خرید گوسفند برای نذر

نذر چیست ؟

نذر عملی است که انسان، برای خدا و در راه خدا، خود را ملزم به انجام کار خیر و یا ترک کار غیر خیری می نماید. نذر کردن در همه ادیان الهی وجود دارد و عملی پسندیده در همه ادیان است.

انواع نذر کدام است؟

نذر دو نوع کلی دارد، نذر مشروط و نذر مطلق

1- نذر مشروط

نذری مشروط نذری است که مشروط بر چیزی باشد. نذر مشروط سه نوع دارد:
الف) نذر کردن برای شکر نعمت دنیوی یا اخروی
مثال: اگر خدا به من فرزند سالمی عطا کند، در راه خدا یک گوسفند نذر میکنم.
ب) نذر کردن برای دفع کردن بلا و رفع گرفتاری
مثال: اگر خدا پدرم را شفا دهد، برای خدا یک گوسفند نذر میکنم.
ج) نذر برای جلوگیری نفس از عمل محرم یا مکروه
مثال: اگر فلان عمل حرام را انجام دهم، برای خدا یک گوسفند نذر میکنم.

۲. نذر مطلق

نذر مطلق، نذری است که مشروط به اتفاق یا عملی نیست.
 مثال: برای خدا و در راه خدا، هر سال محرم، شب عاشورا، یک گوسفند نذر میکنم.

نذر آزاد چیست؟

برای نذر هایی که شخص نذر کننده برای نذر خود صیغه شرعی نمی خواند، نذر آزاد گفته میشود. در این نذر معمولا شخص در ذهن خود نیت میکند که اگر مثلا کار خاصی انجام شد، گوسفندی را قربانی کند ولی صیغه نذر طبق شرایط مشخص شده خوانده نمی شود. در نذر آزاد، عمل به نذر واجب نیست ولی انجام نذر مستحب است. در نذر آزاد، شخص نذر کننده می تواند شرایط نذر را نیز بر اساس مقتضیات تغییر دهد. 
برای نذر کردن باید چه شرایطی داشته باشیم؟
برای نذر کردن 4 شرط اساسی لازم است:
1- شخص نذر کننده بالغ باشد.
2- شخص نذر کننده عاقل باشد.
3- شخص نذر کننده مختار باشد و با اختیار نذر کند.
4- نذر باید برای مواردی که انجام دادن آن مقدرو باشد و نذر کننده از مال خودش نذر را انجام دهد صورت بگیرد.

احکام نذر چیست؟

1- آیا در نذر لازم است صیغه ای خوانده شود؟
برای نذر کردم واجب است صیغه خوانده شود ولی اجباری به عربی خواندن آن نیست. مثلا اگر گفته شود اگر مریض من خوب شود برای خدا یک گوسفند نذر میکنم کفایت میکند.
2- صیغه ى دقیق نذر فارسی چگونه است؟
ذکر برای خدا و ذکر عمل برای نذر کفایت میکند ولی شما میتوانید از این صیغه نیز استفاده نمایید: “براى خداوند، به عهده  ى من باشد كه فلان كار را انجام دهم.” یا ” برای خداوند بر عهده من است كه اگر حاجتم برآورده شد چنين كنم.”
3- آیا حتما باید نام خدا آورده شود؟
بله. اگر نام خدا برده نشود و فقط گفته شود برای حل مشکل یک گوسفند نذر کردم یا فقط نام یکی از اولیا خدا برده شود نذر صحیح نیست. حتما باید نام خدا آورده شود.
4- آیا نذر اولیا خدا (مانند حضرت زهرا ( علیه السلام) و حضرت ابوالفضل العباس و حضرت سیّدالشهدا ) جایز است؟
نذر برای خدا جهت این بزرگواران جایز و مشروع است.
5- اگر نذر عمل نشود حکم آن چیست؟
نذر اگر ادا شود شخص مکلف است به نذر خود عمل کند. اگر عمدا به نذر خود عمل نکند مرتکب گناه شده است و باید به غیر از خود نذر، کفاره آن وفا نکردن به نذر ادا شود. کفاره آن برابر است با سیر کردن شصت فقیر یا دو ماه پی در پی روزه گرفتن یا یک بنده را آزاد کردن.
6- آیا می توان شرایط نذر را تغییر داد؟
خیر، اگر شخص نذر کننده نذر کند کاری را با شرایط خاصی انجام دهد و بر اساس آن صیغه نذر را خوانده، باید حتما بر همان نذری که کرده مقید باشد. 
7- گوسفندی که برای امامزاده ای یا امام حسین (ع) نذر شده است چگونه باید مصرف شود؟ آیا خود نذر کننده مى تواند استفاده کند؟
گوسفندی را که نذر امامزاده یا امام حسین (ع) کرده اید ، باید گوشت آن را به زوّار یا فقراى یا عذاران داده شود و چنانچه خودش نیز جزء زوّار یا عذاران باشد مى تواند سهمی از آن ببرد.
8- می توان زمان یا مکان نذر را تغییر داد؟
اگر در زمان جاری کردن صیغه نذر، زمان و مکان آن تعیین شده باشد نمیتوان زمان و مکان نذر را تغییر داد. مثلا اگر گفته شود روز دهم محرم در مسجدی یا هیاتی خاص نذر کردم، نمی توان زمان و مکان را تغییر داد.
9- رفع تکلیف از نذر به چه صورت است؟
اگر نذر کننده از انجام نذر ناتوان شود، انجام نذر واجب نیست.
10- اگر موضوع نذر فراموش کنیم به چه صورت است؟
اگر نذر کننده موضوع نذر را فراموش کند، بر نذر کننده تکلیفی نیست.

آیا اجازه شوهر برای نذر کردن واجب است؟

یکی از شرایط مهم نذر کردن این است که شخص از مال خودش نذر کند. در مورد زنان ازدواج کرده، اگر اموال جزو اموال زن نباشد که امکان نذر کردن نیست. ولی اگر اموال جزو اختیارات زن باشد (مانند مهریه ، نفقه ، ارثیه ، هدیه یا حقوقی که از اشتغال زن به دست می آید) 2 نظر مطرح است. برخی آیات اعظام انجام نذری را منوط به اذن شوهر کرده اند و برخی از مراجع معتقد هستند که اداي نذر اگر با حقوق شوهر متناقض باشد جايز نيست در غیر این صورت اشكالی ندارد.

دام کالا برای نذر گوسفند گه کاری میتواند بکند؟

دامکالا یک دامداری مکانیزه است که در امر فروش گوسفند زنده، به صورت مستقیم فعالیت میکند. در همین راستا اشخاصی که اقدام به نذر گوسفند نموده اند میتوانند با انتخاب و خرید گوسفند از سایت دام کالا ، نذر خود را ادا کنند. دامکالا بدون هیچ هزینه اضافی، گوسفند انتخاب شده را برای نذر کننده ارسال میکند و بعد از ذبح اسلامی گوشت گوسفند در محل خریدار، تحویل داده میشود. 

 

آیا دامکالا میتواند گوسفند نذری را به سازمان های خیریه برساند ؟

بله. در صورتی که تمایل دارید نذر خود را به سازمان خیریه خاصی (مانند آسایشگاه خیریه کهریزک) تحویل دهید، دام کالا گوسفند انتخاب شده شما را به سازمان خیریه فوق تحویل میدهد و رسید آن را برای شما ارسال می نماید.

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)