دسته بندی مقالات:

گوشت چرخ کرده گوسفند

گوشت چرخ کرده چیست و چه کاربرد هایی در غذا های ایرانی دارد و راه تشخیص سالم بودن آن چگونه است؟

گوشت چرخ کرده گوسفند و گوساله

حتما همه ی شما می دانید که گوشت چرخ کرده گوسفند و یا گوساله همان گوشت ریز شده ای است که توسط چرخ گوشت و یا خردکن ریز شده باشد. گوشت چرخ کرده به دلیل نرمی و انعطاف پذیری بالایی که دارد بیشتر از گوشت قطعه ای در آشپزی ایرانی و حتی فرنگی مورد استفاده قرار می گیرد. اما سوال مهمی که در رابطه با گوشت چرخ کرده وجود دارد این است که برای هر نوع غذایی از چه گوشتی برای چرخ کردن استفاده کنیم؟
در پاسخ به سوال فوق باید گفت: بهترین گوشت چرخ کرده نوعی است که از ترکیب گوشت گوسفند و گوساله به دست آمده باشد. علت این موضوع را می توان این گونه توضیح داد که با توجه به این که گوشت گوساله چربی زیادی ندارد ترکیب آن با گوشت گوسفندی به دلیل داشتن چربی بالای آن می تواند باعث تامین چربی گوشت گوساله شده و طعم بی نظیری را به آن ببخشد. برای این ترکیب بهتر است 55 درصد گوشت گوساله و 45 درصد گوشت گوسفندی استفاده نمایید.

گوشت چرخ کرده گوسفند

گوشت چرخ کرده گوسفند

کاربرد گوشت چرخ کرده در غذا های ایرانی

گوشت چرخ کرده از آن جهت که به سرعت آماده می شود جایگاه خاصی در غذا های ایرانی دارد و با استفاده از آن می توان انواع غذا های لذیذ ایرانی را تهیه کرد. گوشت چرخ کرده گوسفند و گوساله از قدیم الایام در غذا های سنتی ایرانی مورد استفاده بوده است و امروزه هم در غذا های نوین و فست فود ها استفاده از آن به چشم می خورد. برای مثال همه ی ما کباب کوبیده را به عنوان یک غذای اصیل و سنتی ایرانی می شناسیم که با استفاده از گوشت چرخ کرده تهیه می شود.
در بین غذا های لذیذ ایرانی از کوبیده که بگذریم می توانیم غذا های لذیذ دیگری را هم نام ببریم که از جمله ی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1_ کباب تابه ای: کمتر ایرانی می توان یافت که طعم بی نظیر کباب تابه ای را دوست نداشته باشد.
2_ کله گنجشکی: این غذا به عنوان یک آبگوشت سنتی ایرانی شناخته می شود که از ترکیب گوشت چرخ کرده و سیب زمینی به دست می آید.
3_ کوفته: این غذا به عنوان یکی از غذا های معروف منطقه آذربایجان ایران است که برای تهیه ی آن از ترکیب گوشت چرخ کرده، لپه، برنج و سبزی های معطر استفاده می شود.
4_ سمبوسه: سمبوسه های ایرانی یکی از معروف ترین سمبوسه ها در سراسر جهان می باشند. البته این غذا با دستور های مختلف در سراسر جهان تهیه می شود که در نوع ایرانی آن گوشت چرخ کرده گوسفند یکی از مهم ترین مواد می باشد.

تهیه کوبیده از گوشت چرخ کرده گوسفند و گوساله
تهیه کوبیده از گوشت چرخ کرده گوسفند و گوساله

5_ کباب حسینی: همان طور که می دانید ایرانی ها به خوردن کباب علاقه ی خاصی دارند که یکی از این کباب ها کباب حسینی می باشد. این کباب از غذا های اصیل و سنتی ایرانی است که برای تهیه ی آن از گوشت چرخ کرده استفاده می شود.
6_ آلبالو پلو: این غذا یکی از غذا های پرطرفدار ایرانی است که بیشتر در فصل بهار که فصل برداشت آلبالو می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. برای پخت این غذا از ترکیب آلبالو و گوشت چرخ کرده قلقلی بر روی برنج استفاده می کنند.
7_ دلمه: کمتر کسی را در بین ایرانیان می توان یافت که از دلمه به عنوان غذای مورد علاقه ی خود صحبت نکند. برای تهیه دلمه روش ها و شکل های مختلفی وجود دارد. برای مثال دلمه برگ مو، دلمه کلم سفید، دلمه فلفل دلمه ای و … از جمله دلمه های معروف در بین ایرانیان است که در همه ی آن ها از گوشت چرخ کرده گوسفند و یا گوساله استفاده می شود.
8_ کباب ترک: گرچه این غذا یک غذای اصیل ایرانی نیست اما در سال های اخیر استفاده از آن در بین ایرانیان نیز مرسوم شده است. این غذا که در تهیه ی آن از گوشت چرخ کرده استفاده می شود در گروه فست فود ها دسته بندی می شود.
9_ کتلت: کتلت به عنوان یک غذای سریع و خوشمزه شناخته می شود که در مواقعی که فرصت آشپزی کوتاه باشد می توان از آن به عنوان یک گزینه ی مناسب استفاده کرد.
10_ لوبیا پلو: ترکیب گوشت چرخ کرده، لوبیا و برنج همراه با مقداری ادویه می تواند یک ترکیب بی نظیر را برای شما به نام لوبیا پلو به وجود آورد.

استفاده از چرخ کرده گوسفند در غذای ایرانی
استفاده از چرخ کرده گوسفند در غذای ایرانی

راه های تشخیص سالم بودن گوشت چرخ کرده

تهیه ی گوشت تازه از گوسفند زنده همواره یکی از مطمئن ترین راه ها برای تهیه ی گوشت چرخ کرده می باشد اما چون این امکان برای همگان وجود ندارد لازم است در خرید آن از قصابی ها به یک سری نکات توجه داشته باشید تا بتوانید گوشت چرخ کرده ای سالم را تهیه کنید. قبل از هر چیز به قصابی های معتبر که دارای مجوز بهداشتی باشند مراجعه نمایید تا از خرید خود اطمینان لازم را داشته باشید.
حتما از فروشنده بخواهید که گوشت را در مقابل خودتان چرخ کرده و در اختیارتان قرا دهد. به رنگ گوشت چرخ کرده ی خریداری شده توجه داشته باشید. اگر گوشت به رنگ قرمز غیر طبیعی باشد و یا رنگ آن به خاکستری روشن متمایل باشد در سلامت گوشت چرخ کرده خریداری شده شک کنید. توجه داشته باشید که گوشت چرخ کرده گوسفند و گوساله خریداری شده بو و بافت طبیعی داشته باشد.
اگر می خواهید که برای تهیه ی گوشت سالم و مورد اعتماد اقدام به خرید گوسفند نمایید بهتر است این کار را از مراکز معتبر انجام دهید. دام کالا با ارائه دام زنده سالم می تواند مشکل شما را در تهیه گوسفند زنده حل نماید.

ترکیب گوشت گوسفند و گوساله
ترکیب گوشت گوسفند و گوساله

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)