دسته بندی مقالات:

کیست در گوشت گوسفند

کیست سیستی سرکوس در گوشت گوسفند

کیست سیستی سرکوس در گوشت گوسفند چیست؟

بار ها برای همه ی ما پیش آمده است که در هنگام خرید گوشت گوسفند غده های سفیدی را روی آن مشاهده کرده ایم که به این غده های سفید کیست سیستی سرکوس می گویند. کیست سیستی سرکوس نوعی کرم پهن نواری می باشد که در دستگاه گوارش گوسفند زنده و گاو زندگی می کند. این کیست در واقع مرحله ی لاروی انگل تینا ساژیناتا می باشد که می تواند وارد بدن انسان هم شود. در این چرخه انسان به عنوان میزبان نهایی و گاو و گوسفند به عنوان میزبان واسطه شناخته می شوند.

کیست در گوشت گوسفند

کیست در گوشت گوسفند

چرخه زندگی کیست سیستی سرکوس در بدن گوسفند

همان طور که گفته شد محل زندگی انگل سیستی سرکوس در دستگاه گوارش گوشخواران از جمله انسان و سگ می باشد. این انگل، بند های بارور خود را که دربردارنده ی تخم انگل می باشند، در دستگاه گوارش گوشخواران آزاد می کنند و سپس این بند های بارور از بدن گوشتخواران مانند انسان خارج می شود و باعث آلودگی در گیاهان و علوفه می شود. هنگامی که گاو و گوسفند این گیاهان را می خورند تخم انگل در لوله گوارش آن ها پاره شده و جنین 6 قلابی از آن آزاد می شود.
جنین 6 قلابی آزاد شده به محض ورود به روده، جداره روده را سوراخ می کند و وارد گردش خون می شود و از راه عروق خونی به بافت های عضلانی گوسفند وارد شده و بعد از گذشت 60 تا 70 روز به کیست تبدیل می شود که به این کیست سیستی سرکوس می گویند. این کیست به رنگ صورتی بوده و ابعاد آن چیزی بین 5 تا 9 میلی متر می باشد.
هنگامی که انسان گوشت نیمه پخته گاو و گوسفند را مصرف می کند پس از گذشت دو تا سه ماه این کیست در بدن انسان به کرم تبدیل شده و شروع به تخمک گذاری می کند. این کرم می تواند تا چند سال در بدن انسان زندگی کند و فرد آلوده به آن به طور متوسط روزانه می تواند 8 بند از آن را دفع کند. کرم های خارج شده از بدن انسان بسیار مقاوم می باشند و می توانند در محیط خشک تا سه هفته و در محیط های مرطوب تا پنج ماه هم زنده بمانند. باقی ماندن این تخم ها در محیط باعث می شود که دوباره به بدن گوسفند وارد شده و در واقع این چرخه دوباره از سر گرفته شود.

مراحل رشد کیست سیستی سرکوس در گوسفند

مراحل رشد کیست سیستی سرکوس در گوسفند

آیا گوشتی که آلوده به کیست سیستی سرکوس باشد قابل خوردن است؟

حال با توجه به مواردی که در رابطه با کیست سیستی سرکوس در گوشت گوسفند بیان شد این سوال پیش می آید که آیا می توان از این گوشت استفاده کرد؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که اگر در کل لاشه گوسفند به تعداد انگشت شمار از این کیست به صورت غیر فعال وجود داشته باشد می توان آن ها را از روی گوشت جدا کرده و مورد استفاده قرار داد. تعدا این کیست ها نباید از 7 مورد بیشتر باشد.
البته منظور از مجاز بودن مصرف این گوشت به این معنا این نیست که به راحتی می توان بدون بررسی های دیگر از آن استفاده کرد. بلکه چنین لاشه هایی باید از هر لحاظ مورد بررسی قرار گیرند تا مشکلی به وجود نیاید. اگر تعداد کیست ها در لاشه ی گوسفند بیشتر بود و در قسمت های مختلف لاشه وجود داشت نباید از گوشت آن لاشه استفاده کرد. توجه به این نکته ضروری است که اگر حتی یک مورد کیست فعال بر روی لاشه وجود داشته باشد لاشه باید به طور کامل حذف گردد. این کیست ها زمانی فعال می باشند که حاوی مایعاتی به رنگ صورتی و با بوی بد باشند. با توجه به این موارد می توان کیست های فعال را شناسایی کرد.

نحوه درمان گوسفند مبتلا به کیست سیستی سرکوس

سوال دیگری که می تواند ذهن برخی از خوانندگان این مطلب را به خود مشغول کند این است که آیا گوسفند مبتلا به این بیماری قابل درمان می باشد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت: امروزه با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه دامپزشکی به وجود آمده است انواع بیماری های حیوانات قابل تشخیص و قابل درمان می باشند. بر همین اساس می توان گفت که کیست سیستی سرکوس هم از این موضوع مستثنی نیست و با استفاده از دارو های ضد انگلی و ضد التهابی می توان آن را درمان کرد.
البته این درمان زمانی جواب خواهد داد که مدت زمان زیادی از ابتلای گوسفند به این بیماری نگذشته باشد چرا که اگر این کیست به مدت 6 ماه در بدن گوسفند بماند به هیچ وجه قابل درمان نخواهد بود. در واقع هنگامی که این کیست به مدت زیاد در بدن گوسفند می رسد به رشد کافی می رسد و به تمام قسمت های بدن و گوشت آن نفوذ می کند که همین موارد باعث می شوند که درمان آن غیر ممکن باشند.

بررسی کیست گوسفند

بررسی کیست گوسفند

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اعظم گودینی
اعظم گودینی
7 ماه قبل

سلام گوسفندی که غده بزرگی در رانش باشد پس از سربریدن آن از گوشتش میشود خورد لطفا پاسخ بدید

اسماعیل مهربان
اسماعیل مهربان
2 ماه قبل

سلام.کیستی به قطر ۵ سانت که حاوی مواد سبز روشن در ران گوسفند از چیست آیا گوشت قابل مصرف است؟

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)