چگونگی تقلب در فروش گوسفند زنده در مراکز غیر مجاز

مراکز غیر مجاز کجاست؟

مراکز غیر مجاز اینترنتی مراکزی هستند که با ظاهر قیمت بسیار پایین، با استفاده از تبلیغات اینترنتی، ایجاد وبلاگ و تبلیغات در دیوار اقدام به فروش گوسفند میکنند. در واقع این مراکز هیچ یک دامداری ندارند و تنها با واسطه گری در این فضا اقدام به فروش گوسفند میکنند. این گروه از فروشندگان گوسفند، برای رسیدن به سودهای کلان، از روشهای تقلب در فروش گوسفند استفاده میکنند، روش هایی که کشف آنها برای خریدار بسیار مشکل است. ما در این مقاله، توضیحاتی از روش های این مراکز غیر مجاز و چگونگی خرید گوسفند از مراکز مجاز در به شما ارائه میدهیم.

 

اولین نشانه تقلب، قیمت بسیار پایین گوسفند زنده

قیمت گوسفند زنده، مانند بقییه اقلام مصرفی کشور دارای قیمت و تعرفه متعارف است. شما میتوانید تعرفه حداقلی گوسفند را از سایت خبری itpnews  (با انتخاب گوسفند از منوی کرکره ای بالا آن) که به صورت روزانه قیمت دام زنده را از میادین عمده عرضه دام در ایران نمایش میدهد و یا از طریق نرخنامه مصوب سازمان مدیریت میادین و تره بار شهرداری تهران که مدیریت میادین عرضه دام زنده تهران را بر عهده دارند جویا شوید. این قیمت ها، قیمت بدون در نظر گرفتن هزینه های جانبی ذبح و حمل و خدمات اضافه، برای یک گوسفند پروار شده با وزن 60 کیلوگرم است. دامداری هایی مانند دامکالا، برای پوشش دادن هزینه های و خدمات جانبی که به خریداران محترم ارائه می دهند، در حد چند هزار تومان (به نسبت وزن گوسفند) به این قیمت گوسفند زنده اضافه میکنند.
ولی آگهی های دیوار و نیز سایت ها و وبلاگ ها و مراکز غیر مجاز به دلیل اینکه از روش های تقلب استفاده میکنند، برای جذب مشتری بیشتر، قیمت را بسیار پایین تر از قیمت واقعی گوسفند به شما اعلام میکنند. مثلا اگر قیمت گوسفند زنده در میادین مختلف تهران کیلویی 47 هزار تومان باشد این مراکز غیر مجاز برای اغفال مشتریان و با این بهانه که این گوسفند ها از شهرستان های دور (مانند کرستان و دشت مغان) آورده شده اند قیمت 40 هزار تومان اعلام میکنند و با وسوسه مشتری را اغفال میکنند. حال این سوال پیش میاید که روش های تقلب این مراکز چیست و چگونه این مراکز می توانند قیمت گوسفند را اینقدر ارزان تر ارائه دهند؟

اولین تقلب، تقلب در تغذیه گوسفند

اصولا مراکز غیر مجاز، به واسطه اینکه دامداری نیستند و فقط واسطه گری گوسفند را با روش های نادرست انجام می دهند، به گوسفندان هیچ گونه خوراک مقوی و مغذی نمیدهند و هدف اصلی خوراک دهی، فقط بزرگ کردن شکمبه آنها است. تغذیه گوسفند در این مراکز عمداتا کاه به همراه جو و پودر نمک زیاد است.

1- وجود جوی زیاد در خوراک گوسفند:

سرعت تخمیر جو بسیار بالاتر از سایر غلات است. با توجه به تخمیر بالای جو، وجود جو زیاد در شکم گوسفند، با جذب آب داخل شکمبه، باعث افزایش حجم و افزایش وزن حیوان به صورت غیر عادی میشود. به غیر از این مورد، مصرف بیش از حد جو باعث اسیدوز یا نفخ گوسفند میگردد. همچنین استفاده زیاد از جو در پرواربندی باعث نرمی چربی گوشت گوسفند میشود. در کل وجود بیش از حد جو در خوراک، به افزایش وزن محتویات داخل شکمبه و نگاری گوسفند، و کاهش وزن گوست گوسفند و نیز کاهش کیفیت گوشت منجر می شود.

2- پودر نمک در خوراک گوسفند:

نمک در حد مجاز معمولا در دامداری ها به صورت سنگ نمک در کنار آخور وجود دارد که گوسفند بسته به نیاز خود، از آن تغذیه نماید. ولی مراکز غیر مجاز فروش گوسفند، برای افزایش وزن گوسفند از نمک به صورت پودر شده در خوراک گوسفند استفاده میکنند. با خوردن نمک بیش از حد، گوسفند احساس تشنگی میکند. هر گوسفند در طول روز حدود 4 تا 6 لیتر آب نیاز دارد ولی حجم شکمبه و نگاری گوسفند 13 تا 23 لیتر است. وقتی به گوسفند بیش از حد نمک داده میشود، تشنه شده و چند برابر نیاز بدن خود آب مصرف میکند. به این ترتیب با یک محاسبه ساده متوجه میشوید که چه وزنی زیادی را شما در این مورد آب خریداری کرده اید.
برای تشخیص تقلب در خوراک دهی گوسفند، هیچ راه حلی وجود ندارد و کارشناسان خبره نیز تا قبل از آزمایش از محتویات شکمبه و نگاری حیوان نمیتوانند این تقلب را اثبات نمایند و در این مورد تنها اعتماد و خرید از دامداری های مجاز می تواند راه گشا باشد. ولی تقلب اصلی این مورد نیست….


