دسته بندی مقالات:

پشم گوسفند

انواع پشم گوسفند و استفاده آن

در ایران انواع پشم گوسفند مطابق نژاد آنها از جمله کردی، سنجابی، بلوچ، عربی، لری، قره گل، مهربان، افشاری تولید می شوند.
ولی در مجموع نژاد گوسفندان مطابق نوع پشم آنها به چند طبقه تقسیم شده اند. یکی از ویژگی های پرورش گوسفند این می باشد که افزون بر مصرف گوشت و شیر می توان از پشم و پوست آن جهت صنایع متنوع بهره برد. بهتر است بدانید که تفاوت پشم این حیوانات به حدی زیاد می باشد که از لحاظ ظرافت، تهیه پشم و الیاف به چند دسته گوسفند در دنیا طبقه بندی می شوند.
پشم به گونه ای آلیاف گفته می شود که برای صنعت نساجی کارایی دارد. در مجموع پشم این حیوانات توسط یک گونه فولیکول در درون پوست بدن رشد می کنند که شامل پروتئین و درصدی چربی می باشند. به دلیل تفکیک پذیر بودن آن در زیستگاه و حتی خاصیت متنوعی نظیر حرارت زیاد در تولید اقسام پارچه، لباس زمستانی و همچنین صنایع نساجی جهت تولید فرش، گلیم، نمد کارایی دارد. در مجموع شاید بتوان بیان کرد که الیاف مصنوعی به صرفه تر و ظرافت بالاتری در صنایع پوشاک دارند ولی به دلیل تفکیک ناپذیر بودن الیاف مصنوعی معمولا برای زیستگاه خطر آفرین می باشند. همچنین برای صنایع نساجی نظیر تولید گلیم، فرش، گبه و نمد نمی توان آن را بکار برد. اگرچه اقسام متنوع پشم گوسفند بعد از شستن برای صنایع نساجی و تولید اقسام پارچه های فاستونی، کفپوش زمستانی و… بکار برده می شود. در این مقاله انواع آن همچنین استفاده از آن را به شیوه مختصر بیان می کنیم.

پشم گوسفند
پشم گوسفند

آشنایی با انواع پشم گوسفند

همانطور که بیان شد پشم گوسفند دارای انواع متنوعی است که به شرح زیر می باشد:

گوسفندان پشم ظریف

گوسفندان مرینوس در طبقه گوسفندان پشم ظریف می باشند به آنها گوسفندان مرتع هم گفته می شود. زیرا برای تولید پشم گوسفند در علفزار پرورش داده می شوند. مقدار تولید پشم در هر عدد نژاد مرینوس فرانسوی، آمریکایی یا رامبویه حداکثر ۴ کیلوگرم می باشد. بعد از شستشوی پشم گوسفند پشم ظریف با کم شدن ۴۰٪ تا ۷۰٪ وزن پشم روبرو می شوید. به دلیل لطافت رشته های پشم از آن جهت تولید پارچه های ظریف فاستونی به علت نرمی، لطافت، استقامت و کشسانی کافی و قابلیت ریسندگی زیاد جهت نمدی شدن استفاده می شود.
این گروه از گوسفندان شامل قطر الیاف کم و میان ۱۷ الی ۲۴ میکرون و طول دسته رشته آن ها ۵ الی ۱۰ سانتیمتر می باشد و همواره از نظر ظرافت و لطافت در درجه S60 یا بیشتر طبقه بندی می شوند.

پشم گوسفند متوسط

یکی از انواع پشم گوسفند، پشم متوسط می باشد. گوسفند های نژاد سافک و دورست زیر مجموعه گوسفند های انگلستان به شمار می آیند. درخشش پشم این گوسفندان حتی از پشم گوسفندان نژاد مرینوس بالاتر است. این گوسفندان بعضی اوقات به دلیل پیکر تنومند و رشد فوری زیر مجموعه نژاد گوسفندان گوشتی به حساب می آیند. این گروه از گوسفندان ار نظر لطافت پشم در درجه s62 – S52 و طول ۵ الی ۱۲ سانتی متر واقع شده اند. از پشم این حیوانات جهت تولید پارچه های کشباف و کاموا و منسوجات زنانه و مردانه و پتو بهره برده می شود.

