دسته بندی مقالات:

نژاد گوسفند

آشنایی با بهترین نژاد گوسفندان ایرانی و خارجی در جهان

بهترین نژاد گوسفندان همیشه به منزله یکی از مفید ترین حیوانات برای انسان مطرح بوده اند. آدم ها در طول قرن های متمادی از گوشت، شیر، پوست و پشم گوسفندان بهره برده اند. با این وجود صحیح است که می توان از این دام ها این بهره ها را برد ولی هر نژادی از گوسفندان شامل خصوصیات خاصی می باشند. به عنوان مثال یک نوع نژاد امکان دارد گوشت مناسبی داشته باشد و نژاد دیگر میزان شیر بیشتری داشته باشد. در این صورت با درک فواید و خصوصیات هر نژاد می توان انتخاب مناسبی جهت کار پرورشی خود داشته باشیم. در ایران و خارج معمولا نژاد های متنوعی وجود دارد که در این مبحث به آنها خواهیم پرداخت.

نژاد گوسفند
نژاد گوسفند

بهترین نژاد گوسفندان ایرانی در جهان کدام است؟

بهترین نژاد گوسفندان ایرانی معمولا متنوع می باشند که با توجه به دارا بودن ویژگی های متنوع و قابلیت بهره وری بالا در گروه دام های برتر واقع می شوند. دام های ایرانی تقریبا ۲۹ نژاد می باشند و هر یک از این نژاد ها شامل ویژگی هایی می باشند که مطابق آنها معرفی می شوند. در این بین بعضی از دام ها شامل مزایایی هستند که از دیگر دام ها بیشتر می باشد و یا اینکه دیگر دام ها این مزایا را ندارند. بهترین نژاد های ایرانی شامل موارد زیر می باشند:

گوسفند افشاری بهترین نژاد ایرانی

نژاد افشاری به عنوان یکی از بهترین نژاد گوسفندان معرفی شده است که با تعداد بسیار و در سطح شهر های متنوع نگهداری و پرورش داده می شوند. این گوسفندان یکی از بهترین دام های اصیل ایرانی به شمار می آیند که با پیشینه بسیار در نواحی مرزی و معمولا در مناطق غربی نگهداری می شوند. قابلیت زیاد در حیطه تولید شیر، گوشت، پشم و آمادگی در حیطه دوقلو زایی و… باعث شده است تا شهرت و محبوبیت این گوسفندان در میان همه دامداران ایرانی و حتی خارجی زبانزد باشد.
این نژاد در برابر وضعیت آب و هوایی دشوار و کوهستانی و حتی در مقابل انواع عارضه های دامی خیلی مقاوم می باشد. استان هایی چون زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی تعداد بسیاری از این نوع نژاد گوسفندی را پرورش و نگهداری می کنند. گوسفند قزل افشار را می توان مشهور ترین نژاد در غرب و شمال غرب کشور ایران دانست که به وسیله بیشتر دامداران نگهداری می شود. وزن زیاد این گوسفندان به همراه داشتن گوشت مرغوب و بدون چربی زیاد باعث شده تا جهت کشتار در مراسم های متنوع مذهبی، مناسبتی و… خیلی مورد ملاحظه قرار گیرند.
در مجموع یکی از بهترین نژاد گوسفندان گوشتی در دنیا نژاد افشاری می باشد که شامل اقسام متنوعی چون قزل، قمر، افشار، قاشقا افشار و… می باشد.

گوسفند سنگسری

در میان انواع متنوعی از بهترین نژاد گوسفندان ایرانی می توان به گوسفند سنگسری اشاره نمود. این نژاد برعکس نژاد افشاری که مناسب نگهداری و پرورش در نواحی سردسیر هستند، در وضعیت آب و هوایی گرم و خشک می توانند بهره وری بالایی داشته باشند. اکوسیستم اصلی آن را می توان ناحیه سنگسر در شمال سمنان مدنظر گرفت و نامگذاری این نژاد هم مطابق همین انجام گرفته است.
تعداد زیادی از این گوسفندان به همراه وسیع بودن پراکنش در سطح استان های متنوع حاکی از اهمیت و بهره وری مناسب آن ها می باشد. دام های گوشتی با بهره وری گوشت زیاد به همراه شیر به میزان زیاد می باشند که می توانند از لحاظ بهره وری پشم هم مورد توجه واقع شوند. خیلی از دامداران در مناطق مرکزی ایران از این گوسفندان نگهداری می کنند.

نژادشال جزء بهترین نژاد گوسفندان در ایران

بی شک چنانچه با ویژگی های این گوسفندان آشنا شوید، متوجه می شوید که یکی از بهترین نژاد گوسفندان داخلی می باشند. همچنین می توانند از جوانب متنوع برای دامداران سوددهی داشته باشند. گوسفندان شال از لحاظ ویژگی های متعدد خیلی به دام افشاری نزدیک می باشند. از لحاظ وضعیت نگهداری و دو قلو زایی شامل تمایزاتی هستند. میزان دوقلوزایی این دام در قیاس با دام های افشاری بیشتر است. محل زندگی این دو نیز با هم تفاوت دارد زیرا که نژاد شال در نواحی گرم نظیر بوئین زهرا نگهداری می شود.

