دسته بندی مقالات:

کود

کود گوسفندی چه خواص و فوایدی برای کشاورزی دارد؟

کود گوسفندی و خواص و فوایدآن برای کشاورزی

کشاورزان از دیرباز تاکنون استفاده های زیادی از کود برای تغذیه ی زمین خود داشتند. به همین دلیل است که می توانیم بگوییم گوسفند زنده جز با اهمیت ترین سرچشمه ها است. به این جهت این جمله را گفتیم که از اکثر قسمت های آن از جمله شیر، گوشت، پشم و حتی کود می توان استفاده کرد. در همین راستا قصد داریم تا در رابطه با این که کود گوسفندی چه خواص و فوایدی برای کشاورزی دارد؟ مطالبی را عنوان کنیم. پس در ادامه ی مطلب ما را همراهی کنید.

کود
کود

کود گوسفندی

خاک این موضوع را اثبات کرده است که چه در زمان گذشته و چه در زمان حال نیاز مبرم به مواد آلی که داخل کود هستند دارد. با توجه به این که کود این حیوان امکان تفکیک شدن را دارد و در این امر از سرعت مناسبی نیز برخوردار است بنابراین مورد استفاده ی بسیاری از کشاورزان قرار می گیرد. اکثر گیاهان برای رشد و نمو و حتی خاک نیز احتیاج به مواد تقویتی از جمله کلسیم، روی، گوگرد و .. دارد که می توانیم این مواد مفید را از طریق کود گوسفند به خاک و همچنین ریشه ی گیاهان تزریق کنیم. حتما همه ی ما می دانیم که در مصرف هر چیزی باید اصل تعادل را رعایت کنیم این موضوع حتی در رابطه با مصرف کود نیز صدق می کند. به علت این که کود از سرعت نسبتا بالایی در تفکیک شدن برخوردار است اگر بیشتر از حد مورد نیاز وارد خاک شود قطعا به ریشه ی گیاهان موجود آسیب می رساند و حتی ممکن است آنها دیگر امکان رشد پیدا نکنند.
اما در رابطه با تزریق کود به خاک اصلی ترین موضوع زمان مناسب است. اگر هر لحظه که خودمان صلاح دانستیم کود را وارد خاک کنیم نه تنها نتیجه ی دلخواه را نمی گیریم بلکه مطمئنا به گیاهان و همچنین خاک نیز آسیب جدی وارد خواهیم کرد. بهترین زمان برای این که به خاک کود گوسفند بدهیم 30 روز قبل از این است که اقدام به کاشت گیاهان و یا هر محصول دیگری داخل خاک کنیم. این سوال ممکن است برای کشاورزان و یا حتی افرادی که به این شغل مشغول نیستند نیز به وجود بیاید که آیا استفاده از کود مضراتی را در پی دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال می توانیم بگوییم که به کار بردن کود برای گل ها باعث می شود تا آنها کاملا سرزنده و زیبا شوند. همچنین برای درخت ها و … نیز با فایده است. برخی دیگر نیز در رابطه با آلودگی های کود نگرانی هایی دارند اما اگر این موضوع بع ذهن شما نیز خطور کرد بهتر است این را به یاد بیاورید که بسیاری از محصولات ارگانیک نیز از همین ها به وجود آمده اند.

کاربرد کود گوسفندی در  یک نمونه موردی کشاورزی

همانطور که میدانید بلوبری در دسته ی میوه ها خوشمزه و پرطرفدار قرار دارد. برای این که بتوانید بلوبری های خوشمزه ای برداشت کنید نیاز هست که برای رشد و کیفیت آن از کود گوسفند استفاده کنید. میوه ی بلوبری برای رشد احتیاج به نیتروژن دارد که کود گوسفندی به راحتی این نیاز را تامین می کند. برخی از گیاهان طی مدت زمان مشخصی مانند یک سال تنها یک مرتبه نیاز به کود دارند. اما برخی دیگر از گیاهان که بلوبری نیز در این دسته قرار دارد باید هر 6 ماه یک مرتبه کود به خاک تزریق شود. اگر در این زمانی که می گوییم کوددهی انجام شود نتیجه ی بهتری خواهید گرفت. زمان مقرر برای مرتبه ی اول پایان خرداد ماه و برای مرتبه ی دوم پایان آذر ماه است.

کود گوسفندی
کود گوسفندی

مزایای کود گوسفند

با توجه به قیمت گوسفند در واقع هر گوسفند زنده می تواند در یک بازه‌ی زمانی مشخص مثلا یک سال میزان قابل توجهی کود بدهد. اگر بخواهیم به صورت دقیق این میزان را عنوان کنیم در طی 365 روز این حیوان حدودا 25 برابر کود می دهد. سوال اینجاست که 25 برابر چه چیزی؟ باید بگوییم 25 برابر وزنش. اگر زمین کشاورزی بزرگی دارید و یا با کشاورزان زیادی در ارتباط هستید و وظیفه ی کود رسانی به کشاورزان را بر عهده دارید با توجه به نسبتی که گفتیم می توانید حساب کنید و ببینید با چند راس گوسفندی که دارید توانایی تولید چه میزان کود را دارید؟ اگر به دنبال کسب منفعت از طریق کود هستید بهتر است به این نکته توجه کنید که باید به جمع کردن و همچنین قرار دادن کودها در بسته های معین مشغول شوید. حتی کود گوسفند برای این که کرم ها نیز رشد کنند مفید فایده است. اما حتما مراقب باشید تا از کود این حیوان به تنهایی استفاده نکنید چرا که ممکن است حتی باعث از بین رفتن کرم ها شود. بهتر است مقداری کود گاوی نیز با آن ترکیب کنید تا نتیجه ی مطلوبی دریافت کنید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)