دسته بندی مقالات:

باقالی پلو با گردن گوسفندی

بهترین لیست غذا با گوشت گوسفندی چیست؟

گوسفند یک منبع مهم برای تولید گوشت قرمز به شما می‎آید که پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می‎کند. عطری که از غذای تهیه شده با گوشت گوسفندی به مشام می‎رسد هر کسی را وسوسه می‎کند. به ویژه اگر آن گوشت تازه باشد و از دام زنده با سن کم تهیه شده باشد.
در طب سنتی توصیه می‎شود برخی غذاهای گوشتی را به صورت هفتگی مصرف کنید، مانند آبگوشت (دیزی). گوشت گوسفند طعم خوبی دارد و به دلیل طعم عالی آن، بسیار محبوب است. غذای تهیه شده با گوشت گوسفندی یک غذای مغذی و سالم است. به زبان ساده، یکی از خوشمزه ترین (و سالم ترین) غذاهای جهان به شمار می‎آید. فواید شگفت انگیز این گوشت (بخصوص بره جوان) برای سلامتی عبارتند از:
• کالری و درشت مغذی‎ها: گوشت بره مخلوطی از چربی و پروتئین است.
• چربی: نسبت به سایر دام‎ها چربی بیشتری دارد و طعم آن بسیار قوی تری است.
• ویتامین ها: گوشت بره منبع عالی ویتامین‎های گروه B، به ویژه ویتامین B12 است.
• مفید برای کودکان: حاوی انواع چربی‎های طبیعی و سالم با اسید اولئیک و اسید چرب امگا 3 است.
• مواد معدنی: به طرز باورنکردنی سرشار از انواع مواد معدنی به ویژه آهن، فسفر، سلنیوم و روی است.
• و… .

دیزی یا آبگوشت، ایرانی، اصیل و محبوب

یکی از غذاهای بسیار محبوب ایرانی‎ها که حتی در رستوران‎ها و هتل‎های مدرن و سنتی در منو قرار دارد «دیزی یا آبگوشت» است. پایه گوشت قرمز این غذا متعلق به گوسفند است. در دستور پخت آن گوشت به همراه استخوان و تکه کوچکی از دنبه استفاده می‎شود. معمولا این غذا را در قابلمه‎های مسی، سنگی و… پخت می‎کنند که به همراه سیب زمینی، پیاز، گوجه، نخود و لوبیا است.
ابتدا گوشت به همراه نخود و لوبیا پخته می‎شود و سپس بقیه مواد افزوده می‎شوند. این غذا به آسانی هضم می‎شود. سرشار از اسید آمینه است که ضد التهاب هستند. برای سلامت تاندون‎ها و مفاصل مفید است و برای بهبود خواب و عملکرد مغز نیز نافع می‎باشد.

دیزی با گوشت گوسفندی
دیزی با گوشت گوسفندی

انواع کباب ایرانی اصیل با گوشت اصل گوسفندی

یکی از غذاهایی که با گوشت گوسفندی تهیه می‎شود و بسیار متنوع است، «کباب» نام دارد. این غذا در سراسر ایران و جهان طرفداران ویژه خود را دارد. برای تهیه انواع کباب از قسمت‎های مختلف گوشت استفاده می‎کنند. به عنوان مثال برای کباب کرمانشاهی از قسمت دنده استفاده می‎کنند. معروف‎ترین کباب‎ها عبارتند از:
• کباب چنجه: از قسمت سردست استفاده می‎کنند.
• کباب برگ: باید گوشت نرم باشد، به همین دلیل گوشت نزدیک سردست انتخاب می‎شود.
• کباب شیشلیک: یکی از معروف‎ترین و گرانترین انواع کباب‎ است. از دنده گوسفند استفاده می‎کنند.
• کباب کوبیده: خوشمزه‎ای بی مثل و مانند که درست کردن آن، کار هر سرآشپزی نیست. از گوشت سینه و قلوه گاه گوسفند استفاده می‎کنند. زیرا بافت متراکم و سفت‎تری دارد و می‎توان آن را چند بار چرخ کرد.

کباب ترشی، کباب کوبیده بناب، کباب حسینی و کباب شامی انواع دیگر کباب‎های ایرانی هستند که بسیار خوش طعم و خوشمزه‎اند. بیشترین ارزش غذایی مربوط به کبابی است که به صورت مستقیم بر روی زغال کباب شده باشد. این غذای خوشمزه ضد آلزایمر و افسردگی می‎باشد. خون ساز و عضله ساز است، به همین دلیل خوردن آن به افرادی که جثه لاغری دارند توصیه می‎شود.

