فروش عمده گوسفند برای پرواربندی

روش های دامداری در دام سبک (گوسفند)

اصولا 2 زیر شاخه در فعالیت دامداری در دام سبک (گوسفند) وجود دارد:

1. دامداری گوسفند داشتی:

هدف این نوع از پرورش گوسفند، تولید بره یا به عبارت دیگر، تولید مثل، است. در این فعالیت دامداران برای بالا بردن بهره وری از روش هایی مانند چند قلوزایی استفاده می کنند. در این نوع دامداری گوسفند، میش (گوسفند ماده) وظیفه اصلی تولید مثل را بر عهده دارد. نژاد مناسب و تعداد زیاد میش ها (گوسفند ماده) از اهمیت زیادی در دامداری داشتی برخوردار است. نژاد قوچ ها (گوسفند نر) نیز اهمیت بالایی دارد ولی به لحاظ تعداد، یک قوچ برای یک گله میش داشتی کافی است.

2. دامداری پرواربندی گوسفند:

هدف از روش پرواربندی گوسفند، افزایش وزن گوسفند در سریع ترین زمان و بالاترین کیفیت و رسیدن به وزن مورد قبول برای کشتار و تهیه گوشت است. پرواربندی گوسفند روش های خود را دارد که در این مطلب به تفصیل در باره آن توضیح داده می شود.

پرواربندی گوسفند چیست؟

به خرید بره سبک وزن و افزایش وزن دادن آن به وسیله خوراک دام پرواربندی می گویند. در این نوع دامداری، بره با وزن زیر 30 کیلوگرم خریداری میشود و با وزن بالای 60 کیلوگرم به کشتارگاه ها یا مراکز تهیه گوشت، فروخته می شود. طول مدت مطلوب پرباربندی حدود 3 ماه است و در طول این مدت گوسفند باید با خوردن حدود 5/1 کیلوگرم خوراک به طور میانگین حدود 300 گرم در روز وزن گیری نماید.
اصولا وزن گیری در گوسفندان با سن کمتر بهتر انجام می شود بنابراین باید تا حد امکان گوسفندان با سن پایین را خریداری نمود. ضریب تبدیل خوراک به گوشت گوسفند در این روش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به طبع آن نژاد گوسفند خریداری شده در دامداری پرواربندی اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا بسیاری از نژاد ها به نسبت خوراکی که می خورند به وزن گوشت آنها اضافه نمی شود. نژاد های شال، افشار و مهربانی از نژاد هایی هستند که ضریب تبدیل خوراک به گوشت خوبی دارند. همچنین میش ها (گوسفند ماده) معمولا ضریب تبدیل پایین تری از قوچ ها (گوسفند نر) دارند و حتی المکان باید برای پرواربندی گوسفند از قوچ (گوسفند نر) استفاده نمود.

خوراک دهی در دامداری پرواری گوسفند چگونه است؟

برای خوراک گوسفند در واحد پرواربندی گوسفند دو روش وجود دارد که میتوان به روش سنتی و روش صنعتی تقسیم نمود:

1. روش سنتی پرواربندی گوسفند ، استفاده از چراگاه

این روش که از دیرباز در ایران رایج بوده است به این صورت است که چوپان در صبحگاه، گله را برای خوراک دهی به مرتع و چراگاه می برد و گوسفند در چراگاه تغذیه می کند و شب هنگام به آغل باز می گردد. این روش هزینه نگهداری پایینی دارد چرا که تغذیه دام از مراتع هزینه برای دامدار ندارد. ولی این روش معایب خاص خود را نیز دارد که امروزه دیگر توصیه نمی شود در زیر معایب و مزایای روش دامداری سنتی بررسی شده است.

الف- مزایای روش سنتی پرواربندی – خوراک دهی دام از مراتع و چراگاه ها:

1- هزینه نگهداری پایین دام

ب- معایب روش سنتی پرواربندی – خوراک دهی گوسفند از مراتع و چراگاه ها:

