دسته بندی مقالات:

نژاد گوسفند زنده

چگونگی خرید گوسفند زنده برای عقیقه نوزاد

گوسفند زنده

اگر قصد خرید گوسفند زنده با مقاصد مختلف قربانی: دفع چشم زخم، کودک تازه متولد شده، نذورات، شخص فوت شده و… را دارید به شما پیشنهاد می کنیم تا اطلاعاتی در ارتباط با انواع گوسفند های زنده کسب کنید. بدین منظور جالب است بدانید که قیمت گوسفند زنده به عوامل گوناگونی وابسته است. تعدادی از این عوامل در ادامه آورده شده اند:
•    بازار: شهری که از آن دام را تهیه می کنید بر قیمت تاثیر دارد. نحوه قیمت گذاری در شهر های مختلف ایران از سوی اتحادیه انجام می پذیرد.
•    نژاد: گوسفند ها دارای نژاد مهربانی، بلوچی، افشار، سنگسر، کردی، مغانی و … هستند.
•    وزن دام
•    زمان دریافت: زمان دریافت تاثیر بسیار کمی بر قیمت خواهد گذاشت اما در مواقعی که تقاضا برای گوسفند زنده زیاد است به شما توصیه می کنیم تا از قبل عملیات خرید و رزرو را انجام دهید.
•    بره یا گوسفند بودن: پیر یا جوان بودن گوسفند تاثیر بسیار زیادی بر قیمت دارد البته دامهایی را که این شرکت به مشتریانشان تحویل می دهند؛ جوان و عاری از هرگونه بیماری بوده و تمامی آن ها تحت نظر متخصص دامپزشک قرار دارند.

نژاد گوسفند زنده

اگر در دبیرستان رشته ی تحصیلی شما علوم تجربی باشد، با مفهوم نژاد یا ژنوتیپ تا حدودی آشنا هستید؛ اما به طور کلی نژاد شامل طبقه ای از افراد و یا گروه ها می باشد که آن گروه یا دسته به علت دارا بودن مشابهت های خاص ژنتیکی در یک دسته قرار می گیرند. جانداران و به طور خاص در این جا گوسفند زنده نیز دارای نژاد های گوناگونی می باشد. تنوع این نژاد ها به کشور و آب و هوایی که دام ها در آن زیست می کنند بستگی دارد. مثلا گوسفندی که در انگلستان زیست می کند از نظر پشم، پوست، شیر، گوشت و… کاملا متفاوت با گوسفندی است که در ایران پرورش یافته است به علاوه این موضوع درباره مناطق مختلف ایران نیز صادق است.

نژاد گوسفند زنده
نژاد گوسفند زنده

انواع نژاد های گوشتی گوسفند زنده در ایران

نژاد گوسفند زنده در ایران به تعداد نواحی پرورش دهنده می رسد و حتی غیر قابل شمارش خواهد بود. در ادامه تعدادی از نژادهای گوشتی گوسفند زنده به منظور قربانی یا عقیقه نمودن، همراه با توضیحات خاص آن ها آورده شده است:
•    قزل: زیستگاه این گوسفند استان آذربایجان شرقی می باشد. آب و هوای مطبوع و چمنزارهای دلنواز این منطقه موجب شده است تا گوشت و شیر دام های این منطقه دارای طعمی خاص باشند.
•    فراهانی: از آن جایی که این گوسفندان گوشتی بوده و زیستگاه این گوسفند مربوط به استان مرکزی می باشد، تحقیقات محققان نشان می دهد که میانگین وزن گوسفندان یک ساله این منطقه 46کیلوگرم، دو ساله 45 کیلوگرم، سه ساله 48 کیلوگرم، چهار ساله 50 کیلوگرم می باشد.
•    افشاری: زیستگاه این گوسفند استان زنجان می باشد. اگرشما خواستار خرید گوسفند زنده دارای دنبه سنگین می باشد. وزن، ارتفاع و دور سینه این گوسفند بزرگ بوده و به همین دلیل در استان های دیگر به پرورش این نژاد پرداخته شده است. همچنین میانگین وزن این گوسفند در دوران بلوغ خود 72 کیلوگرم می باشد.
•    بهمنی: زیستگاه این نوع دام، استان کهگیلویه و بویر احمد می باشد و اگر وزن گوسفند زنده برایتان مهم است، خوب است بدانید که وزن بالغ آن حدود 45 کیلو گرم است.
•    دیگر نژادهای معروف گوسفند زنده در ایران، نژاد مهربانی، بلوچی، سنگسری، کردی، مغانی و… می باشند که وجه افتراق آن ها در میانگین وزن، دور سینه، ارتفاع، میزان پشم و وزن دنبه آن ها می باشد. شما می توانید جهت سفارش گوسفند زنده، با در نظر داشتن وجه افتراق دام ها انتخاب مناسبی را داشته باشید.

انواع نژاد های گوشتی گوسفند زنده در ایران

عقیقه گوسفند زنده برای مادر و کودک
قربانی نمودن گوسفند زنده برای مادر و کودک، از دیر باز در رسوم ایرانیان وجود داشته است چرا که آن ها معتقد بودند، این عمل موجب حفاظت مادر و فرزند از بلایای طبیعی خواهد شد. در اسلام نیز به منظور دفع بلا و چشم زخم تاکید بسیاری بر عقیقه گوسفند زنده شده است. این کار مستحب است اما تاکید اکید بر انجام این کار شده است به طوری که پدر و مادر مکروه است که از گوشت عقیقه یا قربانی شده شده تناول نماید و همچنین نباید استخوان های قربانی شکسته شود بلکه باید گوشت را بدون شکستن استخوان ها جدا کرد. همچنین به منظور قربانی نمودن گوسفند زنده، اگر حلق و دو رگ بزرگ گردن آن را با جسم تیز که از فلز باشد ببرند کافی است و اگر جسم تیز جهت عقیقه گوسفند زنده وجود نداشت از شیشه، سنگ و چوب تیز که به راحتی بتوان گردن گوسفند را با آن برید استفاده شود.

 

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)