دسته بندی مقالات:

گوسفند

چرا گوشت گوسفند خریداری شده در دامداری های سنتی، کیفیت مطلوبی ندارد؟

برای پاسخ به چنین سوالی لازم است ابتدا شرایط دامداری سنتی مورد بررسی قرار گیرد سپس به معایب این روش اشاره شود. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون دامداری سنتی و دامداری صنعتی در اختیار شما قرار دهیم.

گوسفند
گوسفند

پرورش گوسفند در روش سنتی

اگر بخواهیم بین دو روش، روش مطلوب را انتخاب کنیم باید ابتدا به مزیت های هر روش اشاره کنیم. قطعا در روش سنتی بازدهی کمتر است زیرا پرواربندی گوسفندان زمان بر خواهد بود، دام ها باید حداقل بهار و تابستان را چرا کنند تا بتوانند وزن مطلوب برای فروش داشته باشند در صورتی که در روش های صنعتی به دلیل تغذیه مناسب گوسفندان فقط برای پرواربندی پرورش داده می شوند و در مدت زمان کوتاهی وزن مطلوب برای فروش را پیدا می کنند. در رابطه با قیمت گوسفند پرواری نیز باید اشاره کرد با توجه به وزنی که خریداران مد نظر دارند می تواند متغیر باشد.
در روش سنتی که از گذشته در ایران رایج بوده و هنوز هم رایج است دام ها  به روش چراگاهی تغذیه می کنند و ممکن است برای آنها مشکلاتی به وجود بیاید اما در روش صنعتی خوراک گوسفندان کاملا مقوی بوده و با تجویز دامپزشک صورت میگیرد.
روش های سنتی معمولا هزینه کمتری برای افرادی که قصد نگهداری دام دارند خواهد داشت زیرا دام ها از مراتع تغذیه می کنند اما در روش صنعتی نیاز به صرف هزینه بالایی برای پرواربندی گوسفندان وجود دارد که باید به عنوان سرمایه ابتدایی دامداری در نظر گرفت. خوراک گوسفندان در روش صنعتی بسیار اهمیت دارد ولی با وجود هزینه بیشتر در روش صنعتی، به دلیل پایین آمدن زمان رشد، بهره وری بیشتری نسبت به روش سنتی وجود دارد.

گوسفند
گوسفند

کیفیت گوشت در دامداری های سنتی

با توجه به توضیحاتی که داده شد هدف از پرورش گوسفند، فروش گوشت و فرآورده های دامی می باشد افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند از این طریق امرار معاش می کنند. قطعا افرادی که در چنین حرفه ای مشغول هستند باید تلاش کنند در مدت زمانی مشخص به نتیجه دلخواه و به اصطلاح به سوددهی با حداکثر کیفیت گوشت برای خریدار نهایی، برسند که قطعا روش های سنتی به دلیل طولانی تر شدن زمان پرواربندی دام ها بازدهی زود هنگام را نخواهد داشت و کیفیت نهایی گوشت گوسفند نیز رضایت بخش نخواهد بود. حتی ممکن است قیمت گوسفند نیز همان مبلغ خریداری شده باقی بماند،در مواردی نیز ممکن است کیفیت نهایی گوشت نیز کاهش پیدا کند.
دلیل این امر هم نوع تغذیه، بهداشت و عوامل دیگر می باشد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. شاید یکی از مهمترین بخش ها در پرورش دام نوع تغذیه باشد که در نهایت منجر به کیفیت مطلوب گوشت گوسفند می شود. در روش صنعتی آنچه برای بدن دام از جمله پروتئین، کربوهیدرات، مواد قندی، ویتامین ها، مواد معدنی، لیپیدها یا چربی ها نیاز است برای دام ها به بهترین شکل ممکن تامین می شود و در زمان خوراک دهی لحاظ می شود.
تغذیه گوسفندان در روش صنعتی علاوه بر داشتن کیفیت مناسب، باید مقوی نیز باشد به همین دلیل برای خوراک دام ها از کنسانتره هایی با کیفیت بسیار بالا که مخلوطی از توام مواد مغذی گوسفندان است، استفاده می کنند که بسیار مقوی است و باعث می شود گوسفندان به وزن مناسب برای فروش برسند.
کنسانتره را با کاه دام ها مخلوط می کنند و در وعده های مشخص برای دام ها در نظر می گیرند. البته تغذیه دام ها در چنین روشی با تجویز دامپزشک صورت می گیرد تا علاوه بر وزن دهی دام ها کیفیت گوشت نیز مناسب باشد.
اما در روش های سنتی برای تغذیه دام ها از  تفاله های هویج و سیب که از آبمیوه فروشی های سطح شهر خریداری شده را مورد استفاده قرار می دهند این گونه مواد فاقد مواد مغذی، پروتئین، کربوهیدرات یا مواد قندی انرژی زا، ویتامین ها، مواد معدنی، لیپید ها یا چربی ها می باشد و در نهایت نه به تامین مواد مغذی و کیفیت گوشت و نه به افزایش وزن دام ها کمک می کند.
مسئله دیگر که می تواند روند پرواربندی را طولانی تر و کیفیت را کاهش دهد راه رفتن و عدم فرصت کافی برای استراحت دام ها می باشد مسئله راه رفتن زیاد دام ها از طرفی دیگر باعث سفت شدن گوشت آنها می شود.
غالبا افرادی که اقدام به خرید گوسفند زنده می کنند به کیفیت گوشت و جوان بودن دام به دلیل پخت سریعتر گوشت توجه ویژه ای دارند، در روش سنتی به دلیل این که زمان طولانی تری برای پرواربندی سپری می شود سن دام بالا میرود و گوشت آن نیز کیفیت ایده آل خود را از دست می دهد و دیگر نرم و لذیذ نخواهد بود.
دامداران سنتی باید توجه داشته باشند که تنها دو فصل بهار و تابستان را فرصت دارند که دام ها را در مراتع برای چرا ببرند و دیگر فصل ها باید برای خوراک دام ها هزینه ای جداگانه در نظر گرفت و مراقبت های لازم را نیز باید داشته باشند، زیرا دام ها به دلیل اینکه در یک جا جمع هستند احتمال بیماری در بین آنها افزایش می یابد و باید نظارت کافی وجود داشته باشد.
در روش های صنعتی دام ها مرتب مورد بررسی قرار می گیرند و اگر بیماری یا ضعفی در دام وجود داشته باشد سریعا شناسایی شده و از دیگر دام ها جدا می شود. رعایت چنین نکاتی باعث می شود افراد در هنگام خرید گوسفند هیچگونه نگرانی در خصوص کیفیت و ناسالم بودن گوشت دام نداشته باشند. لازم به ذکر است که آنچه برای شما به عنوان قیمت گوسفند لحاظ می شود با در نظر گرفتن خوراک، محیط و نظارت هایی که بر دام ها بوده صورت گرفته است و شما نگرانی بابت افزایش قیمت گوسفند نخواهید داشت.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)