خرید گوسفند برای عقیقه نوزاد

عقیقه چیست؟

عقیقه یکی از مستحبات موکّد در اسلام است که به قربانی نمودن یک گوسفند زنده ( و یا شتر، گاو، بز) در هفتمین روز تولد نوزاد و توزیع گوشت آن بین مردم گویند. عقیقه در سنت ها و اسلام دارای احکام و شرایطی است که در این بخش به بررسی آنها پرداخته می شود.

چرا گوسفند را برای کودک عقیقه (قربانی) میکنند؟

در واقع عقیقه کردن گوسفند برای نوزاد تازه متولد شده به نیت دفع بلا و حوادث است و بر پدر است که این فریضه را در روز هفتم تولد فرزند به جا آورد. در اهمیت عقیقه نمودن، همین بس که از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «کُلُّ مَوْلُودٍ مُرْتَهَنٌ بِعَقِیقَتِهِ؛ به این معنی که هر مولودی در گرو عقیقه خود است.» به عبارت دیگر، اگر عقیقه نکند، در معرض انواع بلاها است.


شرایط عقیقه نمودن گوسفند زنده برای نوزاد به چه صورت است؟

1- آیا عقیقه واجب است؟
بسیاری از مراجع تقلید عقیقه کردن را مستحب توصیه کرده اند.
2- اگر قدرت مالی برای عقیقه نداریم، باید این فریضه را انجام دهیم؟
اگر کسی قدرت مالی عقیقه را نداشت، هر وقت توانست آن را انجام دهد و اگر هیچ گاه نتوانستند عقیقه را انجام دهد، اشکالی ندارد. 
3- آیا برای عقیقه فرزند دختر یا پسر یا فرزند اول و دوم تفاوتی وجود دارد؟
خیر. در عقیقه نمودن فرقی بین نوزاد پسر و دختر و فرزند اول و دوم و وجود ندارد.
4- آیا کسی به غیر از پدر کودک می تواند عقیقه کند؟
بله. دیگران نیز مانند مادر کودک، پدربزرگ یا عموی کودک نیز می توانند برای نوزاد تازه متولد شده عقیقه کنند.
5- چه زمانی باید برای کودک عقیقه کنیم؟
در روز هفتم تولد نوزاد بر پدر مستحب است که گوسفندی (یا حیوان دیگر حلال گوشت) را قربانی نماید.
6- چه نوع حیوانی را قربانی کنیم؟
خلاصه جمع بین روایات و نظریات مختلف فقه، این است که بهتر است که حیوان ذبح شده برای عقیقه، گوسفند باشد ولی عقیقه در روایات مختلف میتواند یکی از انعام ثلاثة باشد. انعام ثلاثة شامل گوسفند، بز، گاو و شتر است.
7- برای عقیقه گوسفند باید چه وزنی داشته باشد؟
مستحب است که گوسفند عقیقه چاق باشد.
8- جنسیت قربانی (نر و ماده) چه باشد؟
در احادیث و روایات جنسیت خاصی برای عقیقه حکم نشده است ولی در برخی روایات جنسیت گوسفند قربانی شده برای عقیقه را با جنسیت فرزند یکی پیشنهاد داده اند. البته در روایت دیگری از امام صادق(ع) در مورد عقیقه کردن دختر و پسر سؤال شد، امام صادق(ع) فرمود: «عقیقه کردن دختر و پسر، یکسان است و فرقی ندارد». یعنی نیاز نیست برای دختر، عقیقه ماده و برای پسر عقیقه نر کشته شود.
9- آیا استخوان های گوسفند عقیقه قربانی را نباید شکست؟
در برخی روایات و توصیه های مراجع تقلید، آمده است که استخوان های گوسفند قربانی برای عقیقه شکسته نشود و استخوان ها از سر مفاصل جدا شود ولی حکم واجب نیست.
10. برای عقیقه به جای قربانی کردن گوسفند میتوان هزینه آن را به یک نیازمند پرداخت نمود؟
خیر، در بسیاری از احادیث و روایات آمده است که نمی توان به عنوان قربانی کردن گوسفند هزینه آن را به نیازمند به عنوان صدقه پرداخت کرد. از امام صادق(ع) پرسیده شده است که آیا می توان هزینه عقیقه را به عنوان صدقه به نیازمند پرداخت کنیم ؟ امام صادق(ع) فرموده اند: صدقه دادن هزینه گوشت عقیقه کافی نیست و خدا دوست دارند خون گوسفند ریخته شوده و از آن به مردم غذا داده شود.
11- شرایط تقسیم گوشت گوسفند قربانی عقیقه چگونه است؟
مستحب است که گوشت گوسفند عقیقه بین مردم  تقسیم شود به طوری که حداقل بین ده نفر این گوشت نذری تقسیم شود. البته لازم به ذکر است که در روایت مختلف آمده است گوشت گوسفند قربانی به پدر و مادر فرزند متولد شده و همچنین سایر افرادی که هزینه زندگی شخص بر عهده پدرو و مادر نوزاد است از گوشت تقسیم نشود.
12- آیا پدر مادر میتوانند از گوشت گوسفند عقیقه استفاده کنند؟
خیر. پدر و مادر کودک متولد شده مکروه است که از گوشت گوسفند عقیقه بخورند یا به هر نحو در غذا استفاده نمایند. همچنین هر شخصی که هزینه زندگی وی بر عهده پدر یا مادر فرزند است توصیه شده از این گوشت استفاده نکنند.
13- آیا قابله (ماما) میتواند از گوشت گوسفند عقیقه استفاده کند؟
بله. مستحب است یک چهارم قربانی عقیقه به قابله یا ماما داده شود به طوری که شامل ران و پای گوسفند باشد.
14- گوسفند عقیقه را باید به صورت خام تقسیم نمود یا میتوان آن را به صورت پخته تقسیم نمود؟
فرقی ندارد. گوسفند عقیقه را هم به صورت خام و هم به صورت پخته می توان تقسیم نمود.
15- حداقل بین چند نفر باید گوسفند عقیقه تقسیم شود؟
مستحب است گوسفند عقیقه حداقل بین 10 نفر تقسیم شود.
16- آیا می توان از یک عقیقه برای دو کودک استفاده کرد؟
خیر، هر عقیقه برای یک نفر حساب می شود.
17- اگر گوسفند را در روز هفتم تولد عقیقه نکردیم حکم آن چیست؟
پدر فرزند لازم است که در روز هفتم تولد کودک، گوسفند را قربانی کند ولی در صورتی که در این زمان نتوانست این فریضه را انجام دهد میتواند تا 18 سالگی فرزند گوسفند را قربانی کند. بعد از 18 سالگی، شخص باید خودش اقدام به عقیقه نمودن گوسفند نماید.
18- هنگام سر بریدن گوسفند برای عقیقه چه دعای  باید خوانده شود؟
دعای زیر از جانب امام صادق برای عقیقه کودک توصیه شده است:
«یٰا قَوْمِ إِنِّی بَرِی‌ءٌ مِمّٰا تُشْرِکُونَ إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً مُسْلِماً وَ مٰا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ إِنَّ صَلٰاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیٰایَ وَ مَمٰاتِی لِلّٰهِ رَبِّ الْعٰالَمِینَ لٰا شَرِیکَ لَهُ وَ بِذٰلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ اللَّهُمَّ مِنْکَ وَ لَکَ بِسْمِ اللهِ وَ اللهُ أَکْبَرُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَقَبَّلْ مِنْ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ».
دعای زیر از جانب امام باقر علیه السلام توصیه شده است:
«بِسْمِ اللهِ وَ بِاللهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ اللهُ أَکْبَرُ إِیمَاناً باللهِ وَ ثَنَاءً عَلَى رَسُولِ الله وَ الْعِصْمَةَ لِأَمْرِهِ وَ الشُّکْرَ لِرِزْقِهِ وَ الْمَعْرِفَةَ بِفَضْلِهِ عَلَیْنَا أَهْلَ الْبَیْتِ فَإِنْ کَانَ ذَکَراً فَقُلِ- اللَّهُمَّ إِنَّکَ وَهَبْتَ لَنَا ذَکَراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِمَا وَهَبْتَ وَ مِنْکَ مَا أَعْطَیْتَ وَ کُلُّ مَا صَنَعْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا عَلَى سُنَّتِکَ وَ سُنَّةِ نَبِیِّکَ وَ رَسُولِکَ وَ اخْسَأْ عَنَّا الشَّیْطَانَ الرَّجِیمَ لَکَ سُفِکَتِ الدِّمَاءُ لَا شَرِیکَ لَکَ وَ الْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعٰالَمِینَ».


چگونه میتوانید از دامکالا برای عقیقه نوزاد گوسفند تهیه کنید ؟

یکی از خدمات مهمی که دامداری دامکالا به خانواده ها ارائه میدهد، فروش گوسفند زنده برای عقیقه است. برای این منظور تنهای کافی است گوسفند مورد نظر خود را از بخش فروش گوسفند زنده انتخاب نمایید و خرید خود را نهایی کنید. با تعیین وقت شما، همکاران دامکالا گوسفند را در محل مورد نظر شما ارسال کرده و در محل، ذبح و آماده توزیع میکنند.
همچنین دامداری دامکالا این آمادگی را دارد در صورتی که می خواهید گوسفند عقیقه مستقیما برای نیازمندان هزینه نمایید، بعد از انتخاب گوسفند و خرید آن، در بخش آدرس، موسسه خیریه کهریزک را به عنوان آدرس درج نمایید. همکاران دامکالا، در زمان مقرر شما گوسفند را به موسسه خیریه کهریزک تحویل میدهند و تصویر رسید تحویل را برای شما ارسال مینمایند.

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)