دسته بندی مقالات:

واسکن بز

نحوه تزریق واکسن آبله بزی و گوسفندی

آیا تزریق واکسن آبله بزی و گوسفندی بهترین روش پیشگیری از این بیماری است؟ یکی از عمده ترین مواردی که اکثر مردم در زمان خرید دام زنده به آن اهمیت ویژه ای می دهند، تندرستی دام می باشد. زیرا که تندرستی دام و گوشت آن ارتباطی مستقیم با تندرستی بدن انسان دارد. بدین علت بایستی مرکزی را انتخاب نمایید که مسائل بهداشتی مکان زندگی دام و واکسیناسیون در موعد مقرر را به صورت مطلوبی رعایت نماید. یکی از بهترین شیوه های معالجه عارضه آبله در دام ها، تزریق واکسن آبله بزی و گوسفندی در مراکز معتبر می باشد.
بیماری آبله یکی از رایج ترین عارضه های پوستی در بین گوسفندان می باشد. منشاء این بیماری از وارد شدن بعضی ویروس ها به بدن دام ها می باشد. این عارضه به صورت تاول بر روی صورت، زیر بغل و بخش های کم موی دام ها ظاهر می شود. بیماری آبله چنانچه به گله سرایت نماید عاقبت خوشایندی به همراه نخواهد داشت. از عواقب مهم این بیماری می توان به کم شدن وزن، کم شدن شیر دهی و تلف شدن پشم دام ها اشاره نمود. همواره این عارضه در میان دام های پیر و مسن رایج می باشد. در این صورت اگر نشانه های این بیماری را در هر کدام از دام های خود مشاهده نمودید خیلی زود آن را به مکان دیگری منتقل نمایید. همانطور که قبلا هم ذکر شد بهترین راه پیشگیری از این عارضه تزریق به موقع واکسن می باشد.

واکسن آبله بزی
واکسن آبله بزی

تزریق واکسن آبله بزی و گوسفندی در مراکز معتبر

برترین و همچنین اولین و آخرین شیوه پیشگیری از ابتلا دام ها به عارضه آبله، تزریق واکسن آبله بزی و گوسفندی می باشد. زیرا چنانچه دام ها به این بیماری دچار شوند پیش از حتی پی بردن به این بیماری، از بین می روند. بدین علت است که دامداران و دامپروران و مراکز معتبر خرید دام زنده بایستی حتما واکسن دام ها را در موعد مقرر شده جدی بگیرند و در انجام آن تعلل نکنند. دقت نمایید که تزریق این واکسن به هیچ وجه به گوسفندانی که در ماه آخر آبستن می باشند پیشنهاد نمی شود.

بهترین راه پیشگیری بیماری آبله با تزریق واکسن

مناسب ترین زمان جهت تزریق واکسن آبله بزی و گوسفندی هر ساله در ماه های اردیبهشت و خرداد می باشد. تزریق واکسن برای بره ها ضروری است در ۳ ماهگی و ۱ سالگی انجام گیرد. نکته ای که بایستی به آن توجه شود این است که مقدار دوز واکسن برای بره ها در ۳ ماهگی بایستی ۲/۵ سی سی باشد. بکارگیری مولتی ویتامین مخصوصا ویتامین C بعد از پایان دوره های واکسیناسیون به شدت پیشنهاد می شود.
ارزیابی، وارسی، مدیریت و واکسیناسیون مرتب بهترین راه پیشگیری عارضه آبله در دام ها می باشد. تزریق واکسن در اسرع وقت می تواند تا حد خیلی زیادی از ایجاد این عارضه پیشگیری نماید. چنانچه این بیماری گریبانگیر دامی شد لازم است آن را حدود ۴۵ روز از دیگر دام ها جدا نمایید و محل زندگی او را هر روز ضدعفونی نمایید.
در صورت دیدن این عارضه همانطور که بیان شد خیلی زود آن را از دیگر دام ها جدا نمایید تا عملیات و امور ضروری را برای آن در اولین فرصت انجام دهید. بدین وسیله با این اقدام از مرگ دام بیمار و سرایت بیماری به دیگر دام ها پیشگیری می کنید.

واسکن زدن بز
واسکن زدن بز

شیوه تزریق واکسن آبله بزی و گوسفندی

شیوه تزریق واکسن آبله بزی و گوسفندی بدین صورت است که در آغاز کار مخلوط آب و نمک که به شکل خنک می باشد را به مقدار ۱۰۰ میلی لیتر تهیه کنید. سپس واکسن لیوفیلیزه را درون محلول آماده شده بریزید و پس از آن به خوبی با هم مخلوط نمایید. سپس بطری مدنظر را به خوبی تکان دهید. بعد از تکان دادن بطری حدود نیم میلی لیتر از آن را به شیوه زیر جلدی به بدن دام تزریق نمایید.

