دسته بندی مقالات:

گوسفند نژاد شال

تقسیم بندی انواع نژاد گوسفندان (گوشتی، پشمی و شیری)

انواع نژاد گوسفندان کدامند؟ در همه نواحی جهان دام و طیور دارای نژادهای متنوعی می باشند. مطابق محل زندگی آنها مراقبت و پرورش داده می شوند. گوسفندان هم از این قاعده مستثتی نمی باشند و با نژاد ها و خصوصیات متنوعی وجود دارند.
در کشور ایران هم برترین نژاد گوسفندان از دید هر فردی به ویژگی و خصوصیات مورد علاقه او باز می گردد. همچنین نمی توان تنها یک نژاد را بهتر از سایر نژادها دانست. گوسفند یکی از متداول ترین حیوانات اهلی در نواحی متنوع می باشد که از همه بخش های آن استفاده می شود. ایران جزء پنجمین کشور دنیا از نظر پرورش و نگهداری انواع گوسفند می باشد. در حال حاضر در استان ها و شهر های متنوعی از ایران گوسفندان را به بخش های متنوعی چون:
• شیرده، گوشتی
• پشمی
• پوستی طبقه بندی می کنند.

همانطور که می دانید گوسفندان جزو حیوانات اهلی به حساب می آیند که در رده سم داران و گیاه خواران می باشند. انسان ها از پوست، پشم، گوشت و شیر آنها بهره می برند. ولی در این میان چنانچه شما در پی پرواربندی این دام ها می باشید بایستی به این مسئله دقت نمایید که گوسفندان بسیاری با ویژگی های زیادی در دنیا موجود می باشند. این عامل سبب تمایز نژاد آن ها می شود. شما بایستی با دانستن ویژگی های ظاهری این دام ها، همچنین آگاهی از این موضوع که کدام نژاد برای مکان زندگی شما مطلوب است به پرواربندی آن ها اقدام نمایید.

علت آگاهی داشتن از نژاد گوسفندان

سوالی که امکان دارد برای هر کسی پیش آید این است که چرا بایستی از نژاد گوسفندان مطلع باشیم؟ جهت پرورش هر دامی نخست لازم است به آگاهی جامع و همه جانبه در خصوص دام دست پیدا کرد. پس از آن با اطلاع از نژاد های متنوع دام مناسب ترین شرایط را جهت پرورش دام خود ایجاد نمایید. حتی با در نظر گرفتن وضعیت آب و هوایی و توانایی خود به انتخاب دام مناسب جهت نگهداری و پرورش بپردازید. مسلما بعضی از نژاد گوسفندان مختص نواحی خاصی است. به عبارتی بعضی از آن ها فقط در وضعیت آب و هوایی خاصی می توانند زندگی کنند.
اگرچه امکان دارد یک نژاد در یک ناحیه علیرغم وضعیت آب و هوایی زنده بماند ولی راندمان مطلوبی برای دامدار نخواهد داشت. دام ها از لحاظ اقتصادی حتی در جامعه های نوین اهمیت بسیاری دارند و به شیوه های متنوع برای اشخاص، منافع و سوداوری ویژه ای دارند. به عنوان مثال از کارایی های متمایزی که دام ها برای انسان ها دارند که زندگی اقتصادی انسان های بسیاری را می چرخاند می توان به مواردی چون پشم، گوشت، شیر و پوست اشاره نمود.
دسته بندی بهترین نژاد گوسفندان

شمار نژاد گوسفندان در کشور ایران معمولا خیلی زیاد است که با توجه به وضعیت آب و هوایی در شهر های متنوعی نگهداری و پرورش داده می شوند. هر کشور از آب و هوا و وضعیت اقلیمی مختص به خود برخوردار است که حیوانات و جانداران در انواع متنوعی در آن زندگی می کنند. بعضی از نژاد ها فقط در کشورهای ویژه ای نگهداری و پرورش داده می شوند و آن ها احتمال بهره وری و رشد در دیگر کشور ها را نخواهند داشت. همچنین امکان دارد به احتمال خیلی زیاد این جانداران با تغییر وضعیت آب و هوایی تلف شوند. در این صورت مواقعی که جهت کشتار و پرورش، دام های متنوعی را خریداری می کنید بایستی حتما از نژاد آن مطلع باشید و گونه ای را انتخاب کنید که در ناحیه زندگی شما بهترین و بالاترین بازدهی را داشته باشد.
در مجموع جهت طبقه بندی هر دامی گروه بندی های متنوعی در نظر گرفته اند تا انواع نژادها با ملاحظه به امکانات و خصوصیات مختص به خود در گروه ویژه ای واقع شوند. با ملاحظه به اینکه نژاد این دام ها زیاد می باشد و دام ها از مشخصات و خصوصیات متنوعی برخوردار می باشند در مجموع به ۴ گروه کلی چون شیری، گوشتی، پشمی و پوستی دسته بندی می شوند.

