دسته بندی مقالات:

قیمت گوسفند زنده

وزن گوسفند زنده و تأثیر آن روی قیمت

وزن گوسفند زنده اولین سوالی است که در ذهن خریداران دام تداعی می شود. زیرا وزن گوسفند نخستین عامل تأثیر گذار و تعیین کننده قیمت می باشد. همچنین قیمت گذاری هر دامی از جمله گوسفند بر اساس وزن لاشه صورت می گیرد. البته با وجود اینکه وزن، قیمت نهایی دام زنده را مشخص می نماید. ولی عواملی همچون نژاد، جنس و سن بر قیمت نیز تأثیر می گذارند. بنابراین قیمت لاشه زنده به صورت کیلویی از طرف مراکز رسمی اعلام می گردد.

قیمت گوسفند زنده
قیمت گوسفند زنده

قیمت گوسفند زنده

در حالت کلی وزن عامل نهایی و مهم در مشخص نمودن قیمت گوسفند زنده است. علاوه بر این عامل، مواردی همچون جنس، نژاد و سن نیز اهمیت خاصی برخوردار هستند. همچنین قیمت گوسفند به صورت زنده و لاشه از طرف مراکز رسمی و با واحد کیلویی اعلام می شود. پس این قیمت بر اساس کیلو برای گوسفند به صورت زنده و برای لاشه گوشتی نیز تعیین خواهد شد. البته به غیر از نژاد و ژنتیک، عواملی نظیر نوع علوفه و تغذیه، اقلیم سازگار با وضعیت دام و محل نگهداری نیز در وزن گوسفند تأثیر دارد. پس همین موضوع قیمت را هم در بر می گیرد.

عوامل تأثیر گذار بر وزن گوسفند زنده

عوامل متعددی همچون نژاد، ژنتیک، نوع تغذیه و … بر وزن گوسفند زنده تأثیر می گذارند. البته در حالت کلی هر آنچه در محیط زیست گوسفند اتفاق می افتد، تاثیرات خود را به صورت مثبت یا منفی به نمایش می گذارد. پس از مهم ترین عوامل تأثیر گذار بر وزن و قیمت گوسفند یا دام زنده به شرح زیر است:

نر یا ماده بودن گوسفند زنده

جنسیت گوسفند زنده یا همان قوچ و میش در ظاهر قابل مشاهده می باشد که سبب تمایز آن ها با همدیگر می شود. همچنین میزان رشد در نر و ماده باهم فرق داشته که گوسفند با هر گونه و نژادی در جنس نر از رشد و وزن بیشتر و در نتیجه قیمت بالاتری برخوردار است. بنابراین گوسفند ماده نسبت به گوسفند نر وزن پایین تری دارد. پس اگر شرایط لازم برای حیوان نر مهیا باشد، قطعا وزن و رشد بیشتری از میش خواهد داشت. ناگفته نماند که دام نر برای کشتار و قربانی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که دلیل آن مقدار بازدهی بالای گوشت است.

قیمت گوسفند زنده
قیمت گوسفند زنده

تغذیه معمولی یا پروار بندی گوسفند زنده

بعضی از دامداران علاوه بر گوسفند زنده اقدام به خرید بره زنده می نمایند تا آن را پرورش دهند. زیرا اگر پروسه پرورش مطابق استانداردهای دامداری صورت گیرد، قطعا با افزایش وزن بره مواجه شده که در نهایت افزایش قیمت را به دنبال دارد. پس بر اساس همین رابطه بره ها در مراحل پروار بندی قرار خواهند گرفت تا در مدت زمان کوتاه، بیشترین رشد را تجربه نمایند. البته تغذیه پرواربندی کاملا مجزا از تغذیه معمولی بوده و تمام مواد مورد نیاز و ویتامین به خورد دام داده می شود تا سریع تر رشد کند. پس تغذیه معمولی یا پروار بندی یکی از عوامل مهم در میزان رشد دام زنده محسوب می شود. ناگفته نماند گوسفندی که با هدف پرواربندی انتخاب می گردد از جثه بزرگتری نسبت به دیگر دام ها برخوردار است.

تولید مثل و زایش

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار بر وزن گوسفند زنده همان تولید مثل است. پس شرکت دام در مراحل جفت گیری و تولید مثل اعم از قوچ و میش می تواند بر جثه دام در حال افت و یا در حال رشد مؤثر باشد. البته یک راس گوسفند نر برای جفت گیری با تعداد زیادی گوسفند ماده در نظر گرفته می شود که مقداری انرژی از دست می دهد. همین موضوع افت وزن قوچ را به دنبال دارد. همچنین میش با فرآیند جفت گیری، آبستن، نگهداری و شیردهی به بره با افت وزن و کوچک شدن جثه مواجه می شود.

