دسته بندی مقالات:

استیک

چه نوع گوشتی برای پخت استیک مناسب است؟

برای پخت استیک چه گوشتی مناسب است

یکی از غذاهای خوشمزه ای که امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است استیک می باشد به برش های مخصوص از گوشت گاو، گوساله و گوسفند که دارای رگه های چربی نیز می باشند استیک می گویند پخت استیک را به دو صورت سرخ شده و یا کبابی تهیه می کنند که بسته به ذائقه هر فردی می تواند یکی از این روش ها را انتخاب کند. علت محبوبیت بالای این غذا علاوه بر طعم عالی و بی نظیر ، دستور ساده پخت و زود آماده شدن آن می باشد. مناسب ترین گوشت برای پخت استیک گوشت گوساله به خصوص فیله آن می باشد که نسبت  گوشت های قسمت دیگر گوساله گرانتر می باشد.

استیک

استیک

استیک اولین بار در کشور آمریکا تهیه شد و از بین غذاهای گوشتی محبوب ترین غذاهای این کشور است که بعدها کشورهای دیگر هم از استیک استفاده کردند و با توجه به سلیقه و ذائقه مشتری ها در پخت و مزه دار کردن آن یک سری تغییرات را لحاظ کردند اما چیزی که در مزه دار کردن و پخت آن اهمیت دارد نوع ادویه به کار رفته، گوشت چه نوع دامی و اینکه گوشت از کدام قسمت دام باشد بیشترین تاثیر را دارد.

گوشت استیک

گوشت استیک

نکات بسیار مهم در پخت استیک

هرچند که بسیاری از افراد اعتقاد دارند که تهیه این غذای خوشمزه بسیار راحت می باشد اما در تهیه و پخت استیک باید چند نکته اساسی را در نظر داشت که منجر به غذای بسیار خوشمزه شود اولین نکته مهم برداشت و برش گوشت از قسمت های مهم که حتما دارای رگه های چربی باشد البته بسته به ذائقه هر فرد و حتی فرهنگ هر کشور از قسمت های مختلف گوشت گاو و گوسفندی برای تهیه استیک استفاده می کنند از آنجایی که پخت استیک غذایی فرنگی بوده به همین دلیل بسیاری از قصاب ها نمی دانند که کدام قسمت گوشت برای تهیه استیک مناسب است و اینکه روشی که برای پخت استیک با گوشت گوساله به کار می رود با روش پخت استیک با گوشت گوسفندی متفاوت می باشد. استیک را از قسمت های مختلف گوشت گاو، گوساله و گوسفند تهیه می کنند که این قسمت ها شامل
–    استیک با دنده گاو
–    استیک با گوشت فیله
–    استیک با گوشت راسته
تنوع بالا در تهیه این غذا باعث شده هر فردی با هر ذائقه ای که دارد این غذای مورد علاقه را استفاده کند استیک در طعم های مختلفی چون استیک گوساله، پیتزا استیک گوشت، استیک با سس قارچ و … وجود دارند که بسیار خوشمزه و لذیذ می باشند و به جرات می توان گفت که از بین غذاهای گوشتی استیک همیشه حرف اول را می زند. روش های بسیار زیادی برای پخت استیک وجود دارد و زمان لازم برای پخت هر استیک با توجه به اینکه از گوشت چه نوع دامی باشد و کدام قسمت گاو متفاوت می باشد در زیر جدول زمان پخت استیک را مشاهده می فرمایید.

زمان پخت استیک
زمان پخت استیک

گوشت گاو یا گوسفند در تهیه استیک؟

هر چند که گوشت گوسفند برای بسیاری از مزاج ها مناسب می باشد و لذیذ تر و بافت نرم و لطیفی نسبت به گوشت گاو و گوساله دارد اما چربی این گوشت نیز بیشتر می باشد و برای افرادی که دچار بیماری چربی خون هستند توصیه می شود که بهتر است به جای استفاده از گوشت گوسفند گوشت گوساله را جایگزین آن کنند زیرا این دو نوع گوشت از لحاظ ارزش غذایی هیچگونه تفاوتی با یکدیگر ندارند و گوشت گوساله در مقایسه با گوشت گاو هم بافت نرم تری دارد و چربی بیشتر که مناسب ترین گوشت برای تهیه استیک گوشت گوساله می باشد. از محبوب ترین غذاهای آمریکا استیک می باشد هر چند که کیفیت گوشت دام های ایرانی بسیار بالا می باشد و همین امر سبب طعم بسیار خوشمزه استیک شده است. ترد ترین، خوشمزه ترین و گرانترین استیک از فیله  گوساله تهیه می شود به دلیل داشتن چربی کم بیشتر با کره تفت می شود و طعم بی نظیری دارد.

گوشت مناسب برای تهیه استیک
گوشت مناسب برای تهیه استیک

نکات مهم در تهیه استیک

برای پخت استیک خوشمزه بهتر است قبل از پخت آن یک سری نکات را در نظر بگیرید که این نکات عبارتند از :
–    بهتر است که گوشت با اتاق هم دما شود
–    گرفتن رطوبت اضافی گوشت با استفاده از دستمال کاغذی  زیرا هر چه گوشت رطوبت کمتری داشته باشد استیک یکنواخت تر می شود
–    مزه دار کردن گوشت با ادویه که هر دو طرف گوشت باید مزه دار شود
–    بهتر است که از تابه استیل استفاده شود
–    قبل از شروع به سرخ کردن بهتر است تابه به اندازه کافی داغ شده باشد
–    در سرخ کردن آن بهتر است از روغنی استفاده شود که در برابر حرارت بالا مقاومت داشته باشد به هیچ عنوان از روغن زیتون استفاده نکنید
–    در حین سرخ شدن یا گریل شدن استیک را در داخل تابه زیاد نچرخانید
–    گوشت را روی آتش چرب کنید با استفاده از کره و ادویه ها
–    بعد از لایه بستن و سرخ شدن و در مرحله آخر برای پختن از فر استفاده کنید
–    استیک را بر خلاف بافت یا فیبرهای  آن برش بزنید
موارد بالا در خوشمزه شدن هر چه بیشتر استیک تاثیر دارد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)