2- تغییر مداوم خوراک باعث بیماری در دام می شود.
3- کیفیت غیر قابل کنترل گیاهان موجود در مراتع، منجر به گوشتی کم کیفیت می شود.
4- احتمال خوردن زباله های رها شده در طبیعت برای گوسفندان وجود دارد.
5- تغییرات اقلیمی ایران باعث شده است بیشتر مراتع ایران کیفیت اکولوژیکی خود را از دست داده اند و دیگر مانند دهه های قبل، نیاز غذایی گوسفندان را تامین نمی کنند.
6- در فصول سرد سال، پاییز و زمستان، امکان بهره برداری از مراتع وجود ندارد.
7- راه رفتن مداوم حیوان و کمبود زمان استراحت آنها، سرعت افزایش وزن و گوشت دهی حیوان را به شدت پایین می آورد و زمان دوره پرواربندی را به شدت بالا می برد.
8- راه رفتن مداوم حیوان در مرتع باعث می شود به تدریج گوشت گوسفند سفت تر از حالت عادی شود.
9- به دلیل اینکه در این روش زمان بیشتری طول می کشد تا گوسفند به وزن ایده آل برسد و با توجه به بالا رفتن سن حیوان، گوشت حیوان کیفیت ایده آل خود را به لحاظ نرم و لذیذ بودن از دست می دهد.
10- احتمال آسیب های محیطی به گوسفند، مانند آسیب از طریق گرگ، رعد و برق زدگی، سیل و ماندن در برف، در این روش بیشتر است.
11- با توجه به تنوع شرایط محیطی و اقلیمی مراتع در فصول مختلف سال، دام در شرایط محیطی نامناسب (دمای بالای 30 درجه و پایین 15 درجه) دچار استرس میشود و این استرستاثیر خود را بر روی گوشت گوسفند می گذارد.
12- با توجه به رشد فزاینده جمعیت و نیاز بیشتر به گوشت قرمز و به طبع آن افزایش تولید گوسفند، استفاده مراتع با جمعیت کنونی دام در ایران، به طبیعت، مراتع و چراگاه ها آسیب های جدی وارد می کند.

2. روش صنعتی و مکانیزه پرواربندی گوسفند ، استفاده خوراک آماده، کنسانتره

در این روش گوسفند در یک دامداری با حفظ کیفیت عوامل محیط (دما و رطوبت) پروار می شود. در این روش دام فقط برای هوا خوری از محیط جایگاه دام خارج میشود (در فضایی به نام بهاربند) و بیشتر زمان خود را در دامداری در جایگاه است. در این روش تغذیه، از کنسانتره های آماده با ترکیب با کاه و فرمول تجویز شده دامپزشک استفاده می شود. در این روش جایگاه اهمیت بالایی دارد زیرا گوسفند بیشتر وقت خود را در آنجا می گذراند. هزینه خوراک، بخش بزرگی از هزینه ها دام را در این روش تشکیل میدهد.

الف- معایب روش صنعتی و مکانیزه پرواربندی – خوراک دهی گوسفند با کنسانتره:

1- این روش هزینه بیشتری برای دامدار به همراه دارد.

ب- مزایا روش صنعتی و مکانیزه پرواربندی – خوراک دهی گوسفند با کنسانتره:

1- با توجه به نظارت مستمر بر خوراک دام، کیفیت گوشت در این روش بالا است.
2- زمان دوره پرواربندی در این روش نسبت به سایر روش های سنتی پرواربندی به شدت کاهش پیدا میکند.
3- با توجه به کوتاه شدن زمان دوره پرواربندی، گوشت حیوان نرم تر و لذیذ تر می شود.
4- حضور گوسفند در دامداری و کم راه رفتن گوسفند، باعث نرم تر شدن گوشت آن می شود.
5- احتمال بیماری گوسفندان در این روش بسیار کم میشود.
6- احتمال خوردن زباله های رها شده در طبیعت در این روش وجود ندارد.
7- مواد مورد نیاز بدن گوسفند پروتئین ، کربوهیدرات یا مواد قندی انرژی زا، ویتامین ها، مواد معدنی، لیپید ها یا چربی ها)  در این روش در بهترین شرایط تامین می شود و دام هیچ گونه سو تغذیه غذایی پیدا نمی کند.
8- گوسفند در بهترین شرایط بهینه محیطی و آب و هوایی (دما و رطوبت) پرورش پیدا میکند بنابراین استرس کمتری به گوسفند وارد می شود و این استرس کمتر تاثیر خود را بر روی گوشت دام می گذارد.
9- این روش آسیب کمتری به محیط زیست می زند.

خرید عمده بره گوسفند برای پرواربندی در واحدهای دامداری

یکی از نکات مهم در فرآیند پرواربندی گوسفند، خرید گوسفند با قیمت مناسب برای واحدهای پرواربندی است. از نکات بسیار مهم در خرید، قیمت گوسفند و نژاد گوسفند خریداری شده توسط دامدار است که باید دقت نظر ویژه ای به آن داشته باشد چرا که در میزان سود دهی واحد دامداری نقش بسزایی ایفا میکند. از این رو دامداری دام کالا با سابقه درخشان در صنعت دامداری و نیز با شناخت کافی نسبت به نژادها مختلف گوسفند زنده میتواند گوسفند مناسب پرواربندی را با قیمت مناسب تهیه نموده و در اختیار سایر دامداران قرار دهد. برای اطلاع از نحوه همکاری به صفحه تماس با ما سایت دامکالا مراجعه نمایید.

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)