تأثیر محل پرورش

محل نگهداری از گوسفند زنده یکی از عوامل تعیین کننده وزن دام می باشد. همچنین دمای مناسب محیط، بهداشت، انجام حمام، عدم وجود حشرات بیماری زا و موذی، دسترسی به مواد ضروری دام و تهویه مناسب می تواند تاثیرات مثبتی بر وزن گوسفندان بگذارد. بنابراین اگر محل نگهداری گوسفندان تمیز و بهداشتی باشد، قطعا بیماری های کمتری در کمین دام ها خواهد بود. در نتیجه زیان کمتری به دلیل بیماری های خطرناک به دام ها می رسد که همین موضوع بر وزن و قیمت آن ها می افزاید.

قیمت گوسفند زنده
قیمت گوسفند زنده

بیماری

بیماری های دامی متعددی در کمین گوسفند زنده هستند که مستقیم بر رشد و تغذیه آن اثر می گذارند. در نهایت کاهش وزن گوسفند را به دنبال دارد. باید از انواع بیماریهای دامی مطلع شد تا از بروز آن ها پیشگیری کرد. بنابراین بیمارهایی مانند انگل ها و تب برفکی به طور مستقیم دستگاه گوارش دام را مورد هدف قرار داده و با کاهش تغذیه، لاغری و کاهش وزن گوسفند را به دنبال دارند. البته تزریق واکسن در کوتاه ترین زمان ممکن می تواند از ابتلای گوسفند به این نوع بیماری پیشگیری کند. پس زمینه کاهش وزن به سبب این بیماری را خیلی سریع از بین می برد.

زیست بوم

تنوع زیست بوم در ایران به قدری بالا است که هر نوع گوسفند زنده با هر نژادی قابل پرورش می باشد. البته هر نژاد از گوسفند شرایط خاص خود را می طلبد که نژاد افشاری در مناطق کوهستانی و سرد رشد می کند. همچنین نژاد قشقایی به مناطق خشک و گرم جنوب اختصاص داشته و بیشترین بازدهی را خواهد داشت.
میانگین وزن گوسفند زنده در ایران

میانگین وزن گوسفند زنده در ایران

انواع گوسفندان در ایران بسته به خصوصیات و ویژگی های گوناگون در نژادهای متنوع و دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند. همچنین جمعیت گوسفندان و میزان وسعت صنعت پرورش دام در کشورمان بسیار زیاد است. درنتیجه گوشت قرمز کل کشور از محل کشتار و ذبح دام های ایرانی تامین می شود. پس تمام گوسفندانی که در مراکز ارائه دام زنده عرضه می شوند از نژادهای ایرانی هستند. بنابراین وزن میانگین گوسفند بسته به نژاد آن به شرح زیر است.
میانگین وزن قوچ بالغ افشاری 65 الی 68 کیلوگرم می باشد که میش بالغ افشاری از میانگین وزنی 52 الی 55 کیلوگرم برخوردار است.
میانگین وزن قوچ بالغ سنجابی 55 الی 57 کیلوگرم می باشد که میش بالغ سنجابی از میانگین وزنی 51 الی 53 کیلوگرم برخوردار است.
میانگین وزن قوچ بالغ کردی 50 الی 55 کیلوگرم می باشد که میش بالغ کردی از میانگین وزنی 43 الی 47 کیلوگرم برخوردار است.
میانگین وزن قوچ بالغ سنگسری 45 کیلوگرم می باشد که میش بالغ سنگسری از میانگین وزنی 42 الی 44 کیلوگرم برخوردار است.
میانگین وزن قوچ بالغ مهربان 65 الی 69 کیلوگرم می باشد که میش بالغ مهربان از میانگین وزنی 58 کیلوگرم برخوردار است.
میانگین وزن قوچ بالغ فراهانی 56 الی 58 کیلوگرم می باشد که میش بالغ فراهانی از میانگین وزنی 43 الی 45 کیلوگرم برخوردار است.

وزن بره زنده

بررسی وزن بره زنده مانند گوسفند زنده خواهد بود که فقط ارقام و اعداد برای بره نسبت به گوسفند کمتر است. همچنین زمان خرید دام اگر در مورد قیمت بره زنده سوال شود، قطعا قیمت آن نسبت به گوسفند بیشتر خواهد بود. البته دلیل چنین موضوعی سوددهی پایین است که کاملا طبیعی به نظر می رسد. همچنین بره ها با تلاقی نژادهای گوناگون به وجود می آیند که عواملی همچون نوع تغذیه، زیستگاه، نژاد و.. بر وزن آنها تأثیر می گذارند. ناگفته نماند که بره به دلیل گوشت جوان، لذیذ و خوشمزه از طرفداران زیادی برخوردار بوده که همین موضوع قیمت بالای آن نسبت به گوسفند را تایید می کند.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)