دسته بندی مقالات:

گوشت بره

گوشت گوساله یا بره کدام گوشت بهتر است؟

گوسفند و انواع دام های اهلی سبک و سنگین یکی از بهترین نعمت های خداوند هستند. امروزه این دام ها را به روش سنتی و صنعتی پرورش می دهند. هدف از پرورش آن ها تولید انواع گوشت قرمز، شیر و لبنیات است که در جدول غذایی روزانه دو گروه مهم هستند. این دو گروه جزو منابع غذایی با ارزش و مفید به شمار می آیند که سرشار از مواد معدنی و پروتئین ها می باشند.
در واقع وجود پروتئین ها (انواع گوشت و تخم مرغ) و لبنیات روی دیگر سکه سلامتی هستند که مصرف آن ها ضروری می باشند. خوشبختانه سبد خرید ما برای انتخاب گوشت مورد علاقه، بسیار متنوع است. انواع گوشت پرندگان، موجودات دریایی یا دام زنده اهلی سبک و سنگین را می توان نام برد. یکی از گوشت هایی که اکثریت مردم به آن علاقه دارند گوشت قرمز است.
گوشت قرمز از دام های اهلی سبک (گوسفند و بز) و سنگین (گاو، گوساله و شتر) تولید می شود. البته بیشتر افراد تمایل دارند گوشت دام های جوان و حتی دام هایی که سن کمتری دارند را میل نمایند.

خواص گوشت گوسفند از نوع بره

یکی از لذیذترین طم های گوشت قرمز، متعلق به گوسفند است. این گوشت دارای چند نوع است که به جنسیت و سن آن ها مربوط می‎شود. گوشت قوچ (حیوان نر)، میش (حیوان ماده) و بره (فرزند قوچ و میش) را می توان نام برد. انواع گوشت گوسفند به ترتیب کیفیت (طعم، عطر و…) شامل گوشت بره، قوچ و در نهایت گوشت میش می شود.
در ادامه با کیفیت گوشت بره، بیشتر آشنا می شویم. گوسفندی که کمتر از 12 ماه سن داشته باشد بره نام دارد. معمولاً زمانی بره ها ذبح می شوند که بین 6 تا 12 ماه داشته باشند، زیرا در این مدت بافت عضله ها شکل گرفته است. گوشت بره به دلیل اینکه سن کمی دارد عضله ها، بافت بسیار نرمی دارند، به همین دلیل گوشت بره زود هضم است. طعم و عطر آن ها در زمان پخت به صورت کبابی، پخته شده و… بی‌نظیر است، زیرا در تمام روش ها سرعت پخت زیاد است. گوشت بره دارای چربی بیشتری است که برای سلامت بدن مضر نیست. در صورتی که در مصرف آن زیاده روی شود چربی اضافی در بدن ذخیره نمی شود. نکته آخر اینکه گوشت بره دارای رنگ قرمز مایل به صورتی روشن است. با توجه به این نکته به راحتی می توانید گوشت بره را از گوساله تشخیص دهید. در نهایت اینکه گوشت بره دارای استخوان بیشتری است.
قیمت گوسفند زنده در بازار بسیار مناسب است. به دلایلی که ذکر کردیم گوشت بره طرفداران بیشتری دارد.

