دسته بندی مقالات:

گاو

گوشت گاو و گوسفند چه تفاوت هایی با هم دارند؟

هر دو گوشت جز آن دسته از مواردی هستند که در وعده های غذایی انسان ها نقش پررنگ و کاربردی دارند. همچنین گنجاندن این دو گوشت در وعده های غذایی فاقد خاصیت نبوده بلکه برای بدن فایده هایی نیز به دنبال دارد. اگر بخواهیم میزان مصرف این دو گوشت را در تمام جهان با هم مقایسه کنیم به این نتیجه میرسیم که گوشت گاو بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که می دانید هر چقدر گاو و گوسفند زنده از علف تازه و باکیفیت تغذیه کند قطعا بر روی کیفیت گوشت تاثیر مستقیم می گذارد. همراه ما باشید  در ادامه بیشتر در مورد تفاوت های گوشت این دو حیوان صحبت کرده ایم.

گوسفند زنده در چراگاه

گوسفند زنده در چراگاه

قیاس اهمیت گوشت گاو و گوسفند

این دو گوشت در عین این که ارزش غذایی مشابهی دارند اما با وجود شباهت تفاوت هایی نیز بین آنها وجود دارد. حال می خواهیم این دو را باهم مقایسه کنیم. اجازه بدهید دسته بندی کنیم تا راحت تر در موردشان صحبت کنیم. دسته ی اول را به گوشت گوسفند و دسته ی دوم را به گوشت گاو اختصاص می دهیم.
•    اگر در بحث کالری بخواهیم میزان مشخصی از گوشت این دو دسته را مقایسه کنیم به این نتیجه میرسیم که میزان کالری گوشت دسته ی اول بیشتر از گوشت دسته ی دوم است.
•    در بحث پروتئین موضوع برعکس کالری می شود یعنی میزان پروتئین در گوشت دسته ی دوم بیشتر از گوشت دسته ی اول است.
•    اما مورد بعدی مقایسه ی چربی بین این دو گوشت است. در این رابطه باید بگوییم که میزان چربی گوشت دسته ی اول از گوشت دسته ی دوم بیشتر است.
•    از نظر مزه باید بگوییم مزه ی گوشت گاو غالب نیست و می شود گفت دارای نوعی ظرافت است اما گوشت گوسفند شکل ظاهری نرم تر و مزه ی غالبی دارد.
•    اگر از بابت رنگ بخواهیم این دو گوشت را باهم مقایسه کنیم می توانیم اقرار کنیم که گوشت دسته ی اول رنگ واضح تری دارد اما گوشت گاو رنگ نسبتا تیره تری دارد.
•    چگونه می توانیم با استفاده از انگشت تست کنیم و به این پی ببریم که کدام گوشت مربوط به گاو و کدام گوشت مربوط به گوسفند زنده است؟ جواب سوال شما بسیار آسان است اگر انگشتتان به راحتی داخل گوشت فرو نرفت بیانگر این است که گوشت نسبتا سفت و غیرقابل نفوذ است. این گوشت سفت مربوط به گاو می شود. اما چنانچه انگشتتان به راحتی داخل گوشت فرو رفت بیانگر این است که گوشت بافت نرمی دارد. این گوشت نرم مربوط به گوسفند می شود.

گاو

گاو

کدام یک از این دو گوشت از دیگری سالم تر است؟

در هر دو گوشت میزان کلسترول بالایی وجود دارد و همان طور که در بالا نیز عنوان کردیم گوشت گاو چربی کمتری دارد. اما درست است که میزان چربی در گوشت گوسفند زنده زیاد است ولی این چربی مضر نیست بلکه برای انسان فایده هایی نیز دارد. به دلیل این که این حیوان گیاهخوار است اگر از گیاهان تازه تغذیه کند گوشت مصرفی آن برای قلب سلامتی به همراه می آورد. گوشت این حیوان دارای مواد با ارزشی است که برای سلامتی ماهیچه های بدن مفید است بنابراین اگر ورزشکار هستید و برای داشتن ماهیچه های قوی تلاش می کنید این گوشت بهترین انتخاب برای شما است. این ویژگی هایی که عنوان کردیم دلیلی هستند مبنی بر این که گوشت گوسفند نسبت به گوشت گاو از ارزش غذایی و همچنین ارزش مادی بالاتری برخوردار است.

مقایسه ی گوشت گاو و گوسفند برای ذائقه های متفاوت

طبیعی است که عطر و همچنین طعم گوشت هر حیوانی با حیوان دیگر متفاوت باشد. این که گوشت دارای چه میزانی از چربی باشد نیز بر روی طعم آن موثر است. گوشت قرمز رنگ دارای دو مدل چربی است یک مدل از این چربی ظاهری است و دیده می شود مدل دیگری از چربی نیز وجود دارد که در بین بافت های گوشت است. چربی که درون بافت قرار دارد سودمندتر از چربی ظاهری است. این که گوشت گاو به چه صورت پخته شود بستگی مستقیمی با طعم و مزه ی دلنشین آن دارد. قطعا برای خوش طعم تر شدن هر دو گوشت در حین پخت از ادویه های مختلف با میزان مشخصی استفاده کنیم. اما مهم ترین نکته این است که شما باید در هنگام مصرف گوشت تعادل را رعایت کنید. به هیچ عنوان نباید هر روز از گوشت قرمز در وعده های غذایی خود استفاده کنید. دلیل تاکید ما بر رعایت تعادل به این علت است که اگر در مصرف گوشت قرمز زیاده روی کنید ممکن است دچار عارضه های قلبی و نوسان در میزان قند خون شوید. اگر مصرف گوشت شما نسبتا زیاد است حتما دقت داشته باشید که از نوعی استفاده کنید که میزان چربی آن کمتر باشد. همچنین توجه داشته باشید که در کنار صرف گوشت قرمز موارد دیگری مانند سبزیجات را هم استفاده کنید.

مقایسه ی قیمت گوشت گاو و گوسفند

به لحاظ پروتئینی قیمت گوسفند در اکثر مواقع از قیمت گوشت گاو گران تر است ولی با توجه به تفاوت عطر و طعم و همچنین گرم بودن گوشت گوسفند، معمولا افراد زیادی از گوشت گوسفند برای تهیه خوارک استفاده میکنند.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)