دسته بندی مقالات:

تلقیح مصنوعی گوسفند

چگونگی تلقیح مصنوعی گوسفن

چگونگی تلقیح مصنوعی گوسفند در دامداری ها دارای اهمیت می باشد چرا که از این طریق تعداد دام های با نژاد را افزایش می دهند. با ما همراه باشید تا چگونگی انجام عمل تلقیح مصنوعی در دامداری های و روش های پرورش گوسفند را در این مقاله در اختیار شما قرار دهیم.

تلقیح مصنوعی گوسفند
تلقیح مصنوعی گوسفند

پرورش گوسفند

محیط پرورش دام در روش های صنعتی کاملا بهداشتی می باشد و تغذیه دام ها با برنامه ریزی و با تجویز دامپزشک صورت می گیرد اکثر این دامداران خرید گوسفند با وزن کم را برای پرورش انتخاب می کنند و با در نظر گرفتن برنامه غذایی مقوی و مناسب در مدت زمانی مشخص به وزن مطلوب برای فروش آماده می کنند و روانه بازار می کنند.
خرید گوسفند زنده برای پرورش با هدف دامدار مشخص می شود. خرید گوسفند زنده کار پیچیده ای نیست شما هم می توانید به میادین فروش گوسفند مراجعه کنید و هم به صورت اینترنتی بدون حضور فیزیکی نسبت به خرید گوسفند زنده اقدام کنید.
در بسیاری از دامداری ها بره های جوان را خریداری می کنند و پرورش می دهند و بعد از وزن گیری برای فروش آماده می کنند و در برخی موارد که دام ها دارای نژاد هستند را  برای تکثیر استفاده می کنند. برای چنین کاری از شیوه های صنعتی و تلقیح مصنوعی استفاده می کنند.

لقاح مصنوعی گوسفند
لقاح مصنوعی گوسفند

گوسفند و لقاح مصنوعی

در بین گوسفندان برخی نژاد بسیار خوبی برای تکثیر شدن دارند و جزو نژاد های چند قلو زا می باشند که دامداران باید در هنگام خرید گوسفند زنده به نژاد آن توجه داشته باشند زیرا برخی از آنها جزو نژاد های چند قلو زا می باشد و باعث می شود دامدار بتواند تعداد دام های خود را افزایش دهد و به سود دهی خوبی برسد.
البته افزایش تولید مثل و چند قلو زایی به عواملی مانند نوع تغذیه(جیره بندی) و تلقیح مصنوعی گوسفندان نیز بستگی دارد که برای انجام چنین عملی نیاز به افراد متخصص می باشد.
تلقیح مصنوعی به آبستن یا بارور کردن گوسفند ماده بدون جفت گیری گوسفند نر گفته می شود، برای انجام چنین عملی ابتدا طی عملیاتی اسپرم های قوچ گرفته می شود سپس با روش تلقیح مصنوعی به واژن یا رحم گوسفند ماده وارد می شود.
تلقیح اسپرم برای گوسفند ماده را دامپزشک ها و یا افراد متخصص انجام می گیرد در واقع دامپزشک به درخواست دامدار با خرید اسپرم در نژاد خاص اقدام به آبستن کردن گوسفند ماده می کند.

تلقیح مصنوعی گوسفند
تلقیح مصنوعی گوسفند

 

برای تلقیح مصنوعی گوسفندان سه نوع اسپرم وجود دارد که می توان از هر کدام برای آبستن کردم دام استفاده نمود.

1. تلقیح با اسپرم مایع

در این روش بلافاصله بعد از اسپرم گیری قوچ، آن را با شیر در پایوت های 5% سی سی وارد بدن گوسفند ماده می کنند.

2. تلقیح با اسپرم مایع ذخیره شده

در این شیوه اسپرم ها را در سرمای زیر 8 درجه نگهداری می کنند. البته توجه داشته باشید هر چقدر زمان نگهداری طولانی تر باشد ممکن است نتیجه باروری مطلوب نباشد.

3. تلقیح با اسپرم منجمد

در این شیوه اسپرم را منجمد می کنند. چنین روشی معمولا کمترین بازدهی را دارد و در مقابل استفاده از اسپرم مایع تازه بیشترین بازدهی را دارد.
برای تخلیه اسپرم ها در واژن گوسفند ماده نیز چند روش وجود دارد که دامپزشک ها می توانند از طریق هر کدام از این روش ها نسبت به تخلیه اسپرم ها در واژن گوسفند ماده اقدام کنند.

1. روش واژینال

که آن را روش کور می نامند زیرا درصد باروری بسیار پایین است.

2. روش سرویکال

که در این روش با کمک اسپکولوم دهانه واژن میش را باز می کنند و با تفنگ مخصوص عمل تلقیح را انجام می دهند.

3. روش سرویکال عمیق

روشی است که در آن تقریبا 15 دقیقه قبل از تلقیح هورمون اکسی توسین به دام تزریق می شود تا سرویکس گوسفند به خوبی مشخص شود تا بتوانند بیشترین حد از اسپرم را تخلیه کنند.

4. روش لاپاراسکوپ

روشی می باشد که در آن از دستگاه لاپاراسکوپ برای انتقال اسپرم استفاده می کنند. در این روش قسمت بالایی پستان گوسفند را تراش می دهند و او را روی تخت لاپاراسکوپی قرار می دهند و دو سوراخ در ناحیه شکم و جلو پستان ایجاد می کنند و به وسیله اندوسکوپی تخمدان گوسفند ماده را پیدا می کنند و با استفاده از تفنگ های مخصوص در سوراخ ها اسپرم وارد می کنند. این روش برای تخلیه اسپرم منجمد روش مناسبی می باشد.
با توجه به مطالبی که بیان شد لازم است حتما این عمل توسط افراد متخصص صورت پذیرد تا هم درصد خطا کمتر باشد و هم به دام آسیبی وارد نشود. از این شیوه در بیشتر دامداری های دنیا استفاده می شودو نتیجه مطلوب نیز به دست آمده است.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عبدالامیرعلیزاده
عبدالامیرعلیزاده
6 ماه قبل

تلقیح واژینال گوسفند ۵۰/۰ کاش که بیشتر می شود

حسینعلی اسدی
حسینعلی اسدی
5 ماه قبل

خراسان شمالی کسی هست اینکارو انجام بده؟

علی
علی
3 ماه قبل

چکونه دگتر لقاح مسنویپیدا بگنیم

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)