خرید گوسفند قربانی

سنت قربانی کردن 

قربانی کردن رسمی است که اکثر تمدن ها در سده های مختلف به اشکال متفاوت وجود داشته است و هدف آن در آیین های گذشته جذب نیرو خیر و دفع نیروی شر  و قرب به خدا بوده است. فریضه قربانی کردن اولین بار از زمان حضرت آدم (ع) و حوا شروع شده است. طبق روایات به فرزندان حضرت آدم (ع) به نام های هابیل و قابیل از طرف خداوند دستور داده شد که به درگاه خداوند قربانی تقدیم کنند. قابیل، که کشاورز بوده است، محصول نامرغوب و خشک گندم خود را برای قربانی نزد پروردگار سر کوهی قرار می دهد. هابیل نیز که حرفه چوپانی گوسفند را پیشه کرده بود، چند راس از بهترین و چاق ترین گوسفندان را برای قربانی نزد پروردگار سر کوهی قرار می دهد. قربانی گندم نا مرغوب قابیل نزد پروردگار پذیرفته نمیشود ولی گوسفندان چاق هابیل که برای قربانی آورده بوده است، به ددلیل اخلاص وی، نزد پروردگار پذیرفته میشود. البته این اتفاق باعث میشود که قابیل به هابیل حسادت ورزد تا آنکه روزی قابیل، هابیل را از حسادت با سنگ میکشد. 
رخداد بعدی تاریخی در زمان حضرت ابراهیم (ع) اتفاق افتاده است. زمانی که حضرت ابراهیم (ع) فرزند خود را برای قربانی کردن در پیشگاه خداوند می آورد، از خداوند فرمان می آید که در امتحان سخت الهی پیروز شده و میتواند قربانی دیگری را به جای فرزندش قربانی نماید. 


سنت قربانی کردن گوسفند در بین ایرانیان

قربانی کردن گوسفند امروزه در بین ایرانیان مسلمان در مراسم مختلفی مرسوم است. این مراسم شامل مراسم حج، مراسم عروسی، بازگشت از سفر، بیماری، خرید خانه و خرید اتوموبیل و نیز سلامتی فرزند تازه به دنیا آمده می شود. در این گونه مراسم عموما گوشت گوسفند قربانی بین نیازمندان و همسایگان و دوستان تقسیم می شود.

قربانی کردن به چه معنی است؟

«قربان» در مصدر «قرب» به معنی نزدیک شدن و «قربانی» نیز از همین مصدر به معنی دل کندن برای نزدیک شدن به خداوند معنی میدهد. در واقع کشتن حیوان در مراسم قربانی گوسفند اشاره به کشتن نفس اماره برای نزدیکی به خداوند دارد. 

پس از چه زمانی قربانی‌کردن به عنوان یک سنت در دین اسلام در می‌آید؟

از زمان حضرت ابراهیم (ع) سنت قربانی کردن گوسفند شکل گرفته است و بعدها در زمان اسلامی نیز کسانی که به زیارت خانه خدا می‌آمدند، در حد توان خود، قربانی می‌کردند.

چه هدفی در قربانی کردن گوسفند عید قربان نهفته است؟

بنابراین سیستم قربانی به نوعی یک امر نهادینه شده است و خدای تبارک و تعالی در این روز می‌­خواهد فقرا هم نصیبی داشته باشند. دلیل اینکه در روایات متعدد سفارش شده که گوشت قربانى براى فقرا و با میهمانى خویشاوندان و همسایگان مصرف شود، این است که با این قربانى یک نوع رسیدگى به نیازمندان و تقویت روحیه، نوع دوستى صورت می‌گیرد. لذا این بحث در طول تاریخ بشریت از زمان فرزندان آدم شروع شده و تا به امروز به عنوان یک دستور واجب برای حاجیان و برای غیرحاجیان دستور مستحب مؤکد است.

