دسته بندی مقالات:

تفاوت شیر گوسفند با شیر بز و گاو

خواص شیر گوسفند چیست؟

خواص شگفت انگیز شیر گوسفند باعث شده که بسیاری از افراد مصرف آن را به شیر گاو ترجیح دهند. شیر گوسفند سبب کاهش فشار خون، تحریک رشد، کاهش سطح  کلسترول و تقویت استخوان ها می شود و مقاومت بدن را در برابر ایجاد انواع سلول های سرطانی بالا می برد. البته در مورد کسانی که دارای اضافه وزن هستند، مصرف این نوع شیر بایستی با مشورت پزشک انجام شود.
گفته می شود استفاده از شیر گوسفند برای تهیه محصولات لبنی چون ماست و پنیر، از شیر گاو بهتر و به صرفه تر است؛ این موضوع از آنجایی ناشی می شود که در شیر گوسفند نسبت به شیر گاو میزان پروتئین و چربی بالاتر است.

خواص شیر گوسفند چیست؟

خواص شیر گوسفند چیست؟

شیر گوسفند و فواید مصرف آن برای بدن

– حفظ سلامت و زیبایی پوست

شیر گوسفند دارای ویتامین های A و E است که این ویتامین ها به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و با از بین بردن رادیکال های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو موجب حفظ سلامت و زیبایی پوست می شوند.

– افزایش رشد بدن

مصرف این شیر به خصوص در سنین کودکی و نوجوانی که بدن در حال رشد است می تواند به تکامل این فرآیند و رشد بهتر و بیشتر کمک کند. این موضوع به دلیل بالا بودن سطح پروتئین در این نوع شیر اتفاق می افتد.

– تنظیم فشار خون

تاثیر مصرف شیر گوسفند در مورد افراد دارای فشار خون نامتعادل به حدی است که می توان آن را به عنوان یک دارو برای این مشکل در نظر گرفت. وجود درصد بالایی از انواع اسیدهای آمینه در این نوع شیر نسبت به سایر شیرهای حیوانی باعث شده است که در تنظیم فشار خون نقش بسزایی داشته باشد.

– داشتن جنین سالم

گفته می شود شیر گوسفند تاثیر زیادی بر حفظ سلامت سیستم تولید مثل خانم ها دارد؛ چرا که این شیر منبع غنی از فولات و ویتامین B است که در حفظ سلامت این دستگاه بسیار تاثیر گذارند. کمبود فولات در بدن مادر می تواند از طریق ایجاد نقص در لوله عصبی جنین باعث ایجاد نقایص مادرزادی شود.

– تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان

برای پیشگیری از پوکی استخوان از طریق رژیم غذایی، مصرف شیر گوسفند گزینه ای است که نمی توان جایگزین دیگری برای آن پیدا کرد. وجود مواد معدنی ضروری برای تقویت استخوان ها از جمله منیزیم، کلسیم و روی، در این نوع شیر باعث شده که با مصرف آن در نوجوانی و جوانی استخوان های مستحکمی داشته باشید که به هنگام پیری دچار پوکی یا سایر مشکلات مربوطه نمی شوند.

– کاهش سطح کلسترول خون

با اینکه شیر گوسفند به داشتن سطح بالایی از چربی نسبت به شیر سایر جانداران معروف است اما چربی آن از نوع غیر اشباع بوده و با چربی بدن کاملا متفاوت است. چربی غیر اشباع موجود در این شیر نه تنها برای افراد دارای کلسترول بالا مضر نیست بلکه می تواند سطح کلسترول خون آنها را پایین نیز بیاورد. کاهش سطح کلسترول خون معادل با جلوگیری از انواع بیماری های قلبی- عروقی، سکته و … است.

– مقابله با سرطان و رشد سلولی بهتر

ابتلا به بیماری سرطان باعث افزایش استرس اکسیداتیو در بدن می شود. شیر گوسفند با داشتن انواع نوکلئوزید و نوکلئوتید ها در سطح بالا علاوه بر اینکه قادر به کاهش استرس اکسیداتیو است می تواند رشد سلولی بهتر در بدن را نیز به ارمغان بیاورد.

شیر گوسفند و فواید مصرف آن برای بدن
شیر گوسفند و فواید مصرف آن برای بدن

تفاوت شیر گوسفند با شیر بز و گاو

بیشتر شیر موجود در بازار شیر گاو است و وقتی سخن از شیر به میان می آید بیشتر افراد به فکر شیر گاو می افتند اما برخلاف جثه کوچک گوسفند نسبت به گاو، هم شیر و هم گوشت گوسفند نسبت به فرآورده های حاصل از گاو، مغذی تر و برای سلامت بدن مفیدتر هستند. هر چند در برخی موارد همچون افزایش شیر زنان شیرده بر مصرف شیر گاو تاکید می شود اما در اغلب موارد مصرف شیر گوسفند به دلیل دارا بودن مواد معدنی، انواع ویتامین ها، پروتئین و چربی مفید بیشتر ارجح تر است.
برخلاف نظر عوام که شیر گاو را بهترین شیر می دانند مطالعات علمی نشان داده اند که شیر گوسفند زنده بهترین شیر در میان سایر حیوانات اهلی است. پروتئین بالای این شیر نسبت به شیر گاو و بز باعث می شود که در مقدارهای برابر از هر کدام از این شیرها میزان پنیر تولید شده از شیر گوسفند نسبت به شیر گاو و بز بیشتر باشد. در مقایسه بین شیر بز و شیر گاو نیز شیر بز شیری بهتر تلقی می شود که می توان آن را به عنوان جایگزینی مناسب برای شیر مادر به کار برد.

تفاوت شیر گوسفند با شیر بز و گاو

تفاوت شیر گوسفند با شیر بز و گاو

گوسفند حیوانی است که نسبت به گاو محوطه کمتری از طویله را نیز اشغال می کند و در یک طویله مناسب برای پرورش چهار یا پنج راس گاو می توان چند ده گوسفند پرورش داد و از شیر، گوشت و پشم آن مفیدترین استفاده را کرد.
در مقایسه شیر بز با شیر گوسفند نیز که دارای هر دو حیواناتی با جثه تقریبا برابر هستند، تفاوت در خواص شیر و گوشت آنها از نحوه تغذیه متفاوت شان نشات می گیرد؛ گوسفند حیوانی است که علوفه کمی می خورد و دائما در حال نشخوار می باشد اما بز بیشتر تمایل به بالا رفتن از درختان و تغذیه از برگهای آنها را دارد.
این نکات شاید به نظر نکات ریز و کم اهمیتی بیایند اما توجه به تک تک آنها قبل از اقدام به پروار بندی گوسفند ضروری است.
نکته: شیر گوسفند و سایر حیوانات اهلی را بهتر است به صورت گرم میل کنید تا سرعت نفوذ آن بالا رفته و به راحتی از معده عبور و هضم شود.

به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط:

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات کاربران:
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)