دسته بندی مقالات:

احکام قربانی کردن گوسفند

گوسفند در آیات قرآنی

آیات قرآنی در رابطه با گوسفند

قرآن کریم به عنوان یک کتاب جامع و کامل در رابطه با بخش های مختلف زندگی انسان صحبت کرده است. علاوه بر این، در برخی آیات قرآن، خداوند به برخی از حیوانات به عنوان بخشی از جهان هستی پرداخته است و نحوه ی آفرینش، زندگی، منافع و احکام فقهی مربوط به آن ها را بیان کرده است. در این حوزه یکی از حیواناتی که آیات متعددی در قرآن به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به آن پرداخته است، گوسفند می باشد.
داستان حضرت ابراهیم (ع) و پسرش حضرت اسماعیل (ع) داستانی آشنا برای همه ی ما می باشد که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است. در این واقعه می بینیم که حضرت ابراهیم (ع) برای این که تسلیم بودن خود در برابر پروردگار را نشان دهد حاضر به قربانی کردن پسرش می شود. اما خداوند یک گوسفند را برای او می فرستد و فرمان قربانی کردن آن را به حضرت ابراهیم (ع) می دهد.

گوسفند در آیات قرآن

گوسفند در آیات قرآن

ما ایرانیان گوسفند را نمادی از خیر و برکت می دانیم و به همین دلیل سالی را که به نام این حیوان نامگذاری شود، سالی نیکو و پر خیر و برکت می دانیم. ایرانیان از این حیوان در مراسمات مختلفی مانند مراسمات مذهبی خود به عنوان قربانی استفاده می کنند و قربانی کردن آن را نشانه ی دفع بلایا می دانند. عید قربان یکی از مهم ترین اعیاد برای ما ایرانیان می باشد که قربانی کردن در این عید به عنوان یک سنت نیکو شناخته می شود که معمولا این کار توسط حاجیان انجام می شود.
کلمه گوسفند 4 بار به طور مستقیم در آیات قرآن کریم به کار برده شده است. در این 4 آیه خداوند به 3 گونه مختلف به این حیوان اشاره کرده است. در آیه 146 سوره انعام و آیه 78 سوره انبیا این حیوان با نام غَنَم آورده شده است. علاوه بر این، در آیه 18 سوره طه خداوند آن را با نام غَنَمی معرفی کرده است که به معنای گوسفندانم می باشد. اشاره ی دیگر قرآن کریم به این حیوان مربوط به آیه 103 سوره مائده است که با نام وصیلَه که به معنای گوسفند ماده که همزاد با بره ی نر می باشد، آورده شده است.

آیات قرآنی مربوط به گوسفند

همان طور که گفته شد 4 آیه از آیات قرآن کریم به گوسفند به عنوان یک چهار پا به صورت مستقیم اشاره داشته است. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در قرآن اشارات غیرمستقیمی به این حیوان شده است که این اشارات مربوط به خلقت این حیوان، ذبح کردن آن، اقسام آن، گوشت آن، چوپانی کردن، کفاره دادن با این حیوان، حضرت شعیب (ع)  و حضرت موسی (ع) و … می باشد. در ادامه این مطلب به آیاتی که به صورت مستقیم به این چهار پپا پرداخته است، اشاره خواهیم کرد.
1_  آیه 18 سوره طه: قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّأُ عَلَيْهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَى غَنَمِي وَلِيَ فِيهَا مَآرِبُ أُخْرَى
«گفت اين عصاى من است بر آن تكيه مى‏ دهم و با آن براى گوسفندانم برگ مى تكانم و كارهاى ديگرى هم براى من از آن برمى ‏آيد.»
2_ آیه 146 سوره انعام: وَعَلَى الَّذِینَ هَادُواْ حَرَّمْنَا کُلَّ ذِى ظُفُرٍ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَیْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوْ الْحَوَایَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذَ لِکَ جَزَیْنَهُمْ بِبَغْیِهِمْ وَإِنَّا لَصَدِقُونَ
«و بر یهودیان، هر حیوان ناخن دار را حرام کردیم و از گاو و گوسفند، پیه هر دو را بر آنان حرام ساختیم مگر آن مقدار که بر پشت گاو و گوسفند یا همراه روده و مخلوط به استخوان است. این کیفر ماست به خاطر ظلمى که مرتکب شدند و قطعاً ما راستگوییم.»
3_ آیه 78 سوره انبیا: وَدَاوُدَ وَسُلَیْمَنَ إِذْ یَحْکُمَانِ فِى الْحَرْثِ إِذْ نَفَشَتْ فِیهِ غَنَمُ الْقَوْمِ وَ کُنَّا لِحُکْمِهِمْ شَهِدِینَ
«و داود و سلیمان را یاد کن آن هنگام که درباره کشت زارى که گوسفندان قوم شبانگاه در آن چریده و آن را تباه ساخته بودند، داورى مى‏کردند و ما شاهد داورى آنان بودیم.»
4_ آیه 103 سوره مائده: ما جَعَلَ اللّهُ مِنْ بَحیرَة وَ لا سائِبَة وَ لا وَصیلَة وَ لا حام وَ لکِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا یَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْکَذِبَ وَ أَکْثَرُهُمْ لایَعْقِلُونَ
«خداوند هیچ گونه بحیره و سائبه و وصیله و حام قرار نداده است (اشاره به چهار نوع از حیوانات اهلى که در زمان جاهلیت استفاده از آنها را حرام مى دانستند و این بدعت، در اسلام ممنوع شد.) ولى کسانى که کافر شدند، بر خدا دروغ مى بندند و بیشتر آنها نمى فهمند.

احکام قربانی کردن گوسفند
احکام قربانی کردن گوسفند

ذبح حیوان از نظر اسلام

همان طور که از آیات قرآن کریم بر می آید خوردن گوشت گوسفند حلال می باشد و اگر این حیوان به صورت درست و شرعی ذبح شود خوردن گوشت آن هیچ مشکلی ندارد. اما برای این که از ذبح درست آن مطمئن شوید لازم است برای خرید گوشت به مراکز معتبر که زیر نظر سازمان دامپزشکی باشند، مراجعه نمایید. حتما دقت کنید که مهر سازمان دامپزشکی بر روی گوشت خریداری شده وجود داشته باشد. چرا که این سازمان از متخصصان فقهی در هنگام ذبح حیوان کمک می گیرد و امکان اشتباه در ذبح در چنین شرایطی وجود ندارد.
اگر می خواهید که اقدام به تهیه گوسفند زنده نمایید حتما باید کار ذبح آن را به فردی کار بلد بسپارید تا در رابطه با ذبح آن مشکل شرعی وجود نداشته باشد. معمولا مراکزی که اقدام به فروش گوسفند زنده می نمایند قصاب هایی حرفه ای برای این کار دارند که می توانند این کار را برای شما انجام دهند. دام کالا از جمله مراکز فروش می باشد که می توانید برای خرید گوسفند به آن مراجعه نمایید. این مرکز با ارسال قصاب در محل می تواند کار ذبح را به طور شرعی و درست برای شما انجام دهد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
MahtAb
1 سال قبل

خیلی عالی بود خسته نباشید

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)