نکات عمده در خصوص تزریق واکسن آبله بزی و گوسفندی

برای تزریق واکسن آبله بزی و گوسفندی ضروری است به نکات مهمی توجه نمایید که به شرح زیر می باشند:
•همانطور که بیان شد پیش از هر چیز بایستی واکسن لیوفیلیزه و محلول آب نمک خنک آماده شده را با هم مخلوط نمایید. سپس بطری را به خوبی تکان دهید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند و به میزان نیم میلی لیتر از محلول آماده شده را به دام تزریق نمایید.
•این واکسن موردنظر، واکسن خیلی مهمی می باشد. در این صورت تنها بایستی از مراکز بهداشتی معتبر و مطمئن این واکسن را خریداری نمایید.
•از نکات مهم در خصوص واکسن آبله بزی و گوسفندی که بایستی به آن توجه کنید تاریخ انقضای آن می باشد که بایستی حتما آن را بررسی نمایید. چنانچه از تاریخ آن گذشته باشد به هیچ وجه نباید آن را بکار برد.
•این واکسن را بایستی از ۳ ماهگی به بعد به دام مدنظر خود تزریق نمود تا از بیماری آبله پیشگیری نمایید.
• از دیگر نکات مهم در خصوص تزریق واکسن آبله بزی و گوسفندی می توان به این مورد اشاره نمود که جهت تزریق واکسن لازم است از سر سوزن های بهداشتی و ضدعفونی شده بهره ببرید. بدین جهت می توانید سرسوزن ها را دست کم ۲۰ دقیقه داخل آب بجوشانید.

رعایت نکات بهداشتی و تزریق واکسن

آیا مراکز معتبر به تزریق واکسن آبله بزی و گوسفندی اهمیت می دهند؟ چنانچه می خواهید دام زنده جهت مصارف شخصی خریداری نمایید یا چنانچه می خواهید جهت بره پرواری یا پرورش و نگهداری، دام خریداری نمایید بایستی دست به خرید دام مدنظر از مراکز معتبر نمایید. این مراکز بایستی زیر نظر بهداشت باشند و کلیه مجوز های مرتبط را داشته باشند. زیرا که این مراکز معتبر بی شک به بهداشت مکان نگهداری دام ها، تندرستی، تغذیه آنها و مهم تر از همه واکسن و ممانعت از بیمار شدن گوسفندان، اهمیت زیادی می دهند.
در این حیطه مراکز معتبری موجود می باشند که با خیالی آسوده می توانید آن ها را انتخاب نمایید. در این مراکز افزون بر رعایت کلیه موارد بهداشتی، امکانات عالی و شگفت انگیزی هم نظیر قابلیت ارزیابی آنلاین نرخ نهایی دام خریداری شده مطابق نژاد و میانگین وزن آن را در دسترس کاربران خود قرار می دهند. خیلی راحت می توانید با مشاوران این مراکز ارتباط برقرار نمایید و سفارش خود را به راحتی ثبت نمایید.

شیوه تزریق واکسن آبله بزی و گوسفندی

بیماری آبله امکان دارد گریبان گیر دام شما شود که جهت پیشگیری و همچنین درمان آن ها بایستی به تزریق واکسن آبله بزی و گوسفندی اقدام نمود. تزریق واکسن برای این دام ها معمولا به شیوه زیر پوستی می باشد. توجه نمایید که کلیه این امور را باید تحت نظر متخصص انجام دهید. در مجموعه اگر در آمپول زدن به دام ها وارد هستید می توانید از تلف شدن زیاد دام ها به علت بیماری آبله پیشگیری کنید.

واسکن بز
واسکن بز

بیماری آبله در میان گوسفندان سبب کم شدن تولید شیر، کاهش سطح کیفی شیر، پایین آمدن وزن و… می شود که بدین علت بایستی زمان مشخص شده واکسن آبله را بدانید. در بازار دو مدل واکسن آبله بزی و گوسفندی موجود می باشد که شما برای آگاهی از نرخ این واکسن ها یا خرید آنها می توانید با مراکز فروش معتبر در این حیطه ارتباط برقرار نمایید. تزریق این نوع واکسن به شیوه زیر جلدی جهت پیشگیری از این عارضه می باشد. هر سال باید این کار تکرار شود و همچنین در موعد مقرر بایستی واکسیناسیون انجام گیرد.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 نظرتان را ثبت کنید:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
1 ماه قبل

سلام یکی ازبزهایم آبله گرفته شدید خارش داره لطفادرمانش رابگیدخیلی لاغرشده

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)