دسته بندی مقالات:

پشم گوسفند

کاربرد پشم گوسفند در تولید فرش و قالی ایران

از جمله ی اصلی ترین دلایل پیشرفت صنعت قالیبافی به خصوص در ناحیه های کوهستانی این است که در آن جا مهم ترین ماده برای تولید فرش یعنی پشم به وفور یافت می شود. تولید فرش و قالی در نواحی پیشرفت داشته که در آن جا گوسفندان زیادی وجود داشته است. به دلیل این که عشایر دامداری می کردند تولید فرش و قالی ایرانی در ابتدا در میان عشایر استارت زده شده و سپس به شهر وارد شده است. چیزی حدود بیشتر از 65 درصد از پشم گوسفند در کشور ما در حیطه ی تولید قالی و فرش به کار می رود. اگر بتوانیم اطلاعات کاملی در این زمینه یعنی شناخت پشم این حیوان و قابلیت های آن کسب کنیم قطعا در حوزه ی تولید قالی و فرش به موفقیت های بیشتری می رسیم.

پشم گوسفند

اهمیت پشم گوسفند در تولید فرش و قالی ایران

پشم ها دارای کیفیت متنوعی هستند اما نوع درجه یک آنها معمولا در کشور ما ایران در صنعت قالی بافی مورد استفاده قرار می گیرد. اما در چرخه ای که پشم توسط دامداران به بخش صنعت قالی بافی وارد می شود با مشکلاتی مواجه هستیم. پشم گوسفند زنده بلافاصله پس از چیده شدن به قسمت تولید قالی و فرش نمی رود. در واقع پشم باید از نظر بهداشتی بررسی و کنترل شود و در صورتی که در زمینه ی بهداشتی با مشکلی روبرو نشد سپس آماده ی ریسیدن می شود. و پس از ریسیده شدن برای بافت قالی و یا فرش مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه قصد داریم تا از تاریخچه ی پشم صحبت کنیم.

چگونگی رویش پشم

در واقع پشم از دو نوع تشکیل شده است. زمانی که بچه ی گوسفند در حال رشد است پشم ابتدایی روی بدنش ظاهر می شود. هر پشمی که پس از آنها روی بدنش رشد کند را ثانویه می نامند. استرالیا از جمله مکان هایی است که از نظر کیفیت پشم زبان زد خاص و عام است. همانطور که میدانید هر پشمی قابلیت استفاده در صنعت قالی بافی را ندارد اما پشم های استرالیا و همچنین نیوزلند بهترین ها برای تولید قالی و فرش هستند. اما کارشناسان حاذق در صنعت قالی بافی اعتقاد دارند که در کشور ما ایران بهترین و با کیفیت ترین پشم مربوط به استان کرمان و همچنین استان مرکزی است. شما برای این که بهترین و با کیفیت ترین پشم را داشته باشید باید به سراغ پشت و همچنین پهلوی گوسفند بروید. پشم های این قسمت از نظر کیفیت جز بالاترین رتبه ها قرار می گیرد. اما اگر به دنبال یک پله پایین تر از درجه یک هستید باید به سراغ دست و پای این حیوان بروید. و اگر به دنبال پشمی با مرتبه ی سوم می گردید باید به سراغ قسمت پایین شکم این حیوان بروید. و آخرین مرتبه ای که پشم از نظر کیفیت دریافت می کند پشم هایی است که با هم قاطی شده اند.


پشم

پشمی که در فرش های دستباف کاربرد دارد کدام است؟

این که پشم گوسفند زنده دارای کیفیت باشد مطمئنا به شرایط زندگی این حیوان از جمله رسیدگی به او، تغذیه، شرایط آب و هوای محلی که در آن زندگی می کند و … بستگی دارد. پشم در حالت اولیه قابل استفاده نیست چرا که دارای ناخالصی هایی مثل ذرات هوا و … است که باید رفع شود. به همین علت باید پیش از این که آن را به نخ تبدیل کنیم حتما مورد شست و شو قرار دهیم تا ناخالصی ها برطرف شوند. استان هایی همچون خراسان رضوی، کردستان، اصفهان و فارس در زمره ی استان هایی قرار می گیرند که از پشم گوسفندان آنها در تولید قالی و فرش دستباف ایرانی استفاده می شود. اگر بخواهیم این موضوع را به زبان ساده تر بیان کنیم می گوییم پشم گوسفندانی که در مناطقی با شرایط آب و هوایی سرد و معتدل زندگی می کنند زیاد مجعد نیستند و حتی زبری بیشتری دارند و به همین علت است که این نوع پشم برای تولید فرش و قالی ایران مفیدتر و کاربردی تر است. پشمی که برای تولید فرش به کار می رود با پشمی که برای تولید پارچه استفاده می شود تفاوت دارد. پشم مصرفی در صنعت قالی بافی باید ضخیم و همچنین زبر باشد. کمتر از 75 درصد پشم گوسفند در ایران برای تولید فرش به کار می رود. در چند سال اخیر شاهد این موضوع هستیم که پشم این حیوان نسبت به گوشت آن بسیار کمتر از گذشته مورد استفاده قرار می گیرد و ارزش مادی بالایی ندارد. به همین علت است که فرش تولید شده در ایران با مشکل پشمی که مورد دباغی قرار گرفته مواجه است. اما این که چه نوع پشمی را برای تولید یک فرش به کار ببریم که فرش با مشکلاتی همچون تغییر رنگ دادن، پیدا شدن رگه های روی آن و نداشتن شفافیت رو به رو نشود مهم است.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)