نژاد های گوسفند
نژاد های گوسفند

دام نژاد مغانی

این نوع نژاد از لحاظ شیری و گوشتی به یکی از پر بازده ترین دام ها شهرت دارد. دارا بودن گوشت مرغوب و عاری از چربی های زائد باعث شده است تا این نژاد مشابه بهترین نژاد دام های گوشتی باشد. زیست بوم این گوسفندان تبریز و اردبیل و در مجموع نواحی که به اسم دشت مغان معرفی می شوند، می باشند. تولید شیر بسیار و داشتن گوشت مرغوب باعث شده تا این گوسفندان در این نواحی مورد توجه واقع شوند.

گوسفند کردی

یکی از بهترین نژاد گوسفندان ایرانی، گوسفند کردی می باشد. این نژاد یکی از بهترین نژاد ها جهت پرواربندی و کشتار می باشد. با توجه به داشتن استعداد بسیار در حیطه وزن گیری یکی از بهترین نوع دام های ایرانی و نژاد های عالی دنیا به حساب می آیند. به دلیل بسیاری از ویژگی ها به گوسفندان افشاری خیلی شبیه می باشند و در وضعیت مشابه آب و هوایی هم پرورش و نگهداری می شوند. این دام ها با توجه به رنگ بندی و ویژگی هایی که دارند نامگذاری می شوند. خرید این گوسفندان به جهت پرواربندی و بالا رفتن وزن برای کشتار و بکارگیری گوشت انجام می گیرد.

بهترین نژاد گوسفندان خارجی در جهان

بهترین نژاد گوسفندان در خارج کدامند؟ نژاد های برتر دام های ایرانی که با ویژگی های متنوع موجود می باشند مورد استقبال دیگر کشور ها هم می باشند. به گونه ای که میزان زیادی از قاچاق و صادرات گوسفند به کشورهای پیرامون خلیج فارس از ایران انجام می گیرد. در این بین انواع متنوع گوسفند موجود می باشند که با دارا بودن خصوصیات بسیار در مواردی در قیاس با گوسفندان ایرانی شامل مزایای بیشتری می باشند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

گوسفند چند قلو زا رومانوف

یکی از بهترین نژاد گوسفندان خارجی، گوسفند چند قلوزا رومانوف می باشد. این گوسفند از لحاظ تولید گوشت و توانایی در حیطه وزن گیری هم خیلی مطرح می باشد. به گونه ای که می تواند در طی مدت زمان کوتاهی به وزن بالایی برسد. مقصود از خرید این گوسفند اکثرا بکارگیری از خاصیت چند قلوزایی می باشد و هیچ دامداری برای کشتار، آن را خریداری نمی کند. رکور تولد ۹ و ۷ بره در هر بار زاییدن برای این گوسفند به ثبت رسیده است.

نژاد های خارجی گوسفند
نژاد های خارجی گوسفند

دام سافولک

این دام هم در رده بهترین نژاد گوسفندان خارجی می باشد که با دارا بودن خصوصیات مشابه با گوسفند رومانف، مورد توجه خیلی از دامداران واقع شد. از توانایی بسیار این دام می توان به وزن گیری و تولید گوشت اشاره نمود همچنین تولید شیر با سطح کیفی بالا و پشم مناسب هم در این نژاد حائز اهمیت می باشد. استعداد چند قلو زایی در این دام ها در قیاس با نژاد رومانف کمتر می باشد. اخیرا با در نظر گرفتن برنامه های متنوع اصلاح نژاد در جهت بالا بردن میزان چند قلوزایی تلاش بسیاری شده است تا بتوان توانایی این نژاد را هم ارتقاء داد.

دام مرینوس

یکی از مشهور ترین و بهترین گوسفندان خارجی در دنیا که در حیطه ساخت پشم مرغوب و با سطح کیفی عالی از شهرت جهانی برخوردار است، دام مرینوس می باشد. این نوع افزون بر قابلیت زیاد در حیطه تولید پشم، در حیطه تولید گوشت و شیر هم حائز اهمیت می باشد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گودرزی
گودرزی
4 ماه قبل

گوسفندپلنگی بروجرد.وزن نر بین 80 تا 120 ماده 60 تا 08.رنگ قرمز با خال های سیاه یا سفید.سر وگردن این نژاد با سینه سفید.کلینجه سفید وبلند کشیده…زایمان در سال دو بار درصد دوقلوزایی60%..اینم یه نژادی مال بروجرده…اگه شد تو سایتت بزارش…ممنون

محمدجمعگی
محمدجمعگی
2 ماه قبل
پاسخ به  گودرزی

ایولا 👍

بختپرست
بختپرست
28 روز قبل

گوسفند بختیاری دارای بدن کشیده استخوان بندی درشت چربی زیاد و داری موهای زیاد و بلند در صورت و شاخهای بلندی داره از نظر زیبایی به جرات میگم در دنیا همپایی نداره

آزمون هستم
آزمون هستم
13 روز قبل

قیمت بهترین گوسفند چندمی باشد

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)