطی توصیه می شود قبل از خرید از مکان مورد نظر اطمینان کامل حاصل نمایید سپس اقدام به خرید داشته باشید.
قطعا کیفیت مطلوب در قیمت نهایی تاثیر خواهد گذاشت و این دو از فاکتور های مهم در زمان خرید گوسفند می باشد که خریداران به آن توجه می کنند. دلایل مختلفی ممکن است در افزایش قیمت گوسفند تاثیر گذار باشد که یکی از مهمترین آن می توان به وزن اشاره کرد که در قیمت گوسفند تاثیر می گذارد. اگر شما دامی با وزن بالا انتخاب کنید طبیعتا قیمت بالاتری نیز باید پرداخت کنید.
دامداری و نگهداری گوسفند روش جدیدی نیست بلکه از گذشته های دور نگهداری و پرورش گوسفندان از مشاغل مهم در روستا ها به حساب می آمده البته امروزه برخی افراد به روش دامداری صنعتی اقدام به پرورش و نگهداری دام های میکنند. از مزیت های روش صنعتی این است که چون از روش های اصولی ، استاندارد و تغذیه مقوی استفاده می شود دام ها در مدت زمانی مشخص به سوددهی و بازدهی مطلوب می رسند.

قیمت گوسفند
قیمت گوسفند

وزن مناسب خرید گوسفند و تاثیر آن در قیمت گوسفند

برای خرید دام ابتدا دامدار باید هدف خود را مشخص کند و بر اساس همان هدف اقدام به فعالیت در این زمینه داشته باشد چرا که ادامه فعالیت در این راستا تا حدود زیادی به مشخص شدن هدف دامدار بر می گردد برای مثال تصور کنید دامداری صرفا به نیت استفاده از گوشت گوسفند اقدام به پرواربندی می کند که لازم است در چنین شرایطی در بازه زمانی خاص اقدام به خرید کند که گوسفندان وزن پایین تری دارند تا بتواند با در نظر گرفتن برنامه غذایی مخصوص در مدت زمانی مشخص بره ها را به وزن مطلوب برای فروش برساند.
اما آنچه در خصوص وزن گوسفند لازم است ذکر شود این است وزن گوسفند تا حدود زیادی بستگی به عوامل مختلفی چون نوع پرورش ، خوراک دهی و محل نگهداری دام ها دارد که اگر روش نگهداری دام ها اصولی باشد دام در مدت زمان مشخص به وزن ایده آل نزدیک می شود و می توان از گوشت آن برای عرضه در بازار استفاده کرد. غالبا بره ها تا 15 ماهگی مرغوب ترین گوشت را برای مصرف دارند که البته باید نوع تغذیه آن ها اصولی و مقوی باشد. رعایت چنین بهداشت و نوع تغذیه حتی می تواند در قیمت گوسفند نیز موثر باشد.
خریداران باید توجه داشته باشند که  به تناسب نژاد دام ، وزن نیز می تواند تغییر کند و ممکن است یک دام در سن بلوغ نسبت به دیگر نژاد ها وزن بیشتر یا کمتر داشته باشد یا در مواردی برخی دام ها حتی با مصرف خوراک مقوی در مدت زمان مشخص نسبت به دیگر دام ها به وزن ایده آل نمی رسد و وزن کمتری دارند.
برای نمونه نژاد گوسفند مهربانی که زیست بوم آن در استان همدان می باشد را بررسی میکنیم:متوسط وزن گوسفند زنده نژاد مهربانی در ۶ ماهگی برای نوع نر  ۳۳ تا ۳۵ و برای نوع ماده ۳۲ تا ۳۳ کیلوگرم می باشد و در سن بلوغ برای این نژاد و نوع نر  ۶۲ تا ۶۹ و نوع ماده ۵۲ تا ۵۴ کیلوگرم می باشد. اما وزن متوسط در نژاد افشاری در شش ماهگی برای نوع نر افشاری ۳۵ تا ۳۷ کیلوگرم و برای نوع ماده ۳۲ تا ۳۴ کیلوگرم می باشد. همچنین متوسط وزن این نژاد برای بالغ و نوع نر ۶۵ تا ۶۷ کیلوگرم و برای نوع ماده ۵۰ تا ۵۱ کیلوگرم می باشد. پس مشخص می شود وزن در نژاد های مختلف تغییر می کند و این تغییر وزن در قیمت گوسفند نیز تاثیر می گذارد.
خرید دام در هر نژادی را باید بر اساس شرایط جوی و منطقه ای انجام داد ، البته قیمت گوسفند در نژاد های مختلف و منطقه ای ممکن است متغیر باشد. برخی نژاد ها در زیست گاه های خاصی می توانند به خوبی رشد کنند و به وزن مطلوب برسند. از این بین برخی نژاد ها مخصوص دسته های گوشتی و برخی مختص دسته های پوستی می باشند. غالبا بهترین شکل در پرواربندی بره ها زمان است که 20 تا 35 کیلو گرم وزن دارند زیرا جثه بره ها در این زمان کوچک است و یک زمان مناسب برای پرواربندی می باشد ، و می توان با خوراک وزن آنها را به 45 تا 55  و در مواردی 60 کیلو گرم افزایش داد و برای فروش آماده کرد. دوره پرواربندی طبق تحقیقات و تجربه ها 3 ماه تا 100 روز می باشد که در این مدت باید خوراک دهی دام ها مقوی و اصولی باشد یعنی باید تمام عوامل در رشد دام فراهم باشد.
در واقع  بره با وزن زیر 30 کیلوگرم  با مشخص شدن قیمت گوسفند خریداری میشود و با وزن بالای 60 کیلوگرم به کشتارگاه ها یا مراکز تهیه گوشت، فروخته می شود. اصولا وزن گیری در گوسفندان با سن کمتر بهتر انجام می شود به همین دلیل  باید تا حد امکان گوسفندان با سن پایین را خریداری کرد و برای پرواربندی آماده نمود. این اقدام از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر خواهد بود زیرا قیمت گوسفند در وزن پایین کمتر خواهد بود و می تواند نتیجه مطلوب داشته باشد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)