دسته بندی مقالات:

خرید گوسفند

مزیت های پرورش گوسفند به روش مکانیزه

مزیت های پرورش گوسفند به روش مکانیزه باعث شده تا گروهی با این روش اقدام به پرورش دام کنند و نیاز بشر در زمینه گوشت، لبنیات را تامین کنند. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون دامداری گوسفند و پرواربندی گوسفند به روش های مکانیزه برای خرید گوسفند زنده اشاره کنیم تا بیشتر با پرورش دام آشنا شویم.

خرید گوسفند
خرید گوسفند

خرید گوسفند پرواری به روش صنعتی

ابتدا لازم است شما را با اصطلاح پرواربندی آشنا کنیم. پرورش یا پرواربندی همان چاق کردن و افزایش دادن وزن دام برای فروش یا تامین گوشت است. با توجه به نیازی که امروزه بشر برای تامین گوشت، لبنیات و پشم دام ها دارد برخی افراد را به فکر پرورش گوسفندان در سطح های پیشرفته انداخته است.
البته هنوز هم بخش عظیمی از این نیاز توسط مردمان روستایی و عشایر کشورمان که با پرورش سنتی گوسفندان مشغولند تامین می شود.
اگر بخواهیم دو روش برای پرورش گوسفندان وجود دارد دو روش است، سنتی و مکانیزه، هر کدام از این روش ها ویژگی های خاص خود را دارند اما آنچه در پرورش گوسفند به روش مکانیزه و صنعتی مهم است نوع رسیدگی به گوسفندان می باشد.
در روش سنتی که از گذشته در ایران رایج بوده و هنوز هم رایج است دام ها  به روش چراگاهی تغذیه می کنند و ممکن است برای آنها مشکلاتی به وجود بیاید اما در روش صنعتی خوراک گوسفندان کاملا مقوی بوده و با تجویز دامپزشک صورت میگیرد.
روش های سنتی معمولا هزینه کمتری برای افرادی که قصد نگهداری دام دارند خواهد داشت زیرا دام ها از مراتع تغذیه می کنند اما در روش صنعتی نیاز به صرف هزینه بالایی برای پرواربندی گوسفندان وجود دارد که باید به عنوان سرمایه ابتدایی دامداری در نظر گرفت. خوراک گوسفندان در روش صنعتی بسیار اهمیت دارد.

 

مزیت های پرورش گوسفندان به روش مکانیزه

دامداری به روش مکانیزه و صنعتی یک روش اصولی و بهداشتی برای نگهداری دام ها می باشد. در دامداری سنتی همانطور که اشاره شد هزینه نگهداری از دام ها بیشتر می باشد زیرا به دلیل تمرکز دام ها در محیط های مختلف، امکان اینکه مشکلات یا بیماری های برای دام ها پیش بیاید وجود دارد به همین دلیل نیاز است تا حتما اصول بهداشتی و فنی در چنین محیطی رعایت شود که قاعدتا هزینه هایی نیز در بر خواهد داشت.

خرید گوسفند
خرید گوسفند

 برای سوددهی و بازدهی در دامداری های صنعتی علاوه بر رعایت اصول فنی و بهداشتی، مدیریت صحیح، تغذیه مناسب و حضور دامپزشک در محل دامداری ها نیز اهمیت دارد. دامداران باید توجه داشته باشند که عدم رعایت نکات علمی و فنی ممکن است خسارت زیادی برای سرمایه گذاران ایجاد کند. افرادی که قصد خرید گوسفند دارند ابتدا به کیفیت به عنوان فاکتور مهم توجه می کنند و آنچه در پرورش گوسفندان به روش صنعتی و مکانیزه توجه می شود کیفیت است.
در روش مکانیزه برای تغذیه گوسفندان از کنسانتره های آماده استفاده می کنند. در واقع کنسانتره را با کاه و یونجه ترکیب می کنند و برای خوراک دام ها در نظر میگیرند. خرید گوسفند با چنین تغذیه هایی قطعا برای مشتریان مقرون به صرفه خواهد بود.
دام ها به محیطی برای هواخوری نیاز دارند، معمولا جایگاهی که به این منظور در نظر میگیرند از جایگاه دام ها خارج است و در فضایی به نام بهاربند نگهداری می شوند. این جایگاه اهمیت بالایی دارد زیرا گوسفندان زمان زیادی را در این جایگاه به سر میبرند.
در این روش ها آنچه برای خوراک گوسفندان در نظر میگیرند باید علاوه بر کیفیت، مقوی و مفید نیز باشند چرا که در کیفیت نهایی گوشت و فروش گوسفندان پرواری تاثیر خواهد گذاشت. رعایت چنین نکاتی نگرانی افراد را بابت خرید گوسفند زنده پرواری کاهش می دهد.
بازدهی و خروجی در روش مکانیزه سریعتر می باشد و گوسفندان زودتر برای پرواربندی و فروش آماده می شوند و فرآیند پرواربندی سریع و زمان کوتاه آن، به نرم شدن و لذیذ تر شدن گوشت گوسفند تاثیر زیادی خواهد گذاشت. در روش صنعتی چون گوسفندان راه نمی روند و یا کمتر راه می روند گوشت نرم تری دارند.
به دلیل نظارت هایی که بر دام ها در این روش ها صورت میگیرد احتمال بیماری در بین آنها پایین می آید و اگر گوسفندی ابتلا به بیماری شود سریع توسط دامپزشک شناسایی و درمان می شود و از دیگر گوسفندان جدا نگهداری می شود.
در روش های صنعتی دام ها دچار سوء تغذیه نمی شوند زیرا آنچه برای بدن دام از جمله پروتئین، کربوهیدرات، مواد قندی، ویتامین ها، مواد معدنی، لیپید ها یا چربی ها نیاز است برای دام ها تامین می شود به همین منظور دچار سوء تغذیه نمی شوند. در هنگام خرید گوسفند متقاضیان به راحتی می توانند متوجه خوراک و تغذیه مفید دام ها شوند.
محل نگهداری دام ها از نظر شرایط آب و هوایی کاملا استاندارد می باشد زیرا دما و رطوبت لازم و کافی برای دام ها توسط تیمی مرتب چک می شود و این خود باعث می شود تا استرس کمتری به گوسفندان وارد شود و این استرس کمتر بر روی گوشت دام ها تاثیر خواهد گذاشت زیرا دام اگر در شرایط نامساعد و استرس زا باشد وزن کم می کند.
در روش های مکانیزه و صنعتی در پرورش دام ها آسیب هایی که به محیط زیست وارد می شود کمتر است. محیطی که برای پرورش گوسفندان با روش مکانیزه در نظر میگیرند کاملا بهداشتی می باشد.
به عنوان نکته پایانی آنچه در رابطه با تغذیه دام ها در دو روش در نظر میگیرند باید اشاره کرد که  در روش پرورش مکانیزه مواد مغذی تحت عنوان کنسانتره دقیقا مطابق با نیازهای گوسفند و طبق نظر دامپزشک و متخصص تغذیه برای دام ها در نظر گرفته می شود ولی در روش سنتی با توجه به نبود نظارت کافی، گوسفند هر چیزی که در مراتع باشد، اعم از مفید و مضر و حتی زباله های رها شده در طبیعت را تغذیه میکند و این باعث پایین آمدن کیفیت گوشت گوسفند خریداری شده توسط خریداران میشود. و همانطور که اشاره شد در هنگام خرید گوسفند کیفیت گوشت اهمیت بالایی دارد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)