قربانی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

شخصی که قربانی میکند باید بهترین و با ارزش ترین مال خود را قربانی کند. بنابراین در زمان قربانی کردن حیوانف باید حیوانی قربانی شود که قابل استفاده هرچه بیشتر مسلمانان و ارزنده باشد چرا که فریضه قربانی کردن به تبعیت از حضرت ابراهیم (ع) انجام میشود که وی محبوبترین سرمایه خود را که فرزندش بوده است را تسلیم خدا کرده است. 

احکام قربانی کردن گوسفند چیست ؟

1- چه حیواناتی را میتوانیم قربانی نماییم؟
حیوان قربانی شده باید شتر، گاو، گوسفند و یا بز باشد.
2- گوسفند قربانی چه وزنی باید داشته باشد؟
در روایات وزن خاصی مد نظر قرا داده نشده است ولی گفته شده است که گوسفند قربانی باید چاق باشد.
3- آیا شخص قربانی کننده میتواند از گوشت گوسفند قربانی بخورد؟
بله، شخص قربانی کننده می تواند از گوشت گوسفند قربانی بخورد و حتی ذخیره کند. بسیاری از علما مستحب می‌دانند که قربانی به سه قسمت تقسیم شود، یک قسمت برای خوردن، یک قسمت برای هدیه دادن (به اقوام و دوستان) و یک قسمت برای صدقه دادن (به فقرا و مستمندان) (لازم به یادآوری است که احکام گوسفند عقیقه قربانی تفاوت دارد. برای اطلاعات بیشتر به صفحه گوسفند قربانی عقیقه رجوع شود)
4- آیا می توان بخشی از گوشت گوسفند قربانی شده را فروخت؟
خیر، شخص قربانی دهنده نمیتواند گوشت یا پوست گوسفند قربانی را بفروشد و همه گوسفند قربانی را باید در راه خدا به مسلمانان یا نیازمندان بدهد.
5- آیا می توان یک گوسفند را برای قربانی کردن عید قربان برای چند نفر استفاده نمود؟
خیر، و کمترین چیزی‌ که برای یک نفر کفایت می‌کند، یک ‌گوسفند یا یک هفتم شتر یا یک هفتم‌ گاو می‌باشد، زیرا شتر و گاو هر یک برای هفت نفر کافی می‌باشند.
6- یا می شود به جای ذبح کردن گوسفند، پولش را به فقرا داد؟  آیا می توان این عمل را جایگزین ذبح و قربانی در این روز کرد؟
برای حجاج که یکی از واجبات مناسک حج قربانی کردن است، پول دادن به فقرا کفایت نمی‌کند و حتما باید یک حیوان را ذبح کنند، اما برای کسانی که قربانی کردن بر آن‌ها واجب نیست و به عنوان یک عمل مستحب آن را انجام می‌دهند، پول دادن صواب دارد ویک کار خیر است اما آن اجر و صوابی که برای ذبح حیوان برشمرده اند نخواهد داشت.


دام کالا و قربانی کردن گوسفند

دامکالا که یک دامداری در زمینه پرواربندی گوسفند زنده است. دامکالا همچنین از طریق سایت خود اقدام به فروش مستقیم گوسفند زنده میکند. شما می توانید برای قربانی کردن گوسفند، گوسفند مورد نظر خود از صفحه خرید گوسفند زنده سایت انتخاب نمایید. بعد از انتخاب و تعیین زمان ارسال و پرداخت هزینه، دام کالا در زمان انتخابی شما، گوسفند را بدون هیچ گونه هزینه اضافه، به همراه قصاب، برای شما ارسال نموده و در محل شما ذبح اسلامی کرده و به شما تحویل میدهد.
در واقع شما برای قربانی کردن گوسفند زنده، تنها چند کلیک فاصله دارید. دام کالا عرضه کننده مستقیم دام بهداشتی و سالم.

دامکالا همچنین می تواند برای خریدارانی که تمایل دارند گوسفند قربانی برای هیئت عذارای امام حسین (ع) یا مسجد یا موسسات خیره خاصی ارسال شود، گوسفند را ارسال کرده و رسید تحویل آن را برای خریدار ارسال نمایند.
 

×
ورود / عضویت
کد تأیید به شماره شما ارسال می شود
Proceed With WhatsApp
ارسال مجدد کد یکبار مصرف(00:60)