دسته بندی مقالات:

جیره غذایی گوسفند

بررسی اثرات تغذیه در پرورش دام

بررسی اثرات تغذیه در پرورش دام‎های سبک (گوسفند) و سنگین (گاو) مهمترین موضوع برای دامداران صنعتی و سنتی است. اثرات تغذیه در پرورش دام زنده اهمیت بسیاری دارد، زیرا در کوتاه مدت اثرات خود را نشان می‎دهد. در صورت تداوم فقر غذایی، در بلندمدت نیز شاهد اثرات منفی در بازدهی محصولات لبنی، پروتئینی و الیاف‎های حیوانی خواهید بود. بنابراین بررسی اثرات تغذیه در پرورش دام زنده، زنجیره‎ای از تولید تا مصرف را شامل می‎شود.
فرآیند تغذیه، تهیه و به دست آوردن غذای لازم برای سلامت و رشد حیوانات تعریف می شود. مواد مغذی غذایی به عنوان منبع اصلی انرژی برای دام شناخته می‎شوند. از طریق فرآیندهای مختلفی از جمله هضم و جذب در دستگاه گوارش، انتقال خون و متابولیسم در سلول‎ها استفاده می‎شود. تنظیم تغذیه مناسب با عملکرد بافت‎ها و اندام‎های مختلف در دام، ارتباط دارد.

انواع روش های نگهداری گوسفند

در مبحث روش‎های نگهداری دام از جمله گوسفند، دو روش وجود دارد. نامگذاری آن‎ها بر اساس هدف تولید و سودآوری است. اهمیت شناخت این موضوع به نوع نگهداری و تغذیه دام مربوط می‎شود. ممکن است دام‎ها از نوع دام سبک مانند بز یا سنگین مانند گاو و شتر باشد.
• گوسفند داشتی: در این روش هدف از پرورش دام، تولید گوشت نیست. این نوع گله از چندین میش و قوچ تشکیل شده است. تعداد میش مادر یا ماده بسیار بیشتر است، به دلیل اینکه تولد بره‎ها بیشتر باشد. تعداد میش به قوچ از یک قانون پیروی نمی‎کند. هدف آنها تولید شیر، پشم و همچنین تولید مثل و فروش بره است. معمولاً نژادهایی را انتخاب می‎کنند که دوقلو یا چند قلوزا هستند. این روش، بازار مختص به خود را دارد.
• گوسفند پرواری: هدف از نگهداری دام‎، تولید و تامین گوشت است. گوسفند پرواری یا دام سبک را نیز شامل می‎شود. البته معمولا سیستم پرواری به شیوه صنعتی انجام می‎شود. محیط کاملاً بسته است و دام‎ها هیچگونه حرکتی در مرتع و… ندارند.

روش های تغذیه گوسفند
روش های تغذیه گوسفند

عوامل تاثیر گذار در تغذیه دام زنده

پیش از بررسی اثرات تغذیه در پرورش گوسفند باید عوامل تعیین کننده میزان جیره هر دام را در شبانه روز مشخص کرد. یکی از عوامل مهم، سن دام است. بره‎هایی که تازه از شیر گرفته شده‎اند یا در حال رشد هستند نسبت به دام بالغ، غذا و مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. عامل دیگر وزن آن‎هاست، البته این ملاک در گوسفند پرواری با گوسفند داشتی متفاوت است. عوامل دیگری مانند فصول مختلف نیز موثر هستند. زیرا در فصل سرد دام‎ها به مراتع نمی‎روند. بنابراین باید تمام مواد غذایی و مکمل‎ها را برایشان تامین کرد.

اثرات تغذیه بر سلامت دام

تغذیه سالم نقش تعیین کننده‎ای بر سلامت دام زنده مانند گوسفند دارد. زمانی که تغذیه به میزان مطلوب باشد دام های بالغ و بره‎ها متناسب با جدول سنی خود رشد می‎کنند. تغذیه دام باید از علوفه‎های مناسب و کنسانتره (برای روش صنعتی) تشکیل شود که بر حسب کیلوگرم در روز تعیین می‎شود. معمولا حداقل تغذیه در طول روز 1300 تا 1500 گرم تعیین می‎شود. در روش پرواری میزان تغذیه بیشتر است. اگر میزان تغذیه رعایت شود دام به موقع افزایش وزن خواهد داشت.
یک اثر مهم تغذیه سالم این است که سیستم ایمنی بدن دام، در مقابل بیماری‎ها مقاومتر خواهد شد. بنابراین دام‎های زنده‎ای که بیمار نیز هستند سریعتر سلامت خود را به دست می‎آورند. مواد مغذی لازم در جیره غذایی باید شامل آب، مواد معدنی، کربوهیدرات‎ها، چربی‎ها و ویتامین‎ها باشد. دام‎هایی که به روش داشتی و چرا در مراتع تغذیه می‎شوند معمولاً با خوردن انواع علوفه مواد مورد نیاز بدنشان را تامین می‎کنند. در مقابل در روش دام پرواری باید از کنسانتره استفاده کرد. در نهایت با تغذیه سالم میزان مرگ و میر در دام زنده و بره‎ها بسیار کم خواهد شد.

تغذیه و بازدهی دام

یک معادله ساده در پرورش گوسفند و ارتباط آن با تغذیه وجود دارد. هر چه میزان هزینه شما برای تغذیه بیشتر باشد دام رشد بیشتری خواهد داشت. در نتیجه شما به سود بیشتری خواهید رسید. بهتر است تغذیه دام در طول روز به موقع باشد. همچنین علوفه و کنسانتره مرغوب در سبد غذایی شان قرار دهید. این عوامل باعث بازدهی بیشتر محصولاتی مانند شیر خواهد شد. به صورت روزانه شیر تازه بیشتری تولید می‎شود، در نتیجه میزان تقاضا برای شیر تازه روند صعودی خواهد داشت.
از طرف دیگر در روش پرواری گوسفندان یا هر نوع دام، در زمان پیش بینی شده به وزن ایده آل برای تولید گوشت خواهند رسید. هر چقدر سن دام پایین تر باشد و با وزن واقعی و مناسبتری همراه باشد بهتر است. این امر باعث می‎شود قیمت گوسفند زنده با افزایش رو به رو شود. در نتیجه سود بیشتری نصیب شما می‎شود. بنابراین مطمئن باشید اگر تغذیه کامل و اصولی را مد نظر قرار دهید سود و بازار رقابتی بیشتری را از آن خود خواهید کرد.

جیره غذایی گوسفند
جیره غذایی گوسفند

تغذیه و تولید مثل دام سبک مانند گوسفند

یکی دیگر از اثرات مهم تغذیه در پرورش گوسفند، تولید مثل آنهاست. اگر دام وزن کمی داشته باشد یا در سن تولید مثل وزن ایده آلی نداشته باشد قدرت تولید مثل نخواهد داشت. لاغر بودن دام بر سیستم بدن او غلبه خواهد داشت و قدرت باروری را از دست می‎دهد. بنابراین هدف اولیه از تغذیه دام حفظ سلامتی، وزن گیری مناسب و سرزنده بودن دام‎ها است. از طرفی وزن زیاد نیز بر تولید مثل آن‎ها اثرات منفی می‎گذارد. در نتیجه قدرت تولید مثل را از آن‎ها می‎گیرد. بنابراین باید تغذیه بر حسب جداول تخصصی باشد تا دام‎ها یک وزن گیری هدفمند داشته باشند. این نکته برای افرادی که در حوزه پرورش گوسفند داشتی فعالیت می‎کنند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

جیره غذایی و عوامل موثر بر کاهش اشتها در گوسفند

جیره غذایی برای انواع دام‎ها از جمله گوسفندان مقدار علوفه‎‎ای است که در طول شبانه روز مصرف می‌کنند. این جیره غذایی با توجه به عواملی که در قسمت قبل بیان شد متغیر است. خوراک گوسفندان و همه دام‎های سبک و سنگین به سه دسته تقسیم می‎شود:
• علوفه
• کنسانتره
• مواد مغذی افزودنی مانند مکمل‎ها و ویتامین‎ها
بهتر است در زمان تغذیه، گوسفندان پیر را از جوان‎ها و حتی میش‎های آبستن جدا کنید. البته تنوع و خوش خوراک بودن دام‎ها یک مسئله مهم است که باید در نظر بگیرید. این نوع دام در درجه اول باید با یونجه تغذیه شوند، البته گاهی می‎توان از کنسانتره نیز استفاده کرد. از انواع علوفه‎های دیگر مانند شبدر، انواع غلات مانند سبوس گندم ،جو، ذرت و کنجاله نیز می‎توانید استفاده کنید. همچنین می‎توانید از تفاله های برخی مواد مانند چغندرقند، سویا، کنجد و تخم پنبه استفاده نمایید. ممکن است مشاهده کنید که برخی دام‎ها کم اشتها شده اند. پیش از تغییر خوراک دام بهتر است علت را جستجو کنید:
• هوا بیش از اندازه گرم است.
• خوراک دام بی‌کیفیت است.
• عوامل استرس زا وجود دارد.
• علوفه از روزهای قبل مانده یا گندیده است.
• تهویه مناسب در فضای نگهداری وجود ندارد.
• ازدحام بیش از اندازه وجود دارد، یعنی در متراژ کم تعداد زیادی گوسفند وجود دارند.

تغذیه گوسفند
تغذیه گوسفند

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)