دسته بندی مقالات:

گوشت بره

گوسفند شیشک چیست و ارزش غذایی گوشت شیشک چگونه است

گوسفند شیشک چیست؟

گوسفند یک پستاندار است که از خانواده ی گاو سانان و گروه نشخوار کنندگان می باشد. این حیوان از لحاظ شیر ، پشم ، گوشت و روغنش کاربرد های زیادی دارد بنابراین آن را به صورت گله ای نگهداری می کنند. گوسفندان نر و ماده با نام های متفاوت نامیده می شوند به نر ها راک یا قوچ و به ماده ها میش می گویند. همچنین به گوسفند هایی که تازه بالغ شده اند و می توانند تولید مثل کنند شیشک گفته می شود. در واقع گوسفند شش (شیش) ماهه تا یک ساله را شیشک می نامند. همچنین بره از لحاظ اقتصادی نیز دارای قیمت های متنوعی است. شیشک ها بسیار دوست داشتنی و زیبا هستند که جثه ی ریز و کوچکی دارند. بره ها دو نوع هستند یکی بره ی شیری و دیگری شیشک که توانای تولید مثل نیز دارد.

بره ی شیری :

دامداران بره ی شیری را جهت نگهداری و پرواربندی خریدار و فروش می کنند که از طریق آن بتوانند به سودی اقتصادی برسند. بره ی شیری دارای سن و سال بین سه ماه تا یک سال است و معمولا دامداران بعد از بزرگ کردن و نگهداری بره ی شیری آن را جهت ذبح و فروش گوشت مرغوب روانه ی بازار ها می کنند اما بره ی شیری تا زمانی که بزرگ نشده است بازدهی مناسبی در راستای مصارف گوشتی ندارد بنابراین خریداران آن تا زمانی که بره بزرگ نشده و تکامل نیافته است نمی توانند از طریق آن سود چندانی بدست آورند.

آیا گوشت شیشک یا بره خوردنی است؟

بله ، گوشت بره نه تنها خوردنی است بلکه یک غذای محبوب و لذیذ و همچنین پرطرفدار میان مردم است. گوشت بره نیز همانند گوشت گوسفند ، مرغ و .. یک گوشت معمولی به عنوان مواد غذایی محسوب می شود اما تنها تفاوت این گوشت با سایر گوشت ها این است که کمیاب است. گوشت بره یکی از غذاهای مهم چین و هند است. لازم به ذکر است گوشت گوسفند شیشک کمی نسبت به بره، سفت تر و دیرپز تر است ولی نسبت به بره، خوش خوراک تر و خوش طعم تر است.

گوشت بره چیست و چه طعمی دارد؟

این گوشت حاصل از گوشت بره ای با سن یک سال یا کمتر از یک سال است. گوشت بره یک گوشت قرمز دارای میوگلوبین است. چربی بسیار کمی از نوع مرمری در این گوشت وجود دارد ، این گوشت کاملا سالم و منبع قابل اعتمادی از پروتئین است. گوشت بره از نظر طعم و مزه خوشمزه تر و بهتر از گوشت گاو و یا گوشت مرغ است و این گوشت در کباب کردن طعم لذیذی دارد که می توان گفت غذای مورد علاقه ی بیش از 50 درصد مردم سراسر جهان است.

    گوسفند شیشک

    گوسفند شیشک

ارزش غذایی گوشت گوسفند شیشک

گوشت بره یا شیشک منبعی بسیار غنی از مواد معدنی مثل آهن ، کلسیم ، منیزیم ، روی ، پتاسیم ، سلنیوم و مس است. همینطور گوشت شیشک علاوه بر دارا بودن مواد معدنی ذکر شده منبعی غنی از ویتامین های گروه Bنیز می باشد. گوشت بره حاوی برخی از چربی های غیر اشباع است که باید از مصرف زیاد این گوشت بپرهیزید. گوشت بره تقریبا 3/2 چربی اشباعی که روزانه نیاز دارید را تامین می کند و همینطور شامل 27 گرم پروتئین نیز می باشد و بیش از 330 کالری دارد.

مزایای گوشت شیشک

گوشت شیشک مزایای بسیاری دارد که از جمله ی این مزایا :
1- جلوگیری از بروز سرطان
2- کمک به کاهش وزن 3- افزایش تراکم استخوان
4- سلامت پوست 5- جلو گیری از بیماری کم خونی
6- افزایش سیستم ایمنی بدن و.. است.
که اکنون به تعریف مختصری از هرکدام می پردازیم :
1- جلوگیری از بروز سرطان : در گوشت بره لینولئیک اسید وجود دارد که این ترکیب از بروز سرطان سینه جلوگیری می کند و در مقابل آن مبارزه می کند.
2- کمک به کاهش وزن : با اینکه میزان چربی های اشباع شده و کالری گوشت بره زیاد است اما مصرف این گوشت سبب می شود که فرد به مدت طولانی احساس سیری کند بنابراین افرادی که رژیم می گیرند با خوردن تکه ای از این گوشت هم به رژیم خود ادامه داده اند و هم احتیاجی به خوردن غذاهای بد مزه صرفا بخاطر لاغری نیست. گوشت بره باعث افزایش فعالیت متابولیک می شود و همینطور پروتئین های زیادی تولید می کند.
3- افزایش تراکم استخوان : همانطور که گفته شد گوشت بره یا همان شیشک منبعی غنی از مواد معدنی مثل فسفر ، سلنیوم و روی است که تمامی آن ها برای تراکم مواد معدنی استخوان مهم و ضروری است.
4- سلامت پوست : مصرف این گوشت به دلیل وجود اسید های چرب امگا 3 باعث می شود لکه ها و چین و چروک های فرد کاهش یابد.
5- جلوگیری از بیماری کم خونی : گوشت بره به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از کلسیم و آهن با ارائه ی آهن کافی به بدن فردی که این گوشت را مصرف می کند سبب پیشگیری از بروز سرطان می شود.
6- افزایش سیستم ایمنی بدن : 30 درصد از روی مورد نیاز انسان با خوردن این گوشت تامین می شود.

گوشت بره
گوشت بره

مضرات گوشت بره

علاوه بر تمامی ویژگی های مثبتی که این گوشت دارد ، عوارض جانبی نیز دارد که باعث می شود از مصرف زیاد آن جلوگیری کرد که این مضرات عبارتند از : دیابت ، کلسترول بالا و مشکلات عروقی و…
*** در حالت کلی گوسفند شیشک بسیار کم سن و سال می باشد که گوشت آن وقتی کمی بزرگتر شد لذیذ و پر فایده می باشد و غالبا سود اقتصادی دیگری برای دامداران ندارد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 نظرتان را ثبت کنید:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسماعیل
اسماعیل
1 سال قبل

سلام عالی بود ولی تعریف از گوشت بره وشیشک منو گیج کرد چون اول تفاوتهائی بین بره وشیشک بود و درانتها هردو در یک رده قرارگرفته بودند

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)