کباب کوبیده با گوشت گوسفندی

کباب کوبیده با گوشت گوسفندی

قورمه سبزی، 99% پرطرفدار

یکی از خوشمزه ‎ترین غذاهای ایرانی که از گوشت گوسفند تهیه می‎شود «قورمه سبزی» است. حتی مانده این غذا خوشمزه‎تر از لحظه سرو آن است، به اصطلاح عامه «حسابی جا افتاده است». شهرت این غذا در بین توریست‎ها نیز زبانزد است. این غذا از ترکیب گوشت خالص به همراه استخوان، انواع سبزی، لوبیا و لیمو عمانی تهیه می‎شود. شاید تنها غذایی که 99% ایرانی‎ها آن را دوست دارند.
این غذای بینظیر سرشار از پروتئین و فیبر است. برای پیشگیری از دیابت بسیار مفید می‎باشد. برای درست کردن آن از روغن زیتون استفاده کنید، زیرا برای سلامت قلب و عروق مفید است. سبزی‎های تازه استفاده شده در آن برای سلامت پوست مفید هستند. مزاج این غذا در طب سنتی گرم و تر است. چاق کننده است و سبزی‎های استفاده شده در آن به هضم لوبیا کمک می‎کنند.

باقالی پلو با ماهیچه گوسفندی

یکی از غذاهای منحصر به فرد که برای پخت آن فقط از گوشت گوسفندی استفاده می‎شود «باقالی پلو با ماهیچه» نام دارد. در دستور پخت آن چهار ماده اصلی گوشت، شوید تازه، برنج و باقالی وجود دارد. ابتدا ماهیچه پخته می‎شود، سپس برنج پخته را با شوید و باقالی ترکیب کرده و دم می‎کنند. در نهایت گوشت را با برنج سرو می‎کنند. شما در کنار گوشت می‎توانید از خواص سبزیجات تازه نیز بهره ببرید.
یکی از خواص مهم این غذای لذیذ، مقابله با افسردگی و استرس است، زیرا سرشار از اسیدهای چرب مفید مانند امگا 3 است. ویتامین A و B در سبزیجات و برنج وجود دارند. ترکیبات این غذا به تقویت اعصاب کمک کرده، سیستم ایمنی بدن را تقویت و از پوکی استخوان جلوگیری می‎کنند.

باقالی پلو با گردن گوسفندی
باقالی پلو با گردن گوسفندی

خورش کرفس، غذای خاص پسندان

افرادی که دوست دارند از گوشت قرمز استفاده کنند اما می‎ترسند که چاق می‎شوند خوردن «خورش کرفس» توصیه می‎شود. برای تهیه آن از ساقه کرفس، پیاز، جعفری، اسفناج، گوشت گوسفند، لوبیا، انواع ادویه جات و روغن زیتون استفاده می‎کنند.
ترکیبات خوشمزه این غذا برای بهبود درد مفاصل و آرتروز بسیار مفید هستند. به لاغر شدن کمک می‎کند و کم خونی را برطرف خواهد کرد. دارای کلسیم بالایی است که از بروز بیماری مربوط به مفاصل و پوکی استخوان پیشگیری می‎کند. برای درمان عفونت‎های مربوط به مجاری ادراری توصیه می‎شود. خواب راحت از آثار مفید میل کردن این غذاست.

خورش قیمه، غذایی اصیل با گوشت گوسفندی

یکی از غذاهای اصیل ایرانی که در آن از گوشت گوسفندی، لپه، سیب زمینی، گوجه، پیاز و لیمو عمانی استفاده می‎شود «خورش قیمه» نام دارد. غذایی معروف است که برای نذری دادن آن را انتخاب می‎کنند.
ترکیب لپه و گوشت در آن برای بدن معجزه می‎آفریند. گوشت و نخود برای تقویت بدن، درمان کم خونی، و همچنین تقویت قوای جنسی بسیار موثر هستند. خوردن آن به افراد، در گروه‎های سنی مختلف توصیه می‎شود. خوردن خورش قیمه باعث زیبایی پوست و تقویت مو می‎شود. همچنین انرژی و کالری بالایی را برای بدن تولید می‎‎کند.

خورشت قیمه با گوشت گوسفندی
خورشت قیمه با گوشت گوسفندی

چلو گوشت، یک غذای فوق العاده لذیذ

یکی از غذاهای سنتی و لذیذ ایرانی که با گوشت قرمز گوسفندی تهیه می‎شود «چلو گوشت» نام دارد. برای تهیه آن از گوشت گوسفندی، برنج، دارچین، سیر، برگ بو، هویج، رب گوجه، پیاز و ادویه‎های مختلف استفاده می‎کنند. گوشت بعد از طی کردن مراحل پخت در کنار برنج دم کشیده، سرو می‎شود.

سایر غذاهای تهیه شده با گوشت گوسفندی

لیست بهترین غذاهای تهیه شده با گوشت گوسفندی محدود به موارد ذکر شده نیست. در قومیت‎ها و مناطق مختلف، غذاهای محلی دیگری نیز با این گوشت تهیه می‎کنند، شامل:
• کتلت
• لوبیا پلو
• تاس کباب
• انواع استیک، همبرگر و شاورما
• خورش فسنجان با گوشت قلقلی
• انواع گوشت گوسفندی زعفرانی با دستور پخت متنوع
• انواع غذاها با گوشت چرخ کرده مانند گوشت قلقلی، استانبولی، کوفته قلقلی
قیمت گوسفند زنده که سن کمی داشته باشد نسبتا بالاتر است. اما به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد جا دادن در سبد غذایی روزانه توصیه می‎شود. ناگفته نماند که در کشورهای مختلف نیز غذاهای متنوعی با این گوشت تهیه می‎کنند.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)