دسته بندی مقالات:

پوست گوسفند

کاربرد های پوست گوسفند

پوست گوسفند چه کاربردی دارد؟

پوست گوسفند از گذشته تا کنون مورد استفاده بوده است اما نوع استفاده و کاربرد آن در طول زمان دچار تغییراتی شده است. در گذشته از پوست گوسفند به عنوان زیرانداز، کفش، افسار، ذخیره آب و … استفاده می کردند و در واقع کاربرد آن به همین موارد ابتدایی محدود می شد. اما امرزه چرم گوسفند به عنوان یکی از گران ترین چرم ها در سراسر جهان شناخته می شود که طیف گسترده ای را برای کاربرد آن می توان در نظر گرفت. در واقع امروزه این پوست به عنوان یکی از کالا های لوکس شناخته می شود که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.
1_ تولید لباس: بیشترین کاربرد پوست گوسفند را می توان در تولید انواع لباس مشاهده کرد. در این حوزه کشور ایتالیا رتبه نخست را در جهان دارد به طوری که سالانه در حدود 20 میلیون متر مربع پوست تولید می کند. معمولا این نوع پوست ها به طور تکه تکه در اختیار تولیدکنندگان لباس قرار می گیرد که از هر تکه ی آن می توان برای تولید انواع پالتو، دستکش، کاپشن، کلاه، چکمه، شال و … استفاده کرد. ذکر این نکته نیز ضروری است که پوشاک تولید شده با این پوست بیشتر برای فصل زمستان مناسب هستند و علت آن را هم می توان گرم و خزدار بودن این نوع پوست معرفی کرد.
2_ تولید انواع مبل: شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید یکی از کاربرد های پوست گوسفند استفاده از آن در صنعت مبل سازی برای ساخت انواع مبل و کاناپه می باشد. برای این کار ابتدا پشم های پوست را با لیزر کردن از بین می برند و سپس پوست را دباغی کرده و آن را نمک سود می کنند. به این ترتیب پوست را برای تولید مبل آماده می کنند.
مبل های تولید شده از این پوست در بالاترین نوع کیفیت می باشند و یکی از منحصر به فردترین تولیدات در این حوزه می باشد. بنابراین اگر می خواهید دکوراسیون جذاب و جدیدی را تجربه کنید می توانید از این نوع مبل ها استفاده کنید. استفاده از این نوع مبل ها به دلیل طبیعی بودن پوست گوسفند هیچ گونه حساسیتی را به وجود نمی آورد.
3_ تولید صندلی ماشین های لوکس: امروزه برخی از تولیدکنندگان ماشین های لوکس از پوست گوسفند به عنوان کالایی لوکس برای روکش صندلی ماشین ها استفاده می کنند. استفاده از این نوع پوست علاوه بر جذابیتی که دارد به عنوان نوعی پوشش طبیعی توجه بسیاری از مشتریان  را به خود جلب کرده است.

پوست گوسفند
پوست گوسفند

انواع پوست گوسفند

با توجه به این که نژاد گوسفندان با یکدیگر متفاوت می باشد می توان انتظار داشت که پوست هر یک با دیگری متفاوت باشد. از همین رو در ادامه به معرفی انواع پوست خواهیم پرداخت.
1_ پوست نرم یا زینتی: این نوع پوست معمولا به صورت طبیعی و بدون برداشتن پشم از روی آن به فروش می رسد. نژاد های غورگی، قوچانی، ترکمنی و قره گل پوست نرم دارند.
2_ پوست قره گل: یکی از بهترین انواع پوست همین مورد می باشد. پشم این نوع پوست نوعی پیچش خاص دارد که بر زیبایی آن افزوده است. پوست گوسفند قره گل بیشتر در منطقه سرخس و شیراز دیده می شود.
3_ بغنه: این پوست محصولی از بره های بلوچی می باشد که پوستی یکدست سفید با تار های فشرده است. استفاده از این نوع پوست در کشور روسیه بیشتر از کشورهای دیگر مرسوم است.
4_ پوست نمک سود مرطوب یا خام: برای تهیه ی پوست نمک سود ابتدا پوست را به طور کامل با آب شستشو داده و سپس بر روی قسمت های گوشتی آن نمک می پاشند تا با این کار از فساد پوست جلوگیری کنند.
5_ پوست خشک: برای تهیه ی این نوع پوست ابتدا پوست گوسفند را در هوای آزاد و در جایی که سایه باشد خشک می کنند. توجه داشته باشید که به هیچ وجه نور خورشید به طور مستقیم بر روی آن نتابد چرا که نور خورشید باعث به وجود آمدن لکه بر روی پوست شده و از قیمت پوست گوسفند آن می کاهد.
6_ پوست لوت: پوستی که پشم های آن به صورت نسبی چیده شده باشد را پوست لوت می گویند.
7_ پوست سالامبور: نوعی پوست است که بر اثر برخی عملیات شیمیایی و فیزیکی تغییراتی روی آن حاصل می شود تا پوست برای تولید چرم مهیا شود.

کاربرد پوست گوسفند در تولید البسه
کاربرد پوست گوسفند در تولید البسه

عوامل موثر در مرغوبیت پوست گوسفند

دررابطه با این که چه مواردی در مرغوبیت پوست گوسفند تاثیرگذار می باشد می توان به موارد متعددی اشاره کرد. برای مثال می توان به تغذیه دام اشاره کرد. دامی که در کوهستان از علوفه تازه تغذیه می کند قطعا پوست نرم و بهتری خواهد داشت. نور یکی دیگر از عوام تاثیرگذار در مرغوبیت پوست می باشد. گوسفندانی که در محیطی تاریک و به دور از نور خورشید نگهداری می شوند پوستی خشک خواهند داشت و معمولا این نوع پوست از مرغوبیت خوبی برخوردار نمی باشد. علاوه بر این بهداشت دام می تواند یکی از موارد تاثیرگذار در مرغوبیت پوست گوسفند باشد. رعایت نظافت دام می تواند در داشتن پوستی با کیفیت کمک کننده باشد.

کاربرد پوست گوسفند در مبل سازی
کاربرد پوست گوسفند در مبل سازی

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)