دسته بندی مقالات:

خورشت قیمه

چه گوشتی برای خورشت قیمه مناسب است؟

غذاهای سنتی ایرانی

امروزه در ایران نیز مانند اکثر کشورهای جهان می توانید طیف وسیعی از غذاها را پیدا کنید. اما ایران خود دارای غذاهای سنتی بسیار متنوعی مانند انواع چلو کباب (کباب و برنج)، خورشت های خوشمزه ای چون قرمه سبزی، قیمه و… است. برنج و نان غذای اصلی ایرانیان است که با انواع کباب ها و خورشت ها صرف می کنند. سبزی خوردن و ماست نیز جزء جدایی ناپذیر از سفره های غذای ایرانی است.
اکثر استان ها ایران غذاهای خاص خود را دارند. به عنوان مثال در سواحل شمال ایران و در مجاورت دریای خزر و در سواحل جنوبی ایران (خلیج فارس و دریای عمان)، مردم به طور معمول و تحت تاثیر شرایط جغرافیایی غذاهای دریایی مختلفی تهیه و ماهی زیادی مصرف می کنند. اما بعضی از غذاهای سنتی ایرانی جنبه عمومی تری دارند به طوری که در تمام نقاط کشور به عنوان غذاهایی محبوب پخته و مصرف می شوند. از جمله این غذاها می توان به خورشت قیمه اشاره کرد. خورشت های ایرانی معمولا با سرخ کردن پیاز خرد شده و تکه های گوشت یا مرغ تهیه می شوند. پس از آن با افزودن مواد خاصی به این ترکیب انواع مختلفی از خورشت ها تهیه می گردند. در ادامه به بیان نکات اساسی راجع به انتخاب بهترین گوشت جهت تهیه خورشت قیمه، طرز پخت این خورشت و مواردی از این دست خواهیم پرداخت.

خورشت قیمه
خورشت قیمه

چه گوشتی برای خورشت قیمه مناسب است؟

گوشت گوسفند به دلیل طعم و عطر بی مانندی که دارد یکی از بهترین گوشت های قرمز برای طبخ انواع خورشت به شمار می رود. تقریبا کل گوشت موجود در لاشه گوسفند برای تهیه خورشت مناسب است. بعضی از قسمت های گوسفند گوشت بی استخوان و بعضی از نقاط آن گوشت با استخوان در اختیار آشپز قرار می دهد. که از هر دو برای تهیه خورشت می توان استفاده نمود. معمولا بهترین قسمت های گوشت در لاشه گوسفند برای طبخ انواع کباب ها مورد استفاده قرار می گیرد. گوشت مورد استفاده در خورشت ها از جمله خورشت قیمه تحت عنوان گوشت درجه دو شناخته می شود. البته از نظر مواد مغذی گوشت کبابی و خورشتی فرقی با یکدیگر ندارند. تفاوت اصلی در ظاهر این گوشت ها می باشد.
بسیاری از افراد استفاده از تکه های گوشت با استخوان را برای تهیه خورشت ترجیح می دهند. زیرا وجود استخوان و مغز استخوان موجود در آن طعم خورشت را مطبوع تر می کند و علاوه بر این بر غنای غذایی خورشت می افزاید. گوشت سر سینه با وجود استخوان های دنده برای پخت خورشت قیمه بسیار مناسب است. اما اگر مایل به استفاده از گوشت بی استخوان و کم چرب در خورشت قیمه خود هستید بهتر است از گوشت ران گوسفند استفاده نمایید. گوشت ران سفت، خشک و با چربی نسبتا کمی است که اغلب برای استفاده در خورشت قیمه ، قرمه و خورشت بادمجان توصیه می شود.
اگر طعم گوشت گوسفند برای شما شدید است یا به خاطر قیمت گوسفند سعی در صرفه جویی در مصرف این نوع از گوشت قرمز دارید، می توانید از گوشت گردن گوساله برای ملایم کردن طعم گوشت گوسفند و نیز صرفه جویی در مصرف این نوع گوشت، استفاده نمایید. گوشت گردن گوساله بافت لطیفی دارد و مناسب برای طبخ انواع خورشت از جمله خورشت قیمه است.