گوسفندان گوشتی

این گروه از نژاد گوسفندان که جثه و ویژگی های آن ها اکثرا برای وزن گیری مناسب هستند و حتی از ژنتیک خاصی برخوردار می باشند تا مراحل وزن گیری و بالا رفتن حجم در آن ها فوری سپری شوند در این گروه دسته بندی می شوند. نژاد های متنوعی در کشور ایران شامل این خصوصیات هستند، در این صورت می توان خیلی از آنها را در این طبقه بندی قرار داد. بهترین گوسفندان گوشتی در ایران عبارتند از؛
• گوسفند افشاری
• گوسفند سنگسری
• گوسفند سنجابی
• گوسفند شال
• گوسفند مهربان
• گوسفند مغانی

گوسفند نژاد افشار
گوسفند نژاد افشار

گوسفندان شیری

یکی از انواع نژاد گوسفندان، گوسفند شیری می باشد. در این گروه گوسفندانی واقع شده اند که امکان تولید شیر در آنها در قیاس با دیگر دام ها بیشتر است. اشخاصی که می خواهند گوسفند زنده جهت تولید شیر را خریداری نمایند مناسب ترین انتخاب این نوع گوسفندان شیری می باشند. چرا که مقدار زیادی شیر را تولید می کنند. در این بین دام هایی موجودند که شیر بیشتری تولید می کنند که عبارتند از:
• گوسفند آواسی
• گوسفند قره گل

گوسفند نژاد شال
گوسفند نژاد شال

نژاد گوسفندان پشمی

پشم دام یکی از متریال های مهم در صنعت ساخت الیاف، نخ و …می باشد. در کشور ایران گروهی از دام ها موجود می باشند که به بهترین دام های پشمی معروف می باشند. این دام ها پشم بسیاری را با سطح کیفی عالی تولید می کنند و در این حیطه قابلیت بسیاری دارند که عبارتند از:
• گوسفند ماکویی
• گوسفند بلوچی
• گوسفند ماکویی و…

گوسفند نژاد پشمی
گوسفند نژاد پشمی

گوسفندان پوستی

از دیگر انواع نژاد گوسفندان می توان به گوسفندان پوستی اشاره نمود. بهترین دام های پوستی در کشور ایران هم موجود می باشند. احتمالا تاکنون دقت نکرده باشید که دام هایی وجود دارند که با توجه به دارا بودن پوستی نرم و لطیف، در زمان ذبح علاوه بر استفاده از گوشت می توان پوست آن ها را هم بکار برد. پوست این نژاد ها جهت بکارگیری در مصارف تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد.
دام های این نوع نژاد دارای پوستی نرم و لطیف می باشند و از پشم های پر پیچ و تاب و ظریف برخوردار می باشند. پشم گوسفندان پوستی به علت نرم بودن تارهای آن جهت تولید کلاه، پالتو و… بکار برده می شود. این نژاد از دست و پای کشیده، ظریف و باریک برخوردار می باشد. در بین نژاد های پوستی دنیا نژاد قره گل دارای پوستی بسیار لطیف و نرم می باشد.

نگهداری و پرورش نژاد گوسفندان ایرانی

پرورش و نگهداری انواع متنوع نژاد گوسفندان ایرانی به منزله یکی از کسب و کار های سودآور و پر منفعت میان دامداران و روستاییان می باشد. در روستا ها همواره انواع مختلف نژاد دام را به شیوه سنتی پرورش و نگهداری می کنند. ولی در حال حاضر در اکثر اطراف شهر ها و استان ها انواع متنوع نژاد ها به شیوه صنعتی جهت تولید شیر با کیفیت، پوست، پشم و گوشت پرورش و نگهداری می شوند.
شما می توانید فقط یک نژاد را نگهداری و پرورش دهید. یا اینکه با توجه به مقاصد خود نژاد های متنوعی را پرورش و نگهداری نمایید و با روش های صحیح و نوین به یاری متخصصان متبحر در حیطه پرورش گوسفند به مقاصد خود در حیطه دامپروری برسید و سودآوری خاصی داشته باشید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)