گوشت گوساله
گوشت گوساله

گوشت گوساله و ویژگی های آن

با انواع گوشت گوسفندان و بره آن ها آشنا شدیم. اکنون به بررسی گوشت گوساله می پردازیم. برخلاف گوشت گاو که از گاوهای مسن تر تهیه می شود، گوشت گوساله از گاوهای جوانی به دست می آید که هنوز به بلوغ نرسیده‎اند. گوشت گوساله از گوساله‌های نر جوان نژادهای شیری می‌آید که برای پرورش استفاده نمی‌شوند. می‌توان گوساله‌ها را از هر دو جنس و هر نژادی انتخاب کرد. البته برای انتخاب نژاد خاص، افزایش وزن در مدت زمان مشخص، ملاک است. معمولاً گوساله ها در سن 4 تا 6 هفتگی از شیر گرفته می شوند. در سنین 2 تا 5 ماهگی نیز برای پرواربندی انتخاب می ‌شوند.
گوساله ای که کمتر از یک سال سن داشته باشد بهترین زمان برای ذبح است. البته در سنین بیشتر از یک سال نیز گوساله را برای پرواربندی انتخاب می کنند. تا سن 24 ماهگی گوساله اطلاق می شود. هرچقدر سن گوساله کمتر باشد گوشتش بافت نرم تری دارد، اما مانند گوشت گاو طعمی معمولی دارد. البته گوساله نسبت به بره، دارای بافت عضلانی سفت تری است. هر چقدر سن گوساله بیشتر باشد بافت عضلات نیز ضخیم‌تر می‌شود. رنگ گوشت گوساله قرمز است و طعم آن نیز نسبت به گوشت بره خنثی تر است. پخت آن نیز دیرتر انجام می شود و دیر هضم است. استخوان گوشت گوساله کمتر است، همچنین چربی اشباع شده و کلسترول کمتری در گوشت گوساله نسبت به بره وجود دارد. به همین دلیل به ورزشکاران و افرادی که رژیم غذایی لاغری دارند معمولاً مصرف گوشت گوساله توصیه می شود.

گوشت بره
گوشت بره

تفاوت ارزش غذایی گوشت گوساله و گوشت گوسفندی بره

یکی از مهمترین منابع تامین پروتئین برای بدن، گوشت بره گوسفندی و گوشت گوساله است. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که آیا این دو گوشت از لحاظ ترکیبات مغذی با یکدیگر تفاوت دارند یا خیر؟ باید بگوییم تفاوت‌های بسیار ناچیزی بین این دو گوشت وجود دارد. هر دو نوع گوشت سرشار از املاح معدنی مانند آهن، کلسیم و روی برای خون سازی، استحکام استخوان ها و بسیاری موارد دیگر است.
همچنین سرشار از ویتامین های گروه B می باشند و برای تامین چربی مورد نیاز بدن بسیار مفید هستند. انواع اسید آمینه های غیرضروری و ضروری به عنوان ساختار سازنده پروتئین ها هستند که در هر دو نوع گوشت وجود دارند. تفاوت آن ها به مواردی نظیر بافت، طعم، عطر، سرعت پخت و سرعت هضم مربوط می شود.

تفاوت گوشت بره و گوساله در طب سنتی
در طب سنتی و کهن ایرانی بیشتر توصیه می شود که از گوشت گوسفند استفاده کنید. به ویژه بره هایی که کمتر از یک سال یا یک سال تمام سن داشته باشند، به دلایلی که در قسمت های قبل ذکر شد.
دلیل دیگر را باید در طب سنتی جست و جو کرد که به مزاج افراد و مواد غذایی از جمله گوشت مربوط می‌شود. طب سنتی و ایرانی بیان می کند که هر ماده و رویدادی که در عالم وجود دارد و اتفاق می‌افتد مزاج مختص به خود را دارند. مزاج ها چهار نوع هستند، شامل گرم و تر، گرم و خشک، سرد و تر، سرد و خشک.
هر فرد نیز دارای یکی از این چهار مزاج ذکر شده است که مزاج غالب در بدن می باشد. با توجه به مطالب ذکر شده باید بگوییم که گوشت گوسفندی بره دارای مزاج گرم و تر است. به دلیل اینکه با اکثر مزاج ها سازگار است توصیه می‌شود این نوع گوشت را مصرف کنند. مقوی، خون ساز و چاق کننده است.
گوساله درجه کمتری از مزاج گرم و تر را نسبت به گوشت بره دارد. هر چه سن گوساله بیشتر و بالغ تر باشد مزاج ان به سرد و خشک نزدیک‌تر می‌شود و سودا زا است. بهترین زمان برای ذبح گوساله زمانی است که زیر یک سال سن داشته باشد. در طب سنتی توصیه می‌شود برای انتخاب نوع گوشت مصرفی، ابتدا مزاج خود را بشناسید سپس گوشت مناسب را انتخاب کنید.

گوشت استیک
گوشت استیک

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)