دسته بندی مقالات:

خورشت قیمه با گوشت گوسفند

طرز تهیه خورشت قیمه با گوشت گوسفندی

خورشت قیمه یکی از خورشت های پرطرفدار و اصیل ایرانی می باشد که کمتر کسی را می توان یافت که به این غذای لذیذ علاقه نداشته باشد. همچنین، این خورشت پرطرفدار در مراسمات مذهبی ایرانیان به عنوان یک پای ثابت شناخته شده است که به عنوان نذری طبخ می شود. اما نکته ی مهمی که در رابطه با پخت خورشت قیمه وجود دارد، انتخاب مناسب گوشت مورد نیاز برای آن می باشد. معمولا توصیه می شود که از گوشت گوسفند برای تهیه ی این خورشت استفاده شود تا طعم بهتری داشته باشد.
گوشت گوسفند به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی چربی در بافت خود می تواند در خوش طعم شدن خورشت قیمه تاثیرگذار باشد. از طرفی با توجه به این که ایرانیان طرفدار غذا های پر چرب هستند استفاده از این نوع گوشت باعث چرب شدن خورشت شده و در واقع طعم بهتری را به وجود می آورد. حال که با گوشت مناسب برای تهیه ی خورشت قیمه آشنا شدید لازم است مراحل پخت آن را نیز توضیح دهیم.

خورشت قیمه با گوشت گوسفند

مراحل پخت خورشت قیمه

برای پخت خورشت قیمه هم مانند هر نوع غذای دیگری یک سری نکات مهم وجود دارد که توجه به آن ها می تواند در داشتن غذایی لذیذ تر تاثیرگذار باشد. مواد لازم برای تهیه ی خورشت قیمه به شرح زیر می باشد:
•    گوشت گوسفند                                              400 گرم
•    لپه                                                                دو پیمانه
•    سیب زمینی                                                   دو عدد
•    پیاز                                                                دو عدد
•    لیمو عمانی                                                    سه عدد
•    رب گوجه فرنگی                                              سه قاشق غذاخوری
•    روغن مایع، نمک، فلفل، زعفران و زردچوبه          به مقدار لازم


پخت خورشت قیمه با گوشت گوسفند

مرحله اول

در مرحله اول قبل از این که بخواهید اقدام به پخت خورشت قیمه کنید لازم است که لپه ها را به مدت دو تا سه ساعت در آب بخیسانید و آب را به طور مرتب عوض کنید تا نفخ آن از بین برود. سپس لپه ها را در یک قابلمه کوچک به مدت یک ربع تا بیست دقیقه روی حرارت قرار دهید تا لپه ها نیم پز شوند.

مرحله دوم

در این مرحله لیمو عمانی ها را سوراخ کنید و آن را در داخل یک کاسه آب ولرم قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود.

مرحله سوم

در این مرحله کار پخت خورشت قیمه آغاز می شود. برای این کار پیاز ها را به صورت نگینی خرد کرده و همراه با مقداری روغن تفت دهید تا پیاز ها سبک شوند. سپس گوشت گوسفند را که از قبل خرد کرده اید به پیاز ها اضافه کنید و آن را در حدی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. پس از تغییر رنگ گوشت ها، ادویه ها را به گوشت و پیاز اضافه کنید.

مرحله چهارم

بعد از تغییر رنگی که در گوشت گوسفند به وجود آمد لازم است لپه ها را همراه با رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید. سپس مخلوط لپه، گوشت و رب گوجه فرنگی را مقداری تفت داده و 4 تا 5 لیوان آب گرم را به آن اضافه کنید. حرارت را مقداری زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. سپس شعله را کم کرده و اجازه دهید خورشت به آرامی شروع به پختن کند.

مرحله پنجم

هنگامی که از پختن کامل گوشت گوسفند و لپه مطمئن شدید لازم است لیمو عمانی ها را همراه با نمک و فلفل به آن اضافه کنید. علاوه بر این، لازم است برای خوش رنگ تر شدن خورشت، کمی زعفران دم کرده را در این مرحله به آن اضافه کنید. پس از اضافه کردن چاشنی های نام برده شده اجازه دهید خورشت به مدت نیم ساعت روی شعله بماند تا به طور کامل جا بیفتد.

مرحله ششم

در این مرحله که به عنوان مرحله ی آخر می باشد لازم است سیب زمینی ها را به صورت خلال خرد کرده و آن را سرخ کنید. هنگامی که سیب زمینی ها سرخ شد خورشت را در ظرف مناسبی ریخته و سیب زمینی ها را به صورت دورچین در دور آن قرار دهید.

نحوه پخت گوشت گوسفند برای تهیه قیمه

چند نکته در رابطه با تهیه خورشت قیمه

برای این که بتوانید خورشت قیمه خوشمزه تری داشته باشید لازم است به برخی نکات توجه داشته باشید. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    حتما لپه ها را بعد از پختن آبکش کنید تا کف و مواد اضافی آن خارج شود. سپس آن را به خورشت اضافه نمایید.
•    حتما لیمو ها را سوراخ کرده و در آب قرار دهید چرا که در غیر این صورت ممکن است خورشت شما تلخ شود.
•    برای داشتن یک خورشت قیمه مجلسی استفاده از زعفران را فراموش نکنید. زعفران به خوش رنگ شدن خورشت شما کمک خواهد کرد.
•    حتما از گوشت گوسفند برای تهیه این خورشت استفاده کنید تا طعم بهتری داشته باشد.
در بین نکات ذکر شده در رابطه با تهیه خورشت قیمه نکته آخر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. همان طور که گفته شد گوشت گوسفند می تواند یکی از بهترین گوشت ها برای تهیه این خورشت باشد. اما لازم است در تهیه گوشت توجه لازم را داشته باشید و از سالم بودن گوشت خریداری شده مطمئن باشید.
اگر می خواهید گوشت با کیفیت و سالمی را خریداری نمایید بهتر است اقدام به تهیه گوشت از گوسفند زنده نمایید. به این ترتیب خیالتان از سلامت گوشت راحت خواهد بود. البته برای خرید گوسفند هم لازم است نهایت دقت و توجه را داشته باشید تا آن را از مکانی معتبر تهیه نمایید. دام کالا مرکزی معتبر در حوزه فروش گوسفند زنده می باشد که با مراجعه به آن می توانید با اطمینان کامل اقدام به خرید دام نمایید. به این ترتیب با تهیه گوشت سالم می توانید خورشت قیمه لذیذ تری داشته باشید.


گوشت گوسفند مناسب برای قیمه

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)