دسته بندی مقالات:

پاچه گوسفند

خواص پاچه گوسفند

پاچه گوسفند چه خواصی دارد؟

ممکن است برخی از شما به دلیل ظاهری که پاچه گوسفند دارد از خوردن آن امتناع بورزید اما اگر بدانید که چه خواصی در پاچه نهفته است، حتما به خوردن آن ترغیب خواهید شد. برای خیلی از ما پیش آمده است که شنیده ایم به افرادی که دچار شکستگی استخوان شده اند توصیه می شود پاچه گوسفند بخورند. چرا که پاچه سرشار از ماده ای ژله ای است که از آن برای بازسازی مفاصل، استخوان ها، تاندون ها، رباط ها و غضروف ها استفاده می کنند.
در واقع بهتر است بگوییم پاچه گوسفند سرشار از پروتئین های مفید می باشد که این پروتئین ها نه تنها در بازسازی مفاصل نقش موثر دارند بلکه در سلامتی بدن نیز تاثیر مثبت خواهند داشت. کلاژن و پروتئین موجود در پاچه برای جوان سازی، سلامتی پوست و مو بسیار مفید می باشد. از دیگر خواص پاچه گوسفند زنده ذبح شده می توان به بهبود عملکرد مغز اشاره کرد. همچنین افرادی که دچار تب های بالا می باشند می توانند از آب پاچه برای پایین آوردن تب خود استفاده کنند.

پاچه گوسفند
پاچه گوسفند

یکی دیگر از خواص پاچه گوسفند را می توان رفع گرفتگی صدا و درمان سرفه های خشک معرفی کرد. همچنین مصرف پاچه به دلیل این که سرشار از کوآنزیم Q10 می باشد باعث بهبود عملکرد سلول ها، تحریک سیستم ایمنی بدن، التیام زخم های داخلی و حتی سلول سازی در بدن می شود. افرادی که از بواسیر و مشکلات روده ای رنج می برند بهتر است مصرف پاچه گوسفند را در برنامه ی غذایی خود قرار دهند چرا که پاچه باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارشی می شود. در صورتی که هضم پاچه به خوبی انجام گیرد خون سازی در بدن اتفاق می افتد و در واقع در رفع کم خونی می توان از آن استفاده کرد. علاوه بر این الکترولیت ها و یا همان مواد معدنی موجود در پاچه به آبرسانی در بدن کمک می کنند.
البته بهتر است که در خوردن پاچه گوسفند زیاده روی نکنید و حداکثر در ماه دو بار آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید چون مصرف بیشتر آن نه تنها مفید نخواهد بود بلکه مضراتی را هم برای سلامتی بدن شما به همراه خواهد داشت. برای مثال مصرف بیش از اندازه آن باعث افزایش کلسترول و چربی خون می شود. علاوه بر این اسید های چرب اشباع به مقدار بالایی در پاچه گوسفند وجود دارند که در افراد کهنسال موجب بالا رفتن اوره و کراتین خواهد شد.

موارد منع مصرف پاچه گوسفند

همان طور که گفته شد گاهی مصرف بیش از اندازه پاچه گوسفند می تواند مشکلاتی را در سلامتی به وجود آورد به همین دلیل اولین نکته در رابطه با مصرف پاچه این است که حد تعادل را در مصرف آن رعایت نمایید. همچنین مصرف پاچه در برخی موارد دارای محدودیت هایی است. در ادامه به برخی از موارد منع مصرف پاچه اشاره خواهیم کرد تا افرادی که دچار چنین بیماری هایی می باشند از مصرف آن خودداری نمایند.
•    افرادی که چربی و کلسترول خون بالایی دارند.
•    افرادی که به بیماری های قلبی و عروقی دچار اند.
•    افرادی که به دیابت دچار می باشند.
•    سالمندان
•    افرادی که به بیماری نقرس دچار می باشند.
•    افرادی که میزان اوریک اسید و اوره بالایی دارند.

خواص پاچه گوسفند
خواص پاچه گوسفند

مصرف چه مواد غذایی به کاهش مضرات پاچه کمک می کند؟

معمولا این تصور در بین عموم مردم وجود دارد که اگر از برخی مواد غذایی مانند آبلیمو، آبغوره، آب نارنج و … در کنار پاچه گوسفند استفاده کنند مضرات آن کاهش خواهد یافت. اما باید بگوییم که به طور کلی این تصور اشتباه می باشد. چرا که چنین چاشنی هایی میزان کلسترول موجود در پاچه را تغییر نمی دهند و بنابراین مضرات آن همچنان به قوت خود باقی می ماند. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که وقتی کلسترول وارد دستگاه گوارش شما می شود، به سرعت جذب آن شده و به سختی می توان آن را دفع کرد و در صورت دفع هم فقط مقدار ناچیزی از آن از دستگاه گوارش جدا خواهد شد.
بنابراین با توجه به توضیح ارائه شده نمی توان ماده غذایی خاصی را برای هضم پاچه گوسفند و یا حتی کم کردن مضرات آن معرفی کرد. تنها ماده ای که می تواند پاچه را هضم کند اسید معده می باشد و تنها کاری که شما می توانید برای این کار انجام دهید این است که در زمان خوردن پاچه گوسفند آن را به طور کامل بجوید و به یاد داشته باشید که به اندازه از آن استفاده کنید. همچنین سعی کنید که این ماده غذایی را در وعده صبحانه میل کنید و بعد از خوردن آن فعالیت بدنی داشته باشید تا مشکل خاصی برای شما به وجود نیاید و هضم آن راحت تر انجام شود. به هیچ عنوان به عنوان وعده ی شام از پاچه استفاده نکنید چون ممکن است مشکلاتی از جمله بی خوابی یا بد خوابی را برای شما به همراه داشته باشد.

طبخ پاچه

طبخ پاچه

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 نظرتان را ثبت کنید:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عای بادیه نشین
عای بادیه نشین
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر
شما پاچه گوسفند تازه یا منجمد روی تعداد بالا موجود دارید
و قیمت چند هست ؟

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)