دسته بندی مقالات:

گوسفند

پرورش گوسفند به روش سنتی چه معایبی دارد؟

معایب پرورش گوسفند به روش سنتی را ابتدا با توضیحاتی پیرامون پرورش گوسفند آغاز می کنیم و در ادامه به منظور آگاهی شما مطالبی پیرامون معایب روش سنتی بیان می کنیم. با ما همراه باشید تا آنچه لازم است در مورد خرید گوسفند ، فروش گوسفند و دامداری بدانید در اختیار شما قرار دهیم.

گوسفند
گوسفند

پرورش گوسفند

قبل از هر توضیحی لازم است شما را با اصطلاح پرواربندی و پرورش گوسفند آشنا کنیم . پرورش یا پرواربندی همانطور که از نام آن مشخص است به  چاق کردن و افزایش دادن وزن دام برای فروش یا تامین گوشت و فرآورده های دامی می گویند. امروزه تامین گوشت ، لبنیات و پشم دام ها یکی از نیاز های بشر می باشد و به همین منظور برخی افراد را به فکر پرورش گوسفندان در سطح های پیشرفته و صنعتی انداخته است.
البته هنوز هم بخشی از این نیاز بشر توسط عشایر و دامداران روستایی تامین می شود که با روش های سنتی و چرا گاهی در یک منطقه مشغول فعالیت می باشند. دو روش برای پرورش   دام وجود دارد، روش اول روش سنتی است که توضیح داده شد، تغذیه گوسفندان به روش چراگاهی در مراتع سرسبز تامین می شود. روش دوم روش مکانیزه و صنعتی می باشد که با سرمایه گذاری ابتدایی بیشتری برای پرورش گوسفند در نظر گرفته می شود.
اگر بخواهیم بین دو روش، روش مطلوب را انتخاب کنیم باید ابتدا به مزیت های هر روش اشاره کنیم. قطعا در روش سنتی بازدهی کمتر است زیرا پرواربندی گوسفندان زمان بر خواهد بود، دام ها باید حداقل بهار و تابستان را چرا کنند تا بتوانند وزن مطلوب برای فروش داشته باشند در صورتی که در روش های صنعتی به دلیل تغذیه مناسب گوسفندان فقط برای پرواربندی پرورش داده می شوند و در مدت زمان کوتاهی وزن مطلوب برای فروش را پیدا می کنند.
در روش سنتی تغذیه دام خیلی مورد بررسی قرار نمی گیرد و با توجه به نبود نظارت کافی، گوسفند هر چیزی که در مراتع باشد، اعم از مفید و مضر، را تغذیه میکند و این باعث پایین آمدن کیفیت گوشت خریداری شده توسط خریداران میشود. اما در مقابل تغذیه دام ها در روش صنعتی با تجویز دامپزشک صورت می گیرد و آنچه برای بدن دام نیاز است در زمان خوراک دهی لحاظ می شود.
تغذیه دام ها در روش صنعتی علاوه بر داشتن کیفیت مناسب، باید مقوی نیز باشد به همین دلیل برای خوراک دام ها از کنسانتره استفاده می کنند که بسیار مقوی می باشد و باعث می شود دام به وزن مناسب برای فروش برسد. کنسانتره را با کاه و یونجه دام ها مخلوط می کنند و در وعده های مشخص برای دام ها در نظر می گیرند. البته تغذیه دام ها در چنین روشی با تجویز دامپزشک صورت می گیرد تا علاوه بر وزن دهی دام ها کیفیت گوشت نیز مناسب باشد.

معایب پرورش گوسفند به روش سنتی

همانطور که اشاره شد روش سنتی از دیرباز در کشور ما رایج  بوده، و هر روزه گله ها را برای چرا به مراتع می بردند. در این روش دام ها هر آنچه در مرتع بوده را برای تغذیه مصرف میکردند. این روش معایب زیادی دارد و ممکن است باعث شود دامداران خیلی زود به بازدهی مطلوب نرسند از شایع ترین معایب این شیوه می توان به موارد زیر اشاره کرد.
1. ابتدا مسئله خوراک دهی گوسفندان می باشد که به دلیل اینکه جایگاه چرا ، برای دام ها مراتع می باشد و مدام در حال تغییر است  باعث بروز برخی بیماری ها در دام ها می شود.
2. از آنجایی که امکان ارزیابی کیفیت گیاهان وجود ندارد و ممکن است بسیاری از آنها اصلا مناسب برای تغذیه نباشند باعث می شود کیفیت نهایی گوشت گوسفند کم شود.
3. برای دام ها امکان مصرف هر آنچه در طبیعت وجود دارد اعم از گیاه یا زباله های رها شده وجود دارد.
4. به دلیل تغییرات اقلیمی مراتع دیگر مانند گذشته کیفیت اکولوژیکی ندارند و این مسئله باعث شده است تا نیاز گوسفندان برای تغذیه تامین نشود.
5. افرادی که دامداری به روش سنتی را انتخاب می کنند باید به این مسئله نیز توجه داشته باشند که امکان بهره برداری از مراتع در دیگر فصول سال از جمله پاییز و زمستان امکان پذیر نیست و باید هزینه ای برای تغذیه دام ها در چنین شرایطی فراهم کنند.
6. در چنین شرایطی پرواربندی گوسفندان زمان بر خواهد بود زیرا دام ها فرصت کافی برای استراحت ندارند و مداوم در حال راه رفتن هستند که این امر موجب می شود سرعت افزایش وزن پایین بیاید و دوره پرواربندی طولانی تر شود.
7. مسئله راه رفتن زیاد دام ها از طرفی دیگر باعث سفت شدن گوشت آنها می شود.
8. اکثر افرادی که اقدام به خرید گوسفند زنده می کنند به کیفیت گوشت و جوان بودن دام به دلیل پخت سریعتر گوشت توجه ویژه ای دارند،در روش سنتی به دلیل این که زمان طولانی تری برای پرواربندی سپری می شود سن دام بالا میرود و گوشت آن نیز کیفیت ایده آل خود را از دست می دهد و دیگر نرم و لذیذ نخواهد بود.
9. در چنین روشی احتمال آسیب رسیدن به دام بیشتر است. مانند رعد و برق های فصل بهار،گرگ،سیل و یا پرتاب شدن از بلندی و ارتفاع همیشه برای دامداران با شیوه سنتی وجود دارد.
10. به دلیل تنوعی که در شرایط اقلیمی و آب و هوایی وجود دارد،اگر دام در شرایط نامساعد آب و هوایی قرار بگیرد دچار استرس می شود و این استرس بر کاهش وزن او تاثیر مستقیم می گذارد.
11. امروزه به دلیل نیازی که بشر به گوشت و فرآورده های دامی دارد،نیاز به پرورش گوسفند افزایش می یابد اما جالب است بدانید که مراتع کنونی کشور ظرفیت این روند رو به افزایشی را نخواهد داشت و باعث می شود به مراتع،طبیعت و چراگاه ها آسیب جدی وارد شود.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)