خوراک نامناسب گوسفند

دومین تقلب، تقلب در وزن گوسفند در حضور مشتری با ترازوی غیر کالیبره

معمولا مشتری بعد مشاهده وبلاگ های فروش گوسفند و آگهی های دیوار، با یک شماره تلفن، خرید را هماهنگ میکنند و فروشنده نیز برای اطمینان شما گوسفند را با ترازو به محل شما ارسال میکند. تقلب در این مرحله اتفاق می افتد. همه ترازو های دیجیتال دارای برنامه ریزی برای کالیبره کردن هستند. این عملیات هم به صورت دستی و هم به صورت برنامه نویسی روی تمام ترازو ها قابل انجام است. کایبره نادرست ترازو تقلب بعدی در فروش گوسفند زنده است. کالیبره کردن صحیح به این صورت است که روی ترازو یک وزنه دقیقا 10 کیلویی قرار میدهند بعد در تنظیمات داخلی ترازوی دیجیتال 10 کیلو بودن وزن ترازو را تایید میکنند. ولی کالیبره نادرست به این صورت است که به جای وزنه 10 کیلویی وزنه مثلا 8 کیلویی روی آن قرار میدهند. با این کار هر 10 کیلو، ترازو 2 کیلو بیشتر نشان می دهد و مثلا یک گوسفند 50 کیلویی را 60 کیلوگرم نشان میدهد. 
برای اطلاعات بیشتر از روش های کالیبره کردن ترازو دیجیتال میتواندی به سایت فروش ترازو اسکل  و سایت فروش ترازو محک یا سایت ویرگول مراجعه نمایید.
– سوال: من دیدم که ترازو در ابتدا صفر بود، آیا این اثباتی بر درست بودن ترازو است؟
خیر، کالیبره نادرست، صفر را درست نشان میدهد، ولی در واقع هر وزنی را با ضریب بیش از یک نمایش داده می شود. یعنی مثلا یک کیلو را یک کیلو و دویست گرم و ده کیلو را دوازده کیلو نشان میدهد.
– سوال: من قبل از وزن کردن گوسفند، وزن خودم را با ترازو اندازه گیری کردم و درست بود، آیا باز هم احتمال دستکاری هست؟
یکی از روش هایی که احتمال دستکاری ترازو را کاهش میدهد این است که ابتدا وزن خود را (که میدانید دقیقا چند کیلوگرم هستید) با ترازوی مورد نظر اندازه گیری کنید و ببینید که ترازو آیا همان وزن را نشان میدهد یا نه و بعد از اطمینان از صحت کالیبره بودن بودن ترازو ، بدون هیچ گونه تغییر در تنظیمات ترازو، گوسفند را وزن گیری نمایید. ولی با اینحال، نمونه های جدیدتر برنامه ریزی کالیبراسیون ترازوی دیجیتال که به صورت کنترل از راه دور کالیبره ترازو را تغییر میدهند وجود دارد. در واقع با این کار احتمال تقلب را کم میکنید ولی فروشندگان حرفه ای تر باز هم راه هایی جدیدتری برای دور زدن آن دارند.


تقلب در ترازوی دیجیتال

پس چگونه میتوان با خیال راحت گوسفند زنده خرید؟

نکته قابل تامل در این ارتباط این است که هیچ راه صد در صدی برای اطمینان از عدم تقلب وجود ندارد و بهترین راه، خرید از مراکز مجاز و دامداری های پرواربند است. آگهی های اینترنتی و سایت ها و مراکز غیر مجاز که اقدام به فروش تلفنی میکنند، گوسفند را از قبل به شما نشان نمی دهند. در واقع این سایت ها و مراکز غیر مجاز ، هیچ یک دامدار نیستند و با دلالی و واسطه گری، گوسفند را می فروشند بنابراین لازم دارند برای سودهای کلان، از روش های نادرست و تقلب در فروش استفاده کنند. (البته افراد زحمت کش هم در بین این آگهی ها و وبلاگ ها یافت می شود و منظور ما تنها افراد خاصی هستند که از افراد زحمتکش قابل تشخیص نیستند و قصد جسارت به همه فروشندگان دام زنده نداریم)
 دامکالا بر خلاف آگهی های دیوار و وبلاگ های موجود در فضای مجازی، کل تاریخچه ی وزنی، تاریخچه واکسیناسیون، تاریخچه داروهای گوسفند، دیاگرام های افزایش وزن و تصاویر بروز و دقیق از گوسفند و  … را در سایت خود برای خریداران گوسفند موجود دارد که این نشان از عدم واسطه گری و دلالی گوسفند در دامکالا و تولید کننده مستقیم بودن دام کالا است. در ضمن با توجه به حاضر بودن گوسفند در کل دوره پرواربندی در دامداری، امکان خوراندن جو یا نمک (که این تقلب را نهایت برای چند روز می توان انجام داد) در بلند مدت برای گوسفندان دامکالا وجود ندارد.

دامکالا همواره سعی نموده با حفظ کیفیت و استاندارهای لازم، گوسفند را با بهترین قیمت و بالاترین خدمات جانبی عرضه نماید. دامکالا معتقد به ارائه اطلاعات شفاف و کامل در مورد پرورش گوسفند در دامداری به خریداران گوسفند است.
 

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)