اعضای گوسفند زنده
اعضای گوسفند زنده

روش پخت خورشت قیمه اصیل ایرانی

همانطور که پیشتر بیان شد، برای پخت خورشت قیمه می توان از گوشت گوسفند و یا ترکیبی از گوشت گوسفند و گوساله استفاده نمود. اگر قصد استفاده ترکیبی از این دو نوع گوشت را در خورشت قیمه خود دارید حتما به خاطر داشته باشید که در زمان خرد کردن گوشت ها، تکه های گوشت گوسفندی را کمی بزرگتر از گوشت گوساله در نظر بگیرید. زیرا گوشت گوسفند در هنگام طبخ جمع شده و کوچکتر می شود.
علاوه بر گوشت مواد دیگری نیز برای طبخ خورشت قیمه لازم است. این مواد شامل: لپه، پیاز، لیمو عمانی، ادویه (فلفل، نمک، زردچوبه، دارچین، زعفران)، روغن، آب، سیب زمینی یا بادمجان می باشند. پس از تهیه مواد نام برده شده، در مرحله اول مانند بسیاری از خورشت های ایرانی می بایست پیاز داغ تهیه شود. به پیازها کمی زردچوبه اضافه کنید تا طعم و رنگی زیبا به خود بگیرند. پس از تهیه پیاز داغ می بایست تکه های گوشت را به آن اضافه کرد و کمی تفت داد. این کار مانع از وا رفتن و له شدن بیش از اندازه گوشت در داخل خورشت قیمه می شود. پس از تفت دادن گوشت ها، رب گوجه را به آن اضافه نمایید و کمی تفت دهید تا رنگ و طعم بهتری به خود بگیرد.
پس از انجام این مراحل می توانید آّب را به مخلوط مواد داخل قابلمه اضافه نمایید و پس از به جوش آمدن آن زیر اجاق را کم کنید تا گوشت پخته شود. لپه ها را بهتر است در قابلمه جداگانه ای بپزید. در این صورت علاوه بر اینکه بر میزان پخت آن می توانید نظارت و کنترل داشته باشید، از اینکه خورشت قیمه طعم آبگوشت به خود بگیرد نیز جلوگیری کرده اید. در نهایت لپه های پخته شده، لیمو عمانی، کمی زعفران و دارچین را به خورشت خود اضافه کرده و اجازه دهید تا خورشت قیمه به قوام لازم برسد. معمولا در هنگام سرو خورشت قیمه از خلال سیب زمینی سرخ شده یا ورقه های بادمجان سرخ شده برای تزئین روی آن استفاده می کنند. بسته به اینکه از کدام یک استفاده شود، خورشت مذکور را قیمه بادمجان یا قیمه سیب زمینی می نامند!

خورشت قیمه گوسفندی
خورشت قیمه گوسفندی

نکات کاربردی در تهیه خورشت

• از به کار بردن پودر دارچین در ابتدای پخت خورشت قیمه خودداری کنید. بهتر است از چوب دارچین و در اواخر مراحل پخت برای طعم دار کردن خورشت قیمه استفاده نمایید تا رنگ خورشت تیره نشود.
• زعفران علاوه بر رنگ طعم و عطر قیمه را مطبوع تر می کند.
• به ازای هر بشقاب خورشت قیمه که لازم دارید یک مشت متوسط لپه در نظر بگیرید. این ترفند در مواقعی که ترازوی آشپزخانه در دسترس تان نیست بسیار راهگشا خواهد بود. از این روش برای اندازه گیری حبوبات مورد نیاز در سایر خورشت ها نیز می توانید استفاده کنید.
• پیاز زرد بهترین نوع پیاز برای طبخ انواع خورشت ها است.
• اگر مایلید که از زودپز برای پخت خورشت قیمه استفاده کنید، در نظر داشته باشید که گوشت ظرف مدت یک ساعت در درون زودپز به طور کامل پخته و نرم می شود. در درون قابلمه های معمولی غالبا به 1.5 الی 2 ساعت زمان برای پختن گوشت نیاز خواهید داشت.
• نمک را بهتر است در انتهای پخت خورشت قیمه به آن اضافه کنید تا مانع پختن گوشت ها نشود.
• قبل از اضافه کردن لیمو عمانی ها به خورشت بهتر است مدتی آنها را درون آب ولرم بگذارید تا از تلخ شدن خورشت قیمه خود جلوگیری نمایید.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)