دسته بندی مقالات:

مگنت دامی

کاربرد مگنت دامی در سلامت دام ها

اهمیت و نقش مگنت دامی در سلامت دام ها

با پیشرفت علم دامپزشکی امروزه تلفات حیوانات و دام ها کاهش پیدا کرده است در زمان گذشته و حتی در دامداری های سنتی امروزی دام ها در مواقع علف خوردن امکان دارد که هر ماده دیگری را همراه با علوفه بخورند که به مرور باعث زخم دیواره نگاری و آسیب جدی به دام ها می شود و به مرور تلف شدن دام را در پی دارد از آنجایی که علوفه و خوراک دام توسط آسیاب خردکن خرد می شود امکان دارد که در حین خرد کردن مقداری براده آهن وارد این علوفه ها شود و در مواقع تغذیه  علوفه این براده های آهنی باعث ایجاد انواع زخم ها در ناحیه گوارشی، شکم و …. شوند که به مرور مرگ دام را در پی دارد به همین منظور امروزه از آهنربا یا مگنت دامی استفاده می کنند.

مگنت دام
مگنت دام

 با خوراندن این آهنربا  به دام در دستگاه گوارشی به خصوص نگاری گاو یا گوسفند زنده ، هر زمان که دام ناخواسته آهن و یا هر نوع فلز دیگی را ببلعد این آهن و فلزات به وسیله آهنربا جذب می شوند و از تلفات دام جلوگیری می شود زیرا این آهن و فلزات بلع شده غیر قابل جذب بوده و تنها راه برای نجات جان دام استفاده از مگنت های دامی است. این مگنت با استفاده از وسیله ای به نام مگنت خوران وارد دستگاه گوارشی گاو و گوسفند می شود و وارد نگاری نشخوارکنندگان که پیش از معده قرار دارد می شود و از ورود اجسام فلزی و آهنی به دیگر بخش ها جلوگیری می کند زیرا خاصیت مغناطیسی آن باعث می شود که این اجسام به مگنت یا آهنربا بچسبند. اما بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری ها بهتر است که در  کف محل ریختن علوفه و خوراک دام ها  در دامپروری ها از بلوک های آهنربایی استفاده کنند تا در صورت وجود هر جسم فلزی و با براده های آهنی موجود در علوفه جذب این بلوک های مگنتی می شود.

مگنت دامی

مگنت دامی

مهمترین کاربرد مگنت دامی

بهتر است که برای دام ها در هر سنی به خصوص گاو حتما از مگنت دامی استفاده شود زیرا در صورت ورود اجسام خارجی به بدن دام ها به مرور سبب ایجاد تورم های چرکی در ناحیه صفاق و نگاری شده و تلفات دام را در پی دارد که در صورت استفاده از این محصول و خوراندن آن به دام ها از بروز این  حوادث جلوگیری به عمل می آید.

بهترین زمان مصرف خوراندن مگنت دامی به دام ها

 استفاده از مگنت دامی در هر سن و زمانی کارایی خود را دارد ولی برای پیشگیری از بروز بیماری  بهترین زمان مصرف این مگنت در 10-12 ماهگی گوساله یا گاو می باشد. بر اساس نتایج به دست آمده از دام هایی که از مگنت گاوی استفاده کرده اند نشان داده شده که در بیش از 90 -98 درصد دام هایی که از مگنت استفاده کرده اند از بروز بیماری های ناشی از نفوذ اجسام خارجی پیشگیری کرده است که این محصول با ارزش علاوه بر اینکه از تلفات دام ها جلوگیری می کند بلکه از لحاظ اقتصادی کمک شایانی به اقتصاد کشور و دامدار می کند زیرا با صرف هزینه بسیار کم برای خرید این محصول از خسارات شدید اقتصادی و تلفات دامی جلوگیری می شود. دستگاه مگنت خوران

دستگاه مگنت خوران

چگونگی اطمینان از فعالیت منظم مگنت؟

برای اینکه از فعالیت منظم آهنربا اطمینان حاصل شود بهترین راه برای اطمینان از این کار  با قرار دادن قطب نما در قسمت پشتی آرنج دست چپ می توان از فعالیت و وجود مگنت در محل اصلی خود مطمئن گردید. مدت زمان که برای طول عمر مفید مگنت دامی در نظر گرفته اند در حدود 8 سال است و می توان هر 2-3 سال یکبار یک مگنت را به دام خوراند. علاوه بر مگنت های ساده یک سری مگنت های شبکه ای هم وجود دارند که میتوانند مقدار بیشتری از اجسام فلزی که به هر طریقی وارد بدن دام شده اند را به خود جذب کنند.

نحوه ی خوراندن آهنربا یا مگنت دامی به دام

در مرحله اول دام را مهار کرده و سپس با استفاده از دستگاه مگنت خوران وارد مری و از آنجا وارد نگاری دام شده و با فشار دادن دستگاه مگنت خوران مگنت در قسمت انتهایی نگاری تخلیه شده و پس از این مرحله دستگاه مگنت خوران از دهان دام خارج می شود و این مگنت بدون اینکه مشکلی را برای دام به وجود بیاورد تا پایان عمر می تواند در بدن دام باقی بماند.

علت اینکه مگنت دامی را در نگاری قرار می دهند.

از اصلی ترین بخش های لوله گوارشی می توان به نگاری اشاره کرد که به دلیل ساختار لانه زنبوری که دارد در صورتی که دام ها  اجسام خارجی  را ببلعند وارد این قسمت شده و به این لایه ها می چسبد و بعدها به سمت صفاق حرکت می کند که در این صورت سبب ایجاد تورم و غده های چرکی در ناحیه صفاق شده و سبب تلف شدن دام می شود به همین علت در نگاری دام مگنت را قرار می دهند تا از ورود این اجسام به صفاق و سایر بخش های دستگاه گوارش دامی جلوگیری شود و خطری دام ها را تهدید نکند.


مگنت دامی

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)