پشم گوسفندان آمیخته

گوسفندان این گروه همانند کاردیال، تارگی و پل ورث می باشند که مقدار زائدات حاصل از بافندگی آنها در قیاس با گوسفندان پشم متوسط کمتر می باشد. به علت داشتن رنگ مناسب و درخشش زیاد جهت تولید و تهیه اقسام جوراب، کشباف، منسوجات پشمی، فاستونی و نمدی با ظرافت قابل قبولی از آنها بهره برده می شود. به این گروه از گوسفندان معمولا دو منظوره گفته می شود. بدین مفهوم به منظور ساخت پشم و گوشت آنها را پرورش می دهند.

گوسفندان پشم بلند

پشم گوسفند بلند حاوی نژاد هایی چون رامنی، لینکلن، لیسیستر و بردرلیسیستر می باشند که لطافت و ظرافت پشم گوسفند این گروه به دو دسته درخشان یا نیمه درخشان طبقه بندی می شود. جهت ساخت اقسام پارچه های پشمی، اورکت، پتو، نمد و دیگر پارچه های پشمی و همچنین در تولید قیطان های پشمی، استری و بافته های براق و نمد بکار برده می شود. این گروه از گوسفندان به دلیل پیکر بزرگ به اسم بزرگترین گوسفندان جهان شناخته شده اند که به طور معمول آنها در انگلیس و در اقلیم آب و هوایی سرد و مرطوب و پر از علف پرورش می دهند.

پشم گوسفند ضخیم یا پشم قالی

دیگر انواع پشم گوسفند می توان به گوسفند پشم ضخیم یا پشم قالی اشاره نمود. معمولا در کشور هایی چون ایران، پاکستان، رومانی، روسیه، هندوستان، چین، افغانستان، ترکیه و الجزایر پشم گوسفندان قطور می باشند. معمولا از این پشم جهت قالی بافی استفاده می شود که ظرافت رشته های پشم آن ها میان ۳۵ تا ۵۰ میکرون و بلندی آن تا حدود ۳۸۰ میلیمتر می باشد.
ملاحظه نمایید که این پشم را در ساخت اقسام متنوع پارچه های پشمی قطور، اورکت، قالی و قالیچه و پرده های زبر هم بکار می برند. این پشم گوسفندان با ملاحظه به نوع چین، رنگ و حتی پشم دباغی طبقه بندی می شوند.

پشم گوسفند
پشم گوسفند

ویژگی ها و کاربرد پشم گوسفند

خواص و کاربرد پشم گوسفند اکثرا در صنایع پوشاک و نساجی است. اما این محصول سودمند را در صنعت های دیگر نظیر پارچه بافی و قالی بافی بکار می برند. افزون بر این موارد، کاربرد پشم گوسفند در ساخت اقسام نمد، کلاه و پوتین می باشد. از خواص و ویژگی های پشم گوسفند می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• پشم مقاوم و بادوام است:
کشش این الیاف خیلی مناسب است. منسوجات و بافته های تولید شده از این جنس امکان پاره شدن کمتری دارند. این نوع الیاف می تواند فرم خود را در قیاس با دیگر الیاف به صورت مطلوب تری حفظ کند.
•پشم گوسفند در مقابل لکه ها مقاوم است:
پوشش خارجی این ماده به دفع مایعات یاری می رساند و در این گونه لباس ها لکه های کمی در قیاس با دیگر لباس ها به وجود می آید.
لباس های پشمی فرد را در فصل زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می دارند:
پشم گوسفند دمای بدن را به خوبی تنظیم می کند. در فصل سرد عایق پشم، هوای گرم را در بدن حفظ می کند و در فصل گرم سبب دفع رطوبت بدن به صورت بیشتری شده و سبب خنک شدن بدن می شود.
ساخت و تولید لانولین از پشم

ساخت و تولید لانولین از پشم گوسفند

بهتر است بدانید که از پشم گوسفند برای تولید اقسام منسوجات، لباس و پوشاک و تولید قالی، گلیم و … بهره برده می شود. به علت چربی درون پشم این حیوان از کلیه زائدات پشم جهت تولید لانولین ماده اساسی و مهم لوازم آرایشی، پماد، لوسیون و همچنین اقسام کرم ها بهره برده می شود.
پشم گوسفندی چه برتری در قیاس با دیگر الیاف دارد؟
پشم گوسفند بنا به دلایلی نسبت به دیگر الیاف از برتری حائز اهمیتی برخوردار است که عبارتند از:
•قابلیت استقامت در مقابل رطوبت
•سبب کنترل گرما و نفوذ پذیری هوا می شود.
•برطرف نمودن و آرام کننده درد ها می باشد و سبب بهسازی گردش خون می شود‌
•آلرژی و الکتریسیته ایجاد نمی کند.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)