دسته بندی مقالات:

بیماری سیاه زخم

بیماری سیاه زخم (شاربن) گوسفند چیست و علائم و روش درمان آن چگونه است؟

بیماری سیاه زخم چیست؟

بیماری سیاه زخم یک نوع بیماری باکتریایی مشترک بین انسان ها و دام ها می باشد که متاسفانه این بیماری بسیار خطرناک بوده و بیشتر جوندگان از جمله بز ، اسب ، گاو و گوسفند به این بیماری مبتلا می شوند. بیماری سیاه زخم یا شاربن در بیش از 90 درصد موارد موجب مرگ گوسفند یا دام بیمار می شود. اکثرا گاو ، گوسفند و… از دام هایی هستند که در برابر بیماری های مختلف حساس می باشند و همانطور که گفته شد این دام ها به بیماری سیاه زخم نیز مبتلا می شوند که این بیماری در جوندگان به صورت شدید می باشد اما در حیوانات دیگر مثل سگ و گربه خیلی شدید نیستند بنابراین دامداران باید از دام های خود در برابر انواع بیماری های گوناگون از جمله سیاه زخم یا شاربن محافظت کرده و به آنان رسیدگی نمایند تا هم دام ها دچار بیماری نشوند و هم به خود دامداران به دلیل مرگ گوسفندان خسارت مالی وارد نشود که البته اگر دام مبتلا شده به بیماری جان خود را از دست ندهد باز هم دامدار زیان مالی می بیند چرا که باید هزینه های درمان آن را بپردازد.
عامل بیماری سیاه زخم در گوسفندان چیست؟
نوعی باکتری هوازی و هاگ دار که به شکل میله است عامل اصلی بیماری سیاه زخم می باشد. این باکتری در طی چند ساعتی که در معرض هوا قرار میگیرد به هاگ تبدیل می شود و بین 40 تا 60 سال زندگی که دارد ویژگی بیماری زایی خود را حفظ می کند، به همین دلیل است که لاشه ی حیوانات مرده باید بدون اینکه هیچگونه دست کاری یا کالبد شکافی در آن ها صورت گیرد سوزانده شوند. هنگام مرگ گوسفندان و دام ها این باکتری در تمام ترشحات و همینطور خون دام مرده وجود دارد.

بیماری سیاه زخم
بیماری سیاه زخم

علائم وجود بیماری سیاه زخم در گوسفندان و سایر دام ها

1- مرگ دام به صورت کاملا ناگهانی
2- تورم در ناحیه ی گردن
3- تورم در زیر شکم دام
4- تب شدید که در بعضی مواقع به 40 درجه ی سانتی گراد نیز می رسد.
5- دام وقتی می خواهد ادرار کند ادرار آن خونی خواهد بود
6- اسهال خونی
7- نخوردن غذا و بی اشتهایی
8- افسردگی شدید
9- نفس کشیدن به صورت عمیق و تند تند
و همینطور اگر گوسفندی که دچار بیماری سیاه زخم شده آبستن باشد احتمال اینکه سقط کند بسیار بالا می رود و در اکثر مواقع دام های آبستنی که دچار بیماری شده اند دام های خود را سقط کرده اند. اگر گوسفندی شیر ده باشد شیر آن کاهش می یابد و حتی در برخی موارد دیده می شود که شیر به خون آلود شده است. بنابراین با وجود تمامی این علائم و مشکلاتی که بیماری سیاه زخم (شاربن) ایجاد می کند دامداران تا جایی که می توانند باید از دام های خود محافظت کنند و اگر هر یک از این علائم را گوسفند یا سایر دام های خود مشاهده کردند فورا به درمان آن بپردازند البته از قدیم گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است پس در نتیجه باید از همان ابتدا تمام اقدامات لازم و بهداشتی انجام شود تا گوسفند در طول زندگی خود دچار هیچ گونه بیماری نشود.

پیشگیری و درمان بیماری شاربن در گوسفندان و دام ها

1- اگر حیوان یا دام آلوده به این بیماری فوت کرده باشد لاشه ی این حیوان به هیچ وجه نباید کالبد شکافی و یا دست کاری شود و باید لاشه را در مکان های بسیار عمیق دفن کرد و یا حتی آن ها را سوزاند.
2- محصولات حیوانی باید ضد عفونی شوند
3- اگر گوسفند دچار بیماری سیاه زخم شد از طریق استفاده از آنتی بیوتیکهای پنی سیلین ، سیپروفلوکساسین و همینطور داکسی سیکلین دام بیمار را درمان کنید.
4- متاسفانه اگر دام دچار سیاه زخم استنشاقی شده باشد می توان گفت تلاش بی فایده است و این بیماری درمان نمی شود.
5- اگر لباس ، وسیله های مختلف و یا هر چیز دیگری به عامل شاربن برخورد کند با استفاده از یک دستکش یا دستمال آن را بردارید و بسوزانید.
6- برای پیشگیری از این بیماری حداقل یک یا دو بار در سال باید در منطقه هایی که دام ها زندگی می کنند آندمیک واکسیناسیون همگانی صورت گیرد.
7- از دستکاری در خاک و کود دام ها و حیوانات جلو گیری شود.
8-    …..

دوره ی نهفتگی بیماری سیاه زخم

از زمانی که گوسفند به این بیماری مبتلا می شود تا زمانی که نشانه هایی از این بیماری در گوسفند دیده شود تقریبا 7 روز طول می کشد که پس از هفت روز باکتری با ترشح توکسین سبب می شود تا علائم بیماری دیده شوند.

راه های انتقال بیماری سیاه زخم

این بیماری از سه راه منتقل می شود که این سه راه پوستی ، گوارشی و تنفسی می باشند.

1- راه انتقال بیماری شاربن به صوت پوستی

از طریق تماس با مواد آلوده منتقل می شود.

2- راه انتقال بیماری شاربن از طریق گوارشی

از طریق شیر خام و یا گوشت نپخته یا نیمه پخته انتقال می یابد.

3- راه انتقال بیماری شاربن از طریق تنفسی

از طریق گرد و غبار آلوده